Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvordan overvåke leieboerens internettbruk?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et problem. Jeg har 100-100 mbps fiber linje inn til huset. Før leieboeren i kjelleren flytten inn, hadde jeg 95-100 i opplastning og nedlastning. Nå som leieboeren har flyttet inn, har jeg 60-80 i opplastning og nedlastning.

Har ikke hatt over 80 etter han flyttet inn. Vi andre har kablet internett, men har bruker for det meste trådløst.

 

Er det noen som vet om noen måte å ''overvåke'' internettbruken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaff en router med SNMP. Overvåk båndbredden med perfgraph eller lignende. Jeg har perfgraph med båndbredde ned/opp, samt oversikt over ping til uio.no. Da vet jeg umiddelbart om noe her i huset belaster mer enn hva jeg forventer, samt om selve internettlinja fusker.

 

Og PS: Du har ikke lov til å overvåke hva han driver med på internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skaff en router med SNMP. Overvåk båndbredden med perfgraph eller lignende. Jeg har perfgraph med båndbredde ned/opp, samt oversikt over ping til uio.no. Da vet jeg umiddelbart om noe her i huset belaster mer enn hva jeg forventer, samt om selve internettlinja fusker.

 

Og PS: Du har ikke lov til å overvåke hva han driver med på internett.

 

Nei, ikke overvåke. Men se hvor mye han bruker på forskjellige tidspunkt, slik som du sa. Kan du gi noen tips om hvilken routere og modeller som har SNMP?

Lenke til kommentar

Tja, nå har jeg en ASUS N-16 med DD-WRT custom firmware installert, noe som åpner for muligheter som SNMP. Men jeg tipper mange routere kommer med SNMP standard idag, men du må litt opp i pris. (rundt 1000kr). Nå er jeg dog heldig, da mitt internettmodem har innebygget SNMP, så jeg er koblet direkte på det via SNMP monitoring.

 

Ta en titt på ASUS routere, de får mye skryt, og de fleste av dem kan oppgraderes til DD-WRT firmware, om de ikke allerede har SNMP støtte.

Lenke til kommentar

Tja, nå har jeg en ASUS N-16 med DD-WRT custom firmware installert, noe som åpner for muligheter som SNMP. Men jeg tipper mange routere kommer med SNMP standard idag, men du må litt opp i pris. (rundt 1000kr). Nå er jeg dog heldig, da mitt internettmodem har innebygget SNMP, så jeg er koblet direkte på det via SNMP monitoring.

 

Ta en titt på ASUS routere, de får mye skryt, og de fleste av dem kan oppgraderes til DD-WRT firmware, om de ikke allerede har SNMP støtte.

 

http://www.komplett....sku=746279#info Jeg har denne nå, men finner ikke noe oppsett eller noe som ligner på SNMP i oppsettet. Må denne ha ny firmware, ''custom firmware''?

 

Dette er ikke noe stort problem, tenkte bare vist det var torrent nedlastning, så har jeg ikke lyst på en kjempe rekning pga. nedlastet programvare :p

 

Edit: Fant ut att jeg kan bruke QoS, quality of service til og få opp grafer og internettforbruk siden routeren sist ble restartet.

Endret av Speed_It_Up_Yamaha_X
Lenke til kommentar

Først, om leieboern din driver med torrent så bør du vel nevne noe om dette i kontrakten, at han står ansvarlig elns om noe slikt skjer. Vet ikke om dette er mulig å gjøre, men ville sett på dette. Det beste er å gjøre noe sånt, istedet for at du må "passe på" at han til enhver tid, det hadde ikke jeg orket ihvertfall.

 

Uansett, du har jo en meget bra router. Så det var noe som heter web flow monitoring på den, mulig dette gjør samme nytten. Men ville uansett anbefalt perfgraph til å gjøre det, da du kan få oversikten i oppgavelinja. DD-WRT kan du installere på denne, titt her: http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

 

Finnes mange guider på hvordan man installerer dette step-by-step. Jeg fant ihvertfall en spesifikk guide til min router, og det gikk veldig greit.

 

Deretter kan du skaffe deg PRTG for å monitore routeren og logge til enhver tid. Avhengig av at du har en server stående eller en maskin som kan stå på 24/7 og logge. Bruker også dette selv, veldig greit. Får full oversikt! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Netgear sine routere har innebygget kontroll for gjester....

 

Når man først har tillat leieboer å bruke ditt nett, så bør du sørge for at han er skilt fra ditt interne nett samt en logging over hva han gjør med ditt nett. Det er du som er økonomisk ansvarlig for hva som skjer på ditt nett, også hva en leieboer ville finne på å gjøre.

Om han hacker ned endel servere her i landet og sporene fører tilbake til ditt nett, så er det du som kan få regningen over oppryddingen den hackingen medførte.

 

Enkleste er å få installert egen kontakt i leiligheten, så får han selv bestemme om han skal leie Internett fra leverandør. Du lar han jo ikke få mobil også, så hvorfor skal du gi han Internett....

Lenke til kommentar

Er vel ganske vanlig å dele på linja i slike tilfeller, hvor det å dra en egen fiber til leiligheten koster litt ekstra osv, samt leia kanskje blir litt dyrere for leietakerne. (Da må de jo ha eget abonnement) Men ja, det er nok også kanskje det aller beste, da står de selv ansvarlige på hva som skjer. Jeg tror det er et ganske vanskelig område om det først skjer noe, og dere deler på nettet. Hvordan kan man bevise at det var leietakeren (eller utleieren) som lastet ned ulovlig?

Lenke til kommentar

Er vel ganske vanlig å dele på linja i slike tilfeller, hvor det å dra en egen fiber til leiligheten koster litt ekstra osv, samt leia kanskje blir litt dyrere for leietakerne. (Da må de jo ha eget abonnement) Men ja, det er nok også kanskje det aller beste, da står de selv ansvarlige på hva som skjer. Jeg tror det er et ganske vanskelig område om det først skjer noe, og dere deler på nettet. Hvordan kan man bevise at det var leietakeren (eller utleieren) som lastet ned ulovlig?

 

PRTG logging blir ikke noe problemer da jeg har 2 servere som står på 27/7, men skal snakke med han, og spør hva han driver med. Han har tilgang til 1 server som er ''lagring'' av bilder og musikk osv... Han er også mye ute og reiser pga. jobben.

 

Er i grunn ikke noe problem når vi har så kraftig internett men,Takk for hjelpen!

 

Er det noen som vet hva internettkabel som er best og strekke utendørs? Er det cat6 eller cat 5e som er best? Denne blir ligende i skyggen.

Endret av Speed_It_Up_Yamaha_X
Lenke til kommentar

Utendørs er det egne kabler som gjelder med ekstra isolasjon. Om du legger en vanlig CAT-5e kabel ute holder den nok ikke så fryktelig lenge (1år kanskje). Om du finner CAT-6 med ekstra isolasjon som er beregnet på utebruk er du vel ganske safe tenker jeg. :)

 

Du får sjekke opp litt ang. torrent og ansvar/skyld! Greit å ikke bli straffet for noe leietakeren din eventuelt skulle finne på.

Lenke til kommentar

Utendørs er det egne kabler som gjelder med ekstra isolasjon. Om du legger en vanlig CAT-5e kabel ute holder den nok ikke så fryktelig lenge (1år kanskje). Om du finner CAT-6 med ekstra isolasjon som er beregnet på utebruk er du vel ganske safe tenker jeg. :)

 

Du får sjekke opp litt ang. torrent og ansvar/skyld! Greit å ikke bli straffet for noe leietakeren din eventuelt skulle finne på.

 

Da skal jeg få tak i cat6 med ekstra isolasjon. Er litt dumt og bli straffet for noe du ikke har gjort ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...