Gå til innhold

FX-8150 vs. FX-8320; Din mening?


GXT

Anbefalte innlegg

Personlig har jeg ikke noe forhold til noen av disse. For meg ser de begge veldig like ut, men jeg har nødt til å velge. Uansett, så ønsker jeg den som kommer til å tjene meg best når det kommer til hovedsakelig gaming.

Jeg har ikke tilgang på vannkjøling eller en aftermarket-vifte, så jeg har i utgangspunktet ikke noen planer om å overklokke i første omgang, men det er mulig at jeg vurderer det i fremtiden.

 

Vi vet at disse yter veldig likt på de fleste områder, men hvilken er egentlig best?

 

Her ønsker jeg bare å vite hva du mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FX 81xx er basert på den gamle Bulldozer arkitekturen, FX 83xx er basert på den nye Piledriver arkitekturen. Samme greia egentlig, men den nye arkitekturen trekker et par prosent mindre strøm og yter et par prosent bedre.

 

Piledriver har også et par nye innstruksjonssett som gjør at den yter en del bedre i noen få helt spesifikke situasjoner/programmer.

Lenke til kommentar

Her er en oversikt over AMD sine CPU (mot intel).

http://www.anandtech...fx4300-tested/5

Det ser ut til at fx-6300 gjør det like bra som 8320 i nesten alle tester og er langt billigere.

fx-6300 er 6 kjerner utgaven av 8320 istedet for 8.

 

Overrasker meg egentlig ikke at sekskjerneren yter nesten like bra. Eneste grunnen til at i5-3570K yter bedre er jo tross alt grunnet single-core ytelse, noe som alle AMD prosessorene sliter med.

 

Som oftest blir jo aldri mer enn fire kjerner brukt...

Endret av MartN H
Lenke til kommentar

Tenker meg at FX-8320 er bedre.

 

Det merkelige er at FX-8320 er priset lavere enn FX8150 enkelte steder...

Forklaringen er slik: FX-8150 er ute av produksjon, FX-8350 er i produksjon. Nettbutikker senker sjelden prisene på produkter utgått av produksjon så lenge hylleplassen de tar opp ikke er for stor, prosessorer tar opp veldig liten hylleplass i forhold til kabinetter eller andre varer Komplett fører.

Lenke til kommentar

Det virker som en mulig forklaring. Folka på Harddisk sa at det var grunnet stabil etterspørsel og mindre på lager. Sikkert flere grunner i tillegg.

 

Har sett på flere tester at FX-8320 yter bedre enn en i5-3570K på en del områder bortsett fra gaming. Litt trist, men slik får det bare være. Har evaluert muligheten om å bytte hovedkortet og kjøpe en i5, men det blir urimelig dyrt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det virker som en mulig forklaring. Folka på Harddisk sa at det var grunnet stabil etterspørsel og mindre på lager. Sikkert flere grunner i tillegg.

 

Har sett på flere tester at FX-8320 yter bedre enn en i5-3570K på en del områder bortsett fra gaming. Litt trist, men slik får det bare være. Har evaluert muligheten om å bytte hovedkortet og kjøpe en i5, men det blir urimelig dyrt.

 

Kjøp FX-8320 og overclock den :)

 

Det er for øvrig ikke "rart" at FX-6300 yter like bra i spill. Spill bruker få kjerner og alle chippene i FX serien er egentlig den samme brikken, men med avskårete moduler.

 

FX-8300 4 moduler, 8 kjerner, 8/8mb L2/L3 cache.

FX-6300 3 moduler, 6 kjerner, 6/8mb L2/L3 cahce.

FX-4300 2 moduler, 4 kjerner, 4/4mb L2/L3 cahce.

 

Som du ser vil en FX-6300 som kjører på samme frekvens som en FX-8300 yte likt så lenge programmet det kjører ikke kan bruke mer enn 6 kjerner.

 

Jeg er storfornøyd med mitt FX-8320 / HD7950 oppsett. I de fleste spill blir det GPU bottleneck uansett, de få unntakene der CPU er bottleneck som Planetside 2 når jeg like god ytelse som de med 3570K når jeg overclocker. Det er også veldig lett å overclocke, 1.425 v på core og 4.6Ghz eller så mye som 4.8 er stabilt.

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...