Gå til innhold

Interresert i spill programmering?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har drevet med programmering innenfor java og C-språkene i rundt 6 år, og har med årene endt opp med spill programmering.

For en liten stund siden fant jeg ut at det er dette jeg vil satse på, og har derfor startet opp eget firma som jeg skal utvikle de neste årene.

Jeg har utviklet min egen hjemmeside (jeg jobber med servere og web-utvikling, på mediaworks).

Jeg vil legge ut all min fremgang her, og samtidig lage guider for de som er interresert i å lære seg spillprogrammering!

Det er gratis å komme i gang, og er kjempe spennende! :D

 

Så kom innom siden min å se hva du synes, den finner du på:

www.zaerdna-studios.com

Velkommen! :)

Endret av Zaerdna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med han "eleNerf", skikkelig tøff nettside.

 

Jeg driver og leser meg i vei med C# og XNA nå fortiden. Du driver vel ikke tilfeldigvis og lager noen C#-spill fortida?

 

Jeg hadde en tanke nettopp nå om at det kunne vært kult å prøve å samarbeide med en litt mer erfaren person om et enkelt spill-prosjekt, selv om til tross for at jeg har noe innsikt så har jeg erfaring som kan reduseres til å "ta en kikk på" når det gjelder flere av utviklingsverktøyene, og ikke til å faktisk kunne å bruke noen av dem. (Dessuten så driver jeg fremdeles å lærer meg syntaksen og metodikken i C# og mangler ordentlig innsikt i hvordan man bruker de faktiske utgangspunktsklassene i .NET til å lage programmer)

 

PS: og jeg er forferdelig dårlig på artwork, det eneste dugbare jeg har laget hittil er dette: https://skydrive.live.com/redir?resid=331675FE188EC576!444

Endret av A-Friend
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for responsen, siden min er som sagt helt ny, så er mye som må gjøres.

Jeg har mange andre prosjekter som har forsvunnet litt gjennom fingrene med årene, men tror nå at "Playing G.O.D" blir noe jeg skal satse på.

Prosjektet foregår i C#, men er da viktig å poengtere at jeg programmerer innen Unity3d, en gratis engine som gir mulighet for sortering av scripts, oversikt over 3d space i real-time, og debugging.

Jeg har tidligere erfaring med Java med OpenGL og C++ med DirectX9.

 

Jeg er glad i pixel art, men for tiden går det i 3d modeller, jeg bruker noe så basic som Wings3D.

I tillegg jobber jeg daglig med servere og databaser, så har mulighet for online games.

 

Takk for at dere viser interesse, skal fortsette å oppdattere siden min, og jobbe på prosjektet! :)

Lenke til kommentar

jeg mente unity3d kostet penger jeg? Fordi jeg hadde det installert på pc'en min også plutselig begynte det og fortelle meg at "trial" er over. Men kan hende at jeg med et uhell installerte Unity Pro da, jeg vet ikke. Ble litt desinteressert i det en periode fordi jeg fokuserte mest på å lære meg selve programmeringen, og boka jeg brukte da hadde Visual C# og ikke Mono som utgangspunkt.

Endret av A-Friend
Lenke til kommentar

Fin side! Jeg skal følge med på hvordan det går med G.O.D., virker veldig interessant.

 

Har selv startet på mange spillprosjekt de siste par årene, bare ett(snart to) er blitt ferdige og utgitt. Det som har skjedd mange ganger er at jeg får en idé for noen grunnleggende spill-mekanismer osv., så begynner jeg å kode, så innser jeg at idéen min ikke er ett fullverdig spill, mister troen på prosjekter og starter på noe nytt. Slik var det iallefall før.

 

Hvor ferdig er selve spilldesignet? Altså hva som skal gjøres, hva som gjør det gøy, hvordan det blir vanligere, oppgavene som skal løses osv.?

 

Forventer ikke at du deler spill idéen din i detaljer, slik andre kan stjele den, ville ikke jeg ha gjort. Bare lurer på hvordan det er for andre.

 

 

Jeg er enig med han "eleNerf", skikkelig tøff nettside.

 

Jeg driver og leser meg i vei med C# og XNA nå fortiden. Du driver vel ikke tilfeldigvis og lager noen C#-spill fortida?

 

Jeg hadde en tanke nettopp nå om at det kunne vært kult å prøve å samarbeide med en litt mer erfaren person om et enkelt spill-prosjekt, selv om til tross for at jeg har noe innsikt så har jeg erfaring som kan reduseres til å "ta en kikk på" når det gjelder flere av utviklingsverktøyene, og ikke til å faktisk kunne å bruke noen av dem. (Dessuten så driver jeg fremdeles å lærer meg syntaksen og metodikken i C# og mangler ordentlig innsikt i hvordan man bruker de faktiske utgangspunktsklassene i .NET til å lage programmer)

 

PS: og jeg er forferdelig dårlig på artwork, det eneste dugbare jeg har laget hittil er dette: https://skydrive.liv...5FE188EC576!444

Ser jo bra ut den grafikken der. Jeg har gitt opp å lage noe annet enn ensfargete sirkler og firkanter:P

 

Noen spesiell grunn til at du valgte XNA? Ambisjoner om å gi noe ut til windows phone og/eller xbox live indie games?

Lenke til kommentar

Fin side! Jeg skal følge med på hvordan det går med G.O.D., virker veldig interessant.

 

Har selv startet på mange spillprosjekt de siste par årene, bare ett(snart to) er blitt ferdige og utgitt. Det som har skjedd mange ganger er at jeg får en idé for noen grunnleggende spill-mekanismer osv., så begynner jeg å kode, så innser jeg at idéen min ikke er ett fullverdig spill, mister troen på prosjekter og starter på noe nytt. Slik var det iallefall før.

 

Hvor ferdig er selve spilldesignet? Altså hva som skal gjøres, hva som gjør det gøy, hvordan det blir vanligere, oppgavene som skal løses osv.?

 

Forventer ikke at du deler spill idéen din i detaljer, slik andre kan stjele den, ville ikke jeg ha gjort. Bare lurer på hvordan det er for andre.

 

Takk for det! :)

jeg har bare 1 spill som er lansert ("Run jump run", for ios).

Projet G.O.D er et konsept jeg kom opp med etter at jeg lekte rundt med fysikk hvor jeg lagde planeter som gikk i bane.

Jeg begynte å videreutvikle det til et spill hvor man kan lage og styre sitt eget univers fra bunnen av, tanken er at man skal starte med ingenting, og kunne sette opp verdenen sin som man selv vil.

Etter hvert skal man komme dypere og dypere inn i det, og få mer kontroll og oversikt over foreksempel en valgt planet, lage mennesker, som kan bygge byer osv.

 

Takk for interesse i prosjektet mitt, setter stor pris på det! :D

Lenke til kommentar

 

Ser jo bra ut den grafikken der. Jeg har gitt opp å lage noe annet enn ensfargete sirkler og firkanter:P

 

Noen spesiell grunn til at du valgte XNA? Ambisjoner om å gi noe ut til windows phone og/eller xbox live indie games?

 

Hadde tanker om det ja. Men først og fremst fordi det er veldig lett og rettfram også gir det litt mer verktøy (samtidig som det ikke er for vanskelig, slik som at DirectX kan bli litt for rotete å jobbe med nå i starten) enn ferdige løsninger for hvordan å lage spillene (altså, istedenfor programmer som er laget til rette for å lage spill på).

 

Men aller mest tror jeg det bare er at jeg hoppet på det beste jeg fant og bestemte meg for å holde meg ved det fordi det ga tilgang til tre viktige platformer i en pakke: Windows PC, Windows Phone og Xbox. Riktignok må jeg nok bruke SharpDX eller lignende viss jeg skal programmere for Windows 8 da, men det er for det meste bygd på XNA uanz.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei! Nettsiden ser konge ut, og jeg gleder meg til å sjekke ut noen tutorials! :D

 

Har også et spørsmål. Neste år skal jeg begynne på ingeniør, og har lyst til å drive med spillutvikling. Jeg vil også kunne jobbe innenfor andre felt av programmering, men jeg er litt usikker på hvilke språk jeg bør satse på å lære meg best. Jeg kan ingen ting om programmering, men jeg skal gå en dataingeniørlinje, så det lærer jeg forhåpentligvis der.

Skolen jeg går på nå tilbyr en linje hvor de lærer C# og Java. Vil det kunne gi meg nok kunnskap til å programmere spill også, eller bør jeg satse på en annen linje hvor jeg lærer litt mer vanlige språk som f. eks. C++?

 

Beklager om jeg misforstår helt hvordan språkene fungerer og henger sammen, men jeg er som sagt noob på emnet.

Endret av Egil87
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Nettsiden ser konge ut, og jeg gleder meg til å sjekke ut noen tutorials! :D

 

Har også et spørsmål. Neste år skal jeg begynne på ingeniør, og har lyst til å drive med spillutvikling. Jeg vil også kunne jobbe innenfor andre felt av programmering, men jeg er litt usikker på hvilke språk jeg bør satse på å lære meg best. Jeg kan ingen ting om programmering, men jeg skal gå en dataingeniørlinje, så det lærer jeg forhåpentligvis der.

Skolen jeg går på nå tilbyr en linje hvor de lærer C# og Java. Vil det kunne gi meg nok kunnskap til å programmere spill også, eller bør jeg satse på en annen linje hvor jeg lærer litt mer vanlige språk som f. eks. C++?

 

Beklager om jeg misforstår helt hvordan språkene fungerer og henger sammen, men jeg er som sagt noob på emnet.

 

Hei Egil.

Først vil jeg si at siden min er under en "total make-over", den kommer tilbake om noen dager med et bedre oppsett, og flere tutorials :)

Spillprogrammering er et bredt begrep, med mange retninger.

 

C++ er et kraftig språk med mange muligheter.

Man kan da velge forskjellige API'er (application programming interfaces), f.eks. DirectX eller OpenGL som gir mye frihet over grafikk og operativ systemet i seg selv.

 

C# er ofte brukt sammen med Engines (Unity3d, blitz, CryEngine) eller man kan lage sin egen engine.

En engine er et rammeverk som holder styr på filer (assets), hjelper deg med kode + debugging (mange funksjoner er ferdiglaget for å spare deg timevis med unødvendig koding mot grafikk kort osv.

 

Java er et fint objekt-orientert språk, men med mange begrensninger, både innenfor forskjellige platformer, effektivitet og kontroll.

 

Jeg personlig har vært innom en del forskjellige språk, enginer og API'er, og har endt opp med en kombinasjon av Unity3d Engine og C#.

Free License er gratis, og man kommer raskt i gang med mange tutorials rundt om kring, og eksempel prosjekter.

Her får du mulighet for full HD 3D programmering, og du kan gå i hvilken retning du vi med innebygd Compiling for: Windows/Mac, Android, Nettleser, IOS osv.

 

Jeg tror Dataingeniør linjen vil gi deg god kunnskap innen programmering.

Men jeg vil anbefale deg å starte på egenhånd, da har du et utgangspunkt og vil lettere skjønne deg på forskjellige komplekse oppgaver som de har å by på etterhvert :)

Lenke til kommentar

Hei! Takk for fint svar! :)

 

Jeg har satt i gang å lære meg C++. En venn av meg sa at det var det "bredeste", og at "det kunne gjære det lettere å gå over til andre språk senere, siden ++ gir en såpass bred forståelse av programmering". Jeg håper det stemmer!

 

Sa langt har jeg ikke kommet meg så langt, men har fått litt forståelse for begreper og objekt-basert programmering. Virker veldig morsomt!

 

Når vi er inne på emnet, hvor vanskelig er det å gå over fra C++ til C#, hvis man bare lærer C++?

Endret av Egil87
Lenke til kommentar

Siden begge er C-språk, og C++ er det mest "hardcore" av dem, skal overgangen i seg selv gå ganske plettfri så vidt jeg vet. Begge er objektorienterte, og syntaksen for dem begge ligner veldig. Kjenner folk som har gått rett fra C++ til C# og lært forskjellene on-the-fly uten store problemer.

 

C# blir vel ansett som et enklere programmeringsspråk å starte med, bl.a. fordi det ikke omfatter såkalt low-level-programmering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...