Gå til innhold

[Løst] Hvor mye RAM for å arbeide med video - 16GB eller 32GB ?


Anbefalte innlegg

Kjøper snart ny pc. Ca 12-16000 kr.

 

Vet at 16GB ram vil holde til alt jeg har bruk for. Unntaket er å arbeide med video. Både overføring, redigering og konvertering. Alt som hører med.

 

Vil 16GB holde? Vil det overhodet være noe som helst å tjene på å kjøpe 32GB? Får man utnyttet så mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen skal vare i mange år, så får ta høyde for litt av hvert. Men akkurat nå har jeg en god del DV-taper som er inntil 10 år gamle. Skal overføre til pc, redigere og konvertere. Har aldri gjort dette før. Vet ikke oppløsning på disse. Vet heller ikke hvilket format de skal ha når de er ferdig redigert.

 

Har også et litt nyere videokamera.Tar opp på minnekort. Kjøper sikkert nytt videokamera om noen år. Med andre ord før jeg bytter pc igjen.

 

Har ikke 4k. Men hvem vet, kanskje om noen år.

Lenke til kommentar

DV har forskjellige typer video-kvaliteter og ofte 720×480 opptil 1920x1080i. Video materiale pleier å være 'destruktivt' komprimert mens lyden ofte ikke er det. Bitrate kan være fra 25 til 50 Mbit/s.

 

En moderne PC skal greie redigering av dette helt fint, hvor lang tid konvertering tar avhenger selvfølgelig av hvor stor oppløsningen er, hvor mye det er komprimert fra før av, hvor lang videoen er osv. Men jeg tror ikke du skal støte på problemer med 16 GB RAM. Ellers kan du jo bare oppgradere med mer senere.

 

Kanskje du heller bør tenke på hvor raskt minnet er og at du heller kjøper SSD istedenfor vanlig harddisk, med tanke på tidkrevende fremtidig redigering av høyoppløst film kan være.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Takker så mye for svar.

 

Jeg har også en tråd i dette forumet ang. harddisk behov mtp redigering. OS vil sannsynligvis kjøre på denne SSD:

 

Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM Basic Kit, MDX controller, 530/390MB/s Read/write

 

Når det gjelder minne så er følgende aktuelt:

 

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240

 

Eventuelt 2x16GB av den.....eller følgende dersom jeg går for 32 GB:

 

Corsair Vengeance DDR3 1866MHz 32GB CL10 Kit w/4x 8B, CL10-1110-30, 1.5V, Vengeance Heatspreader, Intel P67, Z68 and X79

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

Sistnevnte minnevalg virker mer interessant, siden den også har litt raskere minnehastighet, og enkelte minnemoduler lar seg også overklokke. Prisforskjellen er vel ikke så stor heller, eller..?

 

Edit: Søkte opp de to forskjellige minnevalgene du har og fikk opp en pris på 700 kr VS 3 700 kr hehe. Kanskje noen andre vet, jeg har ikke så mye erfaring rundt forskjellige minnetyper :)

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Nesten ikke prisforskjell mellom nevnte 2x16GB og 1x32GB. Så sistnevnte blir valgt dersom jeg skal ha 32GB. Men prøver å få ned prisen i Komplett sine pc-konfigurasjoner. Jeg trykker på alt jeg vil ha, og ender opp men en j...a pris. Derfor jeg lurer på om det kan være greit å ta 16GB for å spare noen kroner.

 

Ellers er skjermkort og hovedkort omtrent det eneste jeg kan spare inn kroner på. Prosessor går jeg ikke ned på.

Lenke til kommentar

DV-formatet er 720x576, og lagring i DV-AVI på PC tar 12-13 GB pr time. Og det er lett å arbeide med uten veldig mye RAM. Men sørg for å få Firewire-port på den nye PC, det du ha for å overføre fra et DV-kamera. Og FW-driver som funker, det er mange som har problemer med driver og WIN 7.

Skal du lagre på plater, er DVD naturlig synes jeg; ingen grunn til å oppskalere. Formatet på DVD er jo også 720x576. Men som en DVD tar fila mye mindre plass ( under 4 GB? pr time)

Senere vil du redigere HD-film, og du må selvfølgelig ta høyde for det ved PC-valget. Men jeg tror du kommer veldig langt med 16 GB. ---- Og det er ikke bare RAM som teller, det er viktig at alle komponentene spiller godt sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for innspill!

 

 

 

Hvor ser jeg om pc har Firewire? Hovedkortet? Spørs hvor lett det blir å finne blant valgmulighetene hos Komplett.

Firewire er veldig lite utbredt.

Spørsmålet er egentlig hva slags utganger kamera du skal bruke til å overføre video fra DV kamera til PC har?

Hvis det ikke er Firewire så trenger du det ikke. Hvis beste utgangen (for god video kvalitet) er Firewire må du kjøpe et Firewire kort.

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at det gamle Panasonic kameraet har Firewire for overføring. Har også lest at det på eldre kameraer er best for kvaliteten på opptakene å bruke Firewire fremfor Usb.

 

Men hvis alt jeg trenger å gjøre er å kjøpe et slikt kort som du linker til, så er jeg veldig fornøyd med det. Koster jo bare et par hundre.

Lenke til kommentar

Videoproduksjon nyttegjør seg stor grad av den samlede kraften i skjermkort,ram og prosessor. 16Gb ram vil antageligvis være godt nok for ditt bruk. bare pass på at du får ram som passer til ditt chipset og hovedkort.

Kjøper du ny pc nå snart så ville jeg gått for en Intel Z77 system med I7 3770K prosessor og ett Nvidia skjermkort type GTX670/680. Nvidia har ett lite forsprang på AMD når det kommer til videojobbing.

Ram er aldri feil og prisen er kurant opp til 1866Mhz moduler. Jeg ville kjøpt 2x8Gb moduler i første omgang - Du har da mulighet til å supplere med 2x8 til på ett senere tidspunkt om du skulle se behov.

Vedrørende Firewire så er det fremdeles både kabinett med integrert kobling samt ganske mange hovedkort med Firewire.

Send en PM om du ønsker konkrete byggeforslag.

Lenke til kommentar

DV har forskjellige typer video-kvaliteter og ofte 720×480 opptil 1920x1080i. Video materiale pleier å være 'destruktivt' komprimert mens lyden ofte ikke er det. Bitrate kan være fra 25 til 50 Mbit/s.

 

Hvis du leser hva trådstarter skriver, så tror jeg du trygt kan utelate annet enn standard DV-format, som er 720x576. Opptak gjort med et forbrukerkamera for 10 år siden er garantert ikke 1920x1080.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...