Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nedkjøling av rom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg bor i 3etasje i et leilighetskompleks og sliter noe innmari med at rommet er for varmt til å sove i om natta. Når jeg skal legge meg om sommern så er det ofte at temperaturen er på 30-35 grader og jeg trenger en temperatur på 16-18 grader for å sove. Hvordan skal jeg få ned temperaturen på dette nivået? Har prøvd en vifte fra elkjøp, men den bråker veldig og klarer ikke å få ned temperaturen noe særlig.

En annen ting er at når jeg våkner så er temperaturen ofte på ca 25 grader hvilket også gjør det for varmt til å få sovet skikkelig ut.

Noen tips til hvordan jeg kan få løst dette? Leiligheten ble pussa opp i 2009 hvis det skulle ha noe å si. Spør om dette nå pga dette har å gjøre med avklaring av jobb i sommer.

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I varme land er det vanlig å montere det motsatte av det vi monterer her til lands (varmepumpe), nemlig et airconditionanlegg. Se om du kan finne litt info om montering av AC innendørs.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvis temperaturen ute ikke er over 35 grader om kvelden og 25 om morgenen, er ikke nødvendigvis nedkjøling med varmepumpe eller AC veien å gå. Det kan hjelpe mye med riktig lufting. I tillegg bør man vurdere solskjerming av vinduene som persienner (utvendig er mer effektivt enn innvendig), markiser, solfilm på vinduer, lystette rullegardiner etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...