Gå til innhold

Excel formel for å regne ut lønn


tho_kva2

Anbefalte innlegg

Hei,

Er langt fra en ekspert på excel, men kan nok mer enn mange andre, klarer likevel ikke å sette oppe en såpass avansert formel for å regne ut lønn da det er forskjellige lønn utover som kvelden går.

 

Tekte meg noe i den duren at jeg kan skrive det jeg jobber i en rute, eks 15.05 - 23.22 også regnes det ut ifra den i en annen.

 

Om noen kunne satt opp en slik eller gitt meg en ledertråd hadde jeg vært takknemlig, da jeg ikke er sikker på at sjefen min utbetaler det som skal (flere der) så tenkte å få sjekket dette opp. Og for at det skal bli enkelt å holde følge med på så hadde dette vært greit å ha

 

Satsene er:

Ukedag:

Grunnlønn= 138.62

etter 18 = 160.62 (+22)

etter 21 = 183.62 (+45)

Lørdag:

Grunnlønn= 138.62

etter 13 = 183,62 (+45)

etter 16 = 228,62 (+90)

 

- Thomas H. Kvam

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tatt høyde for at du slutter før klokken 24 i dette regnearket. Det er ikke helt ferdig men jeg sonderer terrenget for å se om jeg har tenkt riktig. F2:I9 blir slått sammen til en formel hvis jeg har tenkt riktig. K3:L10 er hjelpedel av arket som henter riktig timelønn.

 

Laget i norsk Excel 2010.

Endret av ilpostino
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk, var akkurat noe sånt jeg så etter!

Slutter før 24, så det går supert.

 

Jeg har engelsk versjon, men virket som den fungerte utenom at et par ting ikke fungerte helt som det skulle. Har sikkert med at det er omgjøring av språk, men som du sa så er den ikke ferdig. Den regner før 18 med hele dagene. setningen blir omgjort til "=IF(C4<"18:00:00";(C4-B4)*(1440/60);0)"

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Takk, var akkurat noe sånt jeg så etter!

Slutter før 24, så det går supert.

 

Jeg har engelsk versjon, men virket som den fungerte utenom at et par ting ikke fungerte helt som det skulle. Har sikkert med at det er omgjøring av språk, men som du sa så er den ikke ferdig. Den regner før 18 med hele dagene. setningen blir omgjort til "=IF(C4<"18:00:00";(C4-B4)*(1440/60);0)"

Hei! Finner ikke regnearket/ forslaget deres til hvordan man kan holde oversikt over lønninger som dere snakker om her... Er det noe dere fortsatt har og vil dele med meg? Jobber i dagligvare, og er veldig interessert i et slikt regneark som beregner lønn med tillegg osv. 

På forhånd, takk for svar! 

Mvh 

Truls. 

Lenke til kommentar

Jeg har tatt høyde for at du slutter før klokken 24 i dette regnearket. Det er ikke helt ferdig men jeg sonderer terrenget for å se om jeg har tenkt riktig. F2:I9 blir slått sammen til en formel hvis jeg har tenkt riktig. K3:L10 er hjelpedel av arket som henter riktig timelønn.

 

Laget i norsk Excel 2010.

 

 

Jeg har tatt høyde for at du slutter før klokken 24 i dette regnearket. Det er ikke helt ferdig men jeg sonderer terrenget for å se om jeg har tenkt riktig. F2:I9 blir slått sammen til en formel hvis jeg har tenkt riktig. K3:L10 er hjelpedel av arket som henter riktig timelønn.

 

Laget i norsk Excel 2010.

 

Hei! Finner ikke regnearket/ forslaget deres til hvordan man kan holde oversikt over lønninger som dere snakker om her... Er det noe dere fortsatt har og vil dele med meg? Jobber i dagligvare, og er veldig interessert i et slikt regneark som beregner lønn med tillegg osv. 

På forhånd, takk for svar! 

Mvh 

Truls. 

Lenke til kommentar

Hei folkens

 

Ikke en direkte løsning dette, bare et par grunnleggende regler fra en gammel pedant.

 

1 Skriv tid med kolon mellom timer, minutter, og evt sekunder. Da, og bare da, skjønner Excel at det er tid. Altså 15:05 , aldri aldri 15.05 (som oftest oversettes det til femtende mai "i år").

 

2 Skriv en og bare en opplysning i hver celle. Starttid i en celle, sluttid i nabocella i dette tilfelle. Det er i praksis den eneste måten opplysninger kan brukes i regnestykker. En moderne excelfil (xlsx eller xlsm) har over en million rader ganger over seksten tusen kolonner pr ark. Ark1 har altså nær søtten /milliarder/ celler, tilsvarende tre pr menneske på jorden. Og kommer noen romvesener inn for landing kan man alltids begynne på Ark2. Det er ingen grunn til å spare på plassen.

 

Mener ikke være streng, men i tilfelle noen har nytte av dette.... :)

Beste hilsen Harald

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...
ilpostino skrev (På 30.12.2012 den 23.10):

Jeg har tatt høyde for at du slutter før klokken 24 i dette regnearket. Det er ikke helt ferdig men jeg sonderer terrenget for å se om jeg har tenkt riktig. F2:I9 blir slått sammen til en formel hvis jeg har tenkt riktig. K3:L10 er hjelpedel av arket som henter riktig timelønn.

 

Laget i norsk Excel 2010.

Hei, dette regnearket er akkurat det jeg er ute etter. Har du det liggende en plass fremdeles?
Hadde vært gull! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...