Gå til innhold

Guide: SSD eller harddisk - del 2


Anbefalte innlegg

Mm. Er noen veldig artige regnestykker som har blitt brukt for å finne ut hvor fort ssder blir brukt opp, tror jeg. Jeg mener, hvis du gjør noen overslag til nærmeste million leseoperasjoner -- eller noe i den duren, ser det ut til at en har gått ut i fra at det går an å skrive til hver eneste blokk på disken samtidig. Med maksimum overskriveoperasjoner (som bare kan skje om disken skriver til flere sektorer samtidig).

 

Slik at en får flest mulig skriveoperasjoner, mot færrest mulig "potensielle" skriveoperasjoner fullført (les snakker vi ikke om). Det er matematisk sikkert riktig, men.. som du sier -- normal standard for "i bruk hele dagen" er ikke i nærheten av å bruke opp en disk i løpet av et år, som det har blitt antatt har vært mulig av en del anerkjente tech-blogger..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt av meg og andre tidligere, vanlige forbrukere trenger ikke bekymre seg for å slite ut en SSD. Du må skrive over hele mediet flere ganger om dagen i flere år for å i praksis passere hva de tåler.

 

At produsenter rater de til 20GB om dagen i 5 år er ekstremt konservativt. De fleste SSDer som har blitt utholdenhetstestet viser en holdbarhet som tilsvarer minst 10x det for de laveste kapasitet versjonene (64GB). Produsentene skalerer heller ikke alltid mengde skriving om dagen med kapasitet, men det skal være en lineær skalering.

 

De mest vanlige feilmodusene for SSDer er infant death (feil i produksjonen som ikke er fanget av kvalitetskontroll), firmware buggs, feil under oppgradering av firmware, og feil på strømlevering (fra PSU. Feil spenning, slengninger, eller brått kutt). Noen SSDer tåler mer når det kommer til ustabil strømforsyning eller strømbrudd, og for å unngå feil fra firmware kan man kjøpe noe som har vært ute en stund og er kjent som stabil. Alle enheter kan ha produksjonsfeil, men hvor utbredt det er avhenger av hvor god produksjonen er og kvalitetssikring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...