Gå til innhold

Omtale: Sigma 35mm f/1.4 DG HSM


Anbefalte innlegg

Ser pris går igjen her, men dette objektivet er også ett spark i ræva til R&D hos både Nikon, Canon og sikkert ett par andre konkurrenter som gjør at alle må skjerpe seg og det er det forbrukerene som vinner på.

 

Når det gjelder kommentaren om at ikke passer inn i Nikon samlinga så er det heldigvis Nikon eiere her som faktisk tar bilder og ikke bare sitter som en 3 åring og sikler over tester og utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...jeg har kun sett en person med fokusproblemer - og for han holdt det med en ørliten mikrojustering, så det var intet å snakke om det heller.

...Det virker som om Sigma har tatt tak i tidligere problemer og ordnet opp.

 

Det ser ut som du treffer spikeren presist her...og hvis Sigma fortsetter med det kvalitetsnivået de er på fra 3. generasjons OS, og "folket" skjønner at det er mye å hente med muligheten for AF MicroAdjust i kamerahuset - så kan det ikke bli mye å klage på i tiden fremover... :hmm:

Lenke til kommentar

Hadde en tid 30mm f/1,4. Et syltetøyglass... Bildene kunne bli bra, men synes fokus traff litt i hytt og gevær selv om jeg sendte det inn til kalibrering. Har et Sigma 150mm f/2,8 makro nå og det er et kanonflott objektiv. Tror Sigma kan lage god optikk når de bare vil. Men det kommer sannsynligvis frem på diverse fora hvis det nye objektivet ikke holder mål.

Lenke til kommentar

Hadde en tid 30mm f/1,4. Et syltetøyglass... Bildene kunne bli bra, men synes fokus traff litt i hytt og gevær selv om jeg sendte det inn til kalibrering.

 

Ja, 30mm-eren er kjent for å slite med fokus. Men butikken i de nye DP1 og DP2 Merrill er utrolig bra. Også tilsvarende objektiver for mFT og NEX sis å være bra og mye for pengene. Så ikke overrasket over at mer bra kommer fra Sigma.

Lenke til kommentar

Anton/LASL: Du burde sjekke ditt 5D Mark II for fokusfeil før du kårer Sigma sitt objektiv som vinner. På bildene av de tre vise menn ser man at Canon sin 35mm har fokus lenger bak på objektet. Altså er ikke ansiktet i fokus, men det er derimot skjegget til den vise mannen. Du kan i mine øyne ikke konkludere med at Sigmaen gir skarpere bilder basert på de eksempelbildene du har lagt ut. Jeg registrerer også at du har tatt eksempelbildene med 1/15 eksponeringstid. Selv om du bruker stativ, ville jeg ha sørget for å ta et bilde med nok lys slik at en eksponering på minst 1/100 er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anton/LASL: Du burde sjekke ditt 5D Mark II for fokusfeil før du kårer Sigma sitt objektiv som vinner. På bildene av de tre vise menn ser man at Canon sin 35mm har fokus lenger bak på objektet. Altså er ikke ansiktet i fokus, men det er derimot skjegget til den vise mannen. Du kan i mine øyne ikke konkludere med at Sigmaen gir skarpere bilder basert på de eksempelbildene du har lagt ut. Jeg registrerer også at du har tatt eksempelbildene med 1/15 eksponeringstid. Selv om du bruker stativ, ville jeg ha sørget for å ta et bilde med nok lys slik at en eksponering på minst 1/100 er mulig.

 

Hei elaffen! Takk for tilbakemelding. Ser at det er et par metodiske problemer ved å gi en konklusjon på de bildene som ligger fremlagt, men Sigmaen er helt klart skarpere enn hva Canons eksemplar er, om man så har tatt høyde for ulikt fokuspunkt eller ikke. Dette baserer jeg på egen bruk, både ved manuell fokus og autofokus. Resultatet er klart: Det området som er i fokus med Sigma-objektivet er skarpere enn det området som er i fokus fra Canons objektiv.

Lenke til kommentar

Endelig kom det noe vettugt til Sony FF. Sony G 35/1,4 er bare tull. Svindyr dinosaur fra Minoltaperioden. Jeg kjøpte fullmanuell Samyang for å få noe som optisk sett fungerer. Fungerer veldig godt, forresten... Men, jeg savner automatikk!

Så langt ser jeg ikke Sigma 35/1,4 presentert i Alpha-mount hverken hos JapanPhoto eller FotoVideo. Rart. Det er Sony som har størst behov for et alternativ til orginalvare. Både Canon og Nikon har jo lagd skikkelige saker sjøl...

Lenke til kommentar

Endelig kom det noe vettugt til Sony FF. Sony G 35/1,4 er bare tull. Svindyr dinosaur fra Minoltaperioden. Jeg kjøpte fullmanuell Samyang for å få noe som optisk sett fungerer. Fungerer veldig godt, forresten... Men, jeg savner automatikk!

Så langt ser jeg ikke Sigma 35/1,4 presentert i Alpha-mount hverken hos JapanPhoto eller FotoVideo. Rart. Det er Sony som har størst behov for et alternativ til orginalvare. Både Canon og Nikon har jo lagd skikkelige saker sjøl...

 

Leste et eller annet sted at Sony'en var den siste som kom på markedet og at det kom til å drøye et halvt år etter Canon versjonen.

 

Er forøvrig ikke helt enig i din bedømmelse av Sony 35 1.4 G. Mulig det er mye variasjon ute og går her, men mitt eksemplar er bra optisk. Fra blender 1.7 er det sylskarpt i tillegg til at det har en veldig fin bokeh. Det vignetterer litt og er sikkert ikke sylskarpt helt ut i hjørnene, men for min del gjør ikke det noe med en sånn type objektiv. At det er vanvittig overpriset skal jeg imidlertid være enig i.

Lenke til kommentar

Har seriøst forsøkt å bruke Sony G 35/1,4. Kjøpte det og tok ca. 500 bilder der jeg testet det etter tips fra teknisk interesserte fotokompiser. Dette objektivet er ikke skarpt mot hjørnene. Betydelig koma, altså uryddige stjerner rundt lysende punkt i massevis på store blendere. Mye kromatisk aberrasjon, altså lilla fargestikk mot kontraster på nesten alle blendere. Diffraksjon, altså tapt kontrast, allerede ved blender 8.

Dette ble ikke godt nok for meg når jeg hadde spandert nesten en halv månedslønn på dette her.

Til sammenlikning er min billige amatørgreie fra Samyang bedre på nesten alle områder. Den sliter litt med hard bokeh, skarp og kantete gjengivelse av motiver ute av fokus. Dessuten er både blender og fokus manuell. Dermed er optikken best på stillestående motiv, gjerne plassert på stativ.

I den grad vi skal stole på testresultater fra SLRgear, se her; http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/981/cat/82

Lenke til kommentar

Har seriøst forsøkt å bruke Sony G 35/1,4.

 

Jepp, er selvsagt helt enig i at det er vanvittig overpriset og at det på ingen måte gjør det godt i tester.

 

CA har jeg faktisk ikke sett spor av og kikket igjennom en del av bildene mine nå (som er tatt med 35G) og finner knapt CA i det hele tatt.

 

Alt kommer an på bruken og jeg bruker mitt på blendere fra 1.4 (helst 1.7) ned til rundt 4 og i all hovedsak til tette portretter og til dette er det utmerket. Syntes det bare tilfører en egen karakter. Sammen med CZ135 er dette faktisk min favoritt, men når det er sagt så tror jeg også Sigma 35/1.4 også kunne blitt det. Smak og behag :)

Lenke til kommentar

I fare for å spore av hele tråden til noe som ikke handler om Sigma 35/1,4 ... er jeg glad for at BarneyGumble er fornøyd med optikken sin.

Fra mitt ståsted er eneste begrunnelse for å bruke FF knyttet til mulighet for begrenset dybdeskarphet og kvaliteten på bokeh. Derfor skal jeg være litt varsom med å skryte Samyang opp i skyene så lenge nettopp dette er optikkens eneste begrensning/svakhet.

Det er helt avgjørende for meg å se bokeh på Sigma 35/1,4 for å kunne vurdere om jeg kjøper dette objektivet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...