Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykepenger for tilkallingsvikar


Doffeo

Anbefalte innlegg

Har et lite spm anngående sykepenger for tilkallingsvikarer.

 

Jeg har vært ansatt i en bedrift i 4,5 år, og de siste 3 som tilkallingsvikar. Dette grunnet at jeg ikke bor hjemme lenger, og jeg jobber derfor kun når jeg er hjemme i ferier, hovedsakelig jul og sommer.

 

Nå er jeg hjemme på juleferie, og har jobbet de siste 10 dagene før jul. Jeg er også satt opp med vakter 27., 28. og 29.12.

 

Jeg var nødt til å ringe inn syk grunnet matforgiftning i dag.

 

Sjefen tok kontakt i ettermiddag og hevdet at jeg ikke hadde krav på noen sykepenger.

 

Hvordan er jussen her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha vært i et arbeidsforhold i minst fire uker forut for sykemeldingen for å få sykepenger, folketrygdloven pgf 8-2. Arbeidsgiver er ikke forpliktet til å gi deg sykepenger hvis du har hatt et avbrudd på mer enn 14 dager i arbeidet og ikke har arbeidet i mer enn fire uker etter avbruddet, folketrygdloven pgf 8-18.

 

Du har rett til å kreve at NAV avgjør spørsmålet om hvorvidt du har krav på sykepenger, slik at sjefens avgjørelse ikke er endelig, jfr folketrygdloven pgf 8-22.

 

Og dersom du ikke har jobbet i to måneder etter et avbrudd i arbeidsforholdet på mer enn 14 dager kan du ikke bruke egenmelding, folketrygdloven pgf 8-24.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...