Gå til innhold

Lage "lydtett" boks


Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver på med et PC-prosjekt som er ganske så omfattende, og velger å legge den delen som omfatter lyd-problematikken i denne kategorien.

 

Jeg skal lage meg et STORT kabinett fra bunnen av, og inni dette kabinettet så vil jeg ha en spesielt lydtett boks hvor de aller mest støyende komponentene sitter.

 

Det er følgende komponenter som skal være inni boksen:

1stk - Kjølekompressor (dyp brummende lyd som et kjøleskap + vibrasjoner)

1stk - Liten Luftkompressor (dyp/mellomtone lyd + mye vibrasjoner)

1stk - Bormaskin-motor (mellomtone og høyfrekvent lyd)

 

Litt mer om boksen:

  • Den er helt tett, hvor det kun er seks rør/slanger som vil gå ut av den.
  • Den kommer til å stå i en lukket del av kabinettet, og vil derfor ha 12mm med kryssfinêr + litt enkel lydisolasjon på hver side i tillegg.
  • Boksen kan bli bygget av alle mulige materialer, ser helst at det ytterste laget av boksen er treverk.
  • Dimensjoner: ca 30x40x50cm (BxDxH)
  • Bredden er største problemet, og her kan jeg nok maks ha 7cm tykke vegger. I dybden kan jeg nok sikkert ha 10cm, og i høyden er det liten begrensning

Ser helst at dette blir så rimelig som mulig, men på ingen måte noe krav. Kommer til å se og vurdere alle typer produkter.

 

Det jeg har fra før av:

Lyddempende papp

Lyddempende plate - 20mm

(vet ikke hvor effektive disse er i forhold til mye annet, men de er på langt nær nok)

 

Har også vurdert å kjøpe noe billige 1cm tykke gummiplater jeg kan legge i bunnen av kassa for å ta opp vibrasjonene, eventuelt i skjøtepunktet til alle veggene?

 

Men er det noen som har flere tips til lydisolering som helst ikke er så dyrt? Vil f. eks en gipsplate være verdt å investere i tror dere? Her er det ganske begrenset med plass, så jo mer plassparende jo bedre!

 

Unasett så har jeg lyst til å lære mer innenfor temaet, så bare fyr løs. :)

 

Edit: Kan det være verdt å vurdere å lage seg en form for aktiv støydemping? Eventuelt tips til hvordan man mest effektivt klarer å lage dette. Arduino + labview elns kanskje?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Kjenner ikke til detaljene til komponentene, men skulle tro at de krevde litt kjøling selv som blir vanskelig med et helt isolert rom.

 

For å starte med det enkleste, så vil lyden fra disse sannsynligvis være ganske gjevn frekvensmessig. En motfase løsning hadde da kanskje vært en ide, men vet ikke hvor godt det fungerer i praksis. Har hørt 80-85% fjerning av lyd i andre sammenhenger. Slike har jo en mikrofon som fanger opp lyden, og genererer da en lyd tilbake med motsatt fase som mikrofonen plukker opp slik at de teoretisk utgjevner hverandre. Det var en artikkel om dette her:

http://www.hardware.no/artikler/demp_stoyen_med_motfase/49395

 

Det er jo også støyisolerte vinduer, og støyisolerende isolasjon fra bl.a glava, rockwool osv

http://www.rockwool.no/r%C3%A5d+og+veiledning/takisolasjonsguiden/produktegenskaper+og+praktiske+forhold/lyd-+og+st%C3%B8yisolering

Mulig noe slikt kunne blitt brukt.

 

Videre så genererer jo motorer og kompressorer vibrasjoner, så om du isolerer for støy kan fortsatt vibrasjoner forplante seg. Så du må kanskje ha noe vibrasjonsdempende som motorer og kompressorer står på.

 

Et større prosjekt er selvsagt å flyttte disse komponentene ut av kabinettet og gjemme dem inni et skap eller annet rom.

Lenke til kommentar

Takk for svar Ankh. :)

Kjenner ikke til detaljene til komponentene, men skulle tro at de krevde litt kjøling selv som blir vanskelig med et helt isolert rom.

Kjøling skal ikke bli noe stort problem. Kjølekompressoren har sin egen store radiator og vil ikke gi alt for mye varme ut i rommet, kjølekompressoren har egen vannkjølingsblokk, mens bormaskinen er det værst med. Enten så kommer jeg til å ha et kobberrør i spoleformasjon inne i boksen, bare for kjølinen sin skyld, eller så har jeg en egen radiator som vil sirkulere kald luft inni i boksen.

 

For å starte med det enkleste, så vil lyden fra disse sannsynligvis være ganske gjevn frekvensmessig. En motfase løsning hadde da kanskje vært en ide, men vet ikke hvor godt det fungerer i praksis. Har hørt 80-85% fjerning av lyd i andre sammenhenger. Slike har jo en mikrofon som fanger opp lyden, og genererer da en lyd tilbake med motsatt fase som mikrofonen plukker opp slik at de teoretisk utgjevner hverandre. Det var en artikkel om dette her:

http://www.hardware....d_motfase/49395

 

Interessant. :) Det var et slikt sett jeg har tenkt på ja. Så får se om jeg finner noe slikt. Er det slik at det er best å ha alt på sinnsiden, eller ha høyttaleren på utsiden av boksen, mens mikrofonen er på innsiden, eller kanskje begge to burde være på utsiden av boksen?

Ved å ha begge to på utsiden så har jo en del av lydbølgene allerede blitt absorbert, og jobben blir lettere. (det er jo fortsatt på innsiden av kabinettet)

 

 

 

Det er jo også støyisolerte vinduer, og støyisolerende isolasjon fra bl.a glava, rockwool osv

http://www.rockwool....C3%B8yisolering

Mulig noe slikt kunne blitt brukt.

Hmm, får kanskje ta meg en tur innom et byggevarehus å høre hva de kan tilby. Frykter dog at jeg får mest produkter som tar opp mye plass (for å ha inne i vegger osv.) og middels eller dårlig demping. Samt er jeg litt skeptisk til hvor mye spesifikk og nøyaktig informasjon jeg kan få fra de som jobber der, tenkte derfor å høre her om dere har noen generelle tips for kompakt støydemping over et vidt spekter. :)

 

Videre så genererer jo motorer og kompressorer vibrasjoner, så om du isolerer for støy kan fortsatt vibrasjoner forplante seg. Så du må kanskje ha noe vibrasjonsdempende som motorer og kompressorer står på.

Kjølekompressoren har tre ganske effektive føtter den står på, som jeg igjen tenkte å skru inn i en 1-2cm gummiplate. Luftkompressoren har elendige føtter, og må nok der ta å feste den på flere lag med gummi.

Får f. eks billige gummiplater på biltema, og vil tro dette holder... hmm

 

Et større prosjekt er selvsagt å flyttte disse komponentene ut av kabinettet og gjemme dem inni et skap eller annet rom.

Selvsagt et alternativ, men dette er egentlig de komponentene som ikke kan flyttes så langt dessverre. I tillegg så ønsker jeg å ha PCen på rommet, da den vil være såpass rå og stilig at jeg ønsker å vise den frem, samt et par andre grunner jeg ikke trenger å gå inn på her.

Vi kan nok se bort fra dette alternativet i denne tråden.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg vil tippe at de som lager lydstudioer osv har mer tips. Om motfasen skal virke så må vel høyttaleren stå der lyden er (mulig du må flytte den rundt for å få bedre effekt).

 

Opel hadde et slikt system i noen biler en stund, for å få det stille i kupeene. Mulig det er mulig å grave det frem fra en hugger et sted. Slike systemer er jo også på enkelte headset, så de kan ihvertfall bli små nok.

http://www.mobilen.no/artikler/test_koss_qz900_-_stenger_stoyen_ute/87447

 

Jeg antar at folk kaster slike om plugger og kabler ryker, så det burde vært mulig å få tak i kasserte utgaver og delene derfra til å lage motfasebiten. (Det viste headsettet er kun et eksempel)

Lenke til kommentar

Ja, jeg får ha et øye med bruktmarked eller lignende for å se om jeg kan grave frem noen systemer. :)

 

Å forsterke signalet i en hjemmelaget forsterker eller lignende burde ikke være så vanskelig, dette for å alternativt drive et litt kraftigere element for selve motfasen. :)

 

Edit: Er dog litt redd for at mikrofonen rett og slett blir fullstendig "overbelastet" på mindre utstyr.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...