Gå til innhold

Formatering


D-600

Anbefalte innlegg

Hei,

Min pc består av en hdd med to partisjoner. Tenkte nå å legge inn Windows på nytt, men nå vil jeg slå i sammen til bare en partisjon.

Gjøres dette når jeg installerer Windows på nytt eller må dette gjøres først på en annen måte?

 

Endret av d90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, Diskbehandling i Windows kan ikke slå sammen partisjoner. Denne funksjonen krever annen programvare, som f.eks. Easus Partition Master (gratis).

 

Du kan enten slette begge partisjonene og lage en ny partisjon som tar hele disken (eller bare la den være blank, så tar Windows setup seg av resten under installasjonen).

 

Eller du kan slette partisjonen "til høyre" for så å utvide partisjonen til "venstre", altså at den første partisjonen utvides med all utildelt/ledig diskplass.

 

OBS: Husk at all data forsvinner når du sletter partisjoner, så husk backup!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som Pey'J skriver, la disken stå der den skal være. Sett inn windows plata og boot på den. Når du skal velge hvor du skal installere windows, slett partisjonene der og installer på disken derfra så vil windows ordne opp for deg. Dette medfører en formatering, så ALLE data på disken vil slettes, så ta backup (til en annen disk) først :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...