Gå til innhold

Storm vs 2BN


Centrux

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hva som egentlig er forskjellen på stormeskadronen / 2BN?

 

Slik jeg har hørt det så fokuserer begge grenene på krigføring / spesialisering innenfor våpen, osv.

 

Er det slik at om du velger 2BN, så er du nødt til å ta befalutdanning i samme slengen?

 

Hvilken gren vil være best i forhold til muligheter for framtidig utenlandstjeneste?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nesten stille samme spørsmålet, hvor kommer befalsutdanning inn i bildet. For å bli befalselev må man gjennom FOS som varer i 3 uker. Både 2. Bataljon og Panserbataljonen består av hovedsakelig vernepliktige. Forskjellen er at 2. Bataljon er oppsatt på hjulkjøretøyer som SISU mens Panser er satt opp på belter som CV 90, Leo 2 etc. Nå vil jeg fraråde alle som har en ambisjon om å gjennomføre førstegangstjeneste om å tro at man kan velge avdeling, for så enkelt er det heller ikke. Det er behovet som er avgjørende for hvilken avdeling du havner i stort sett, men man kan jo komme med ønsker.

Lenke til kommentar

Hvordan er leiren for storm (setermoen / troms?) kontra leiren for 2.BN?

 

Med tanke på butikker, barer og sivilisasjon generelt.

 

Etter å ha sett noen videoer på youtube, så virker 2.BN litt mer spennende enn storm. Fikk visst mye fysisk trening / kamptrening, helikopter / båt, osv. Virket veldig tøft.

Lenke til kommentar

Hvordan er leiren for storm (setermoen / troms?) kontra leiren for 2.BN?

 

Med tanke på butikker, barer og sivilisasjon generelt.

 

Etter å ha sett noen videoer på youtube, så virker 2.BN litt mer spennende enn storm. Fikk visst mye fysisk trening / kamptrening, helikopter / båt, osv. Virket veldig tøft.

 

Om jeg ikke husker feil holder PBN til på Setermoen som er ett høl. BN2 holder til på Skjold som faktisk er hakket værre, så om det er viktig så er nok Panser ett bedre valg. Da har du muligheten for billige sanitets og stabs damer i tillegg.

Lenke til kommentar

Setermoen er større, har flere butikker og er generelt en bedre plass å være. Kan ikke si så mye om Skjold leir, men på Setermoen er mye pusset opp de siste årene, og messa er den beste jeg har spist i.

Du må ikke tro videoer på youtube er veldig riktige i forhold til hva som faktisk blir gjort. Tro meg, storm har også mye fysisk trening, og jeg fikk også være med på helikopterinnsetting i storm. Båt blir derimot ikke brukt i noen særlig grad


Spørsmålet 2.bn eller storm kan vel brytes ned til om du vil være ren infanterist eller være kavalerist med støtte av CV90 og Leo2

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Setermoen er større, har flere butikker og er generelt en bedre plass å være. Kan ikke si så mye om Skjold leir, men på Setermoen er mye pusset opp de siste årene, og messa er den beste jeg har spist i.

 

Du må ikke tro videoer på youtube er veldig riktige i forhold til hva som faktisk blir gjort. Tro meg, storm har også mye fysisk trening, og jeg fikk også være med på helikopterinnsetting i storm. Båt blir derimot ikke brukt i noen særlig grad

 

 

Spørsmålet 2.bn eller storm kan vel brytes ned til om du vil være ren infanterist eller være kavalerist med støtte av CV90 og Leo2

Jeg fikk bare inntrykket av det kanskje var litt mer trening og en tjeneste som kanskje passer litt bedre for en som vil være fot soldat enn storm, men dette er selvfølgelig bare ut ifra noen videoer på youtube.

 

Men hvis dette ikke stemmer så velger jeg storm.

 

En annen ting jeg lurer på forresten er i HVOR stor grad forsvaret respekterer dine ønsker / valg. Hvis jeg sier til forsvaret at jeg vil inn i storm, kommer de i det hele tatt til å bry seg om det, eller bare plasserer de meg der de vil?

Lenke til kommentar

 

Jeg fikk bare inntrykket av det kanskje var litt mer trening og en tjeneste som kanskje passer litt bedre for en som vil være fot soldat enn storm, men dette er selvfølgelig bare ut ifra noen videoer på youtube.

 

Men hvis dette ikke stemmer så velger jeg storm.

 

En annen ting jeg lurer på forresten er i HVOR stor grad forsvaret respekterer dine ønsker / valg. Hvis jeg sier til forsvaret at jeg vil inn i storm, kommer de i det hele tatt til å bry seg om det, eller bare plasserer de meg der de vil?

 

Ja, det vil dei vurdere ut ifra resultatene fra sesjon del 2 og om du er tjenestedyktig. Fekk ivertfall mitt førstevalg på sesjon.

Lenke til kommentar

Vær så snill å tro at det ikke er så enkelt som å velge avdeling. Det er ikke sånn! Nevner ikke dette for å knuse drømmer, men det er enkelt sagt sånn. Mange nevner det gang på gang på dette forumet. Sesjonssystemet var hvertfall bygget opp litt dumt, om det fortsatt er slik vet jeg ikke, men før var det sånn at de fra et årskull som ble kalt inn til sesjon først, hadde muligheten til å velge avdeling først. Etter hvert blir avdelingene fylt opp, så om man blir innkalt til sesjon sent så er mulighetene mindre. Sommerinnrykkene blir fylt opp først, da innrykk om sommern passer best for mange. De mest populære avdelingene som panserbataljonen og 2. Bataljon blir som regel fylt opp ganske raskt. Da jeg var på sesjon i midten av mars, var alle sommerinnrykkene fylt opp og kun innrykkene som alle før meg hadde valgt bort var tilgjengelige. Og da ble valgmulighetene svært få. Derfor er det viktig å ha i bakhodet at man ikke får den avdelingen man helst vil inn i. For det er behov i hver enkelt forsvarsgren og avdeling som til slutt er med på å bestemme hvor man eventuelt havner. Vil også si til dere som har ambisjoner om Stormeskadronene i Panser om å ikke bli skuffet om dere ikke skulle havne der, for systemet er vel sånn fortsatt at man heller ikke blir fordelt til kompani/eskadron før selve innrykksdagen. Forsvaret og førstegangstjeneste er et system som ikke alltid baserer seg på rettferdighet og valgmuligheter. For å bruke meg selv som eksempel, så ønsket jeg både panserbataljonen, artilleribataljonen eller sjøforsvaret med innrykk om sommern før sesjonsdagen. Var veldig heldig å fikk en plass som plutselig ble ledig i Sjøforsvaret på juli-innrykket. Søkte der mange forskjellige avdelinger innen Sjø og endte til slutt opp som artillerist på et Kystvaktskip, noe som jeg overhode ikke kunne tenke meg, men fikk likevel en grei førstegangstjeneste med mange minner, både gode og dårlige.

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

Vær så snill å tro at det ikke er så enkelt som å velge avdeling. Det er ikke sånn! Nevner ikke dette for å knuse drømmer, men det er enkelt sagt sånn. Mange nevner det gang på gang på dette forumet. Sesjonssystemet var hvertfall bygget opp litt dumt, om det fortsatt er slik vet jeg ikke, men før var det sånn at de fra et årskull som ble kalt inn til sesjon først, hadde muligheten til å velge avdeling først. Etter hvert blir avdelingene fylt opp, så om man blir innkalt til sesjon sent så er mulighetene mindre. Sommerinnrykkene blir fylt opp først, da innrykk om sommern passer best for mange. De mest populære avdelingene som panserbataljonen og 2. Bataljon blir som regel fylt opp ganske raskt. Da jeg var på sesjon i midten av mars, var alle sommerinnrykkene fylt opp og kun innrykkene som alle før meg hadde valgt bort var tilgjengelige. Og da ble valgmulighetene svært få. Derfor er det viktig å ha i bakhodet at man ikke får den avdelingen man helst vil inn i. For det er behov i hver enkelt forsvarsgren og avdeling som til slutt er med på å bestemme hvor man eventuelt havner. Vil også si til dere som har ambisjoner om Stormeskadronene i Panser om å ikke bli skuffet om dere ikke skulle havne der, for systemet er vel sånn fortsatt at man heller ikke blir fordelt til kompani/eskadron før selve innrykksdagen. Forsvaret og førstegangstjeneste er et system som ikke alltid baserer seg på rettferdighet og valgmuligheter. For å bruke meg selv som eksempel, så ønsket jeg både panserbataljonen, artilleribataljonen eller sjøforsvaret med innrykk om sommern før sesjonsdagen. Var veldig heldig å fikk en plass som plutselig ble ledig i Sjøforsvaret på juli-innrykket. Søkte der mange forskjellige avdelinger innen Sjø og endte til slutt opp som artillerist på et Kystvaktskip, noe som jeg overhode ikke kunne tenke meg, men fikk likevel en grei førstegangstjeneste med mange minner, både gode og dårlige.

Er vel mulig og få det byttet hvis du ønsker og bli yrkes soldat der hvor du trenger FGTJ fra 2.bn eller panser?

Endret av fvaret96
Lenke til kommentar

Er vel mulig og få det byttet hvis du ønsker og bli yrkes soldat der hvor du trenger FGTJ fra 2.bn eller panser?

 

Ikke regn med at systemet hjelper deg dit du ønsker, men mye kan skje om du selv tar initiativ og skaffer deg nummeret til kp.sjef der du vil inn. Mange vil se på dette som ett stort pluss og sjansene for å få en overføring er ikke så alt for dårlige. For all del ikke gå tjenestevei, det er sansyneligvis en blindvei.

Lenke til kommentar

Har det overhodet noe for seg å kontakte kp sjef da? VPV som har det siste ordet.

 

Før innrykk vet jeg ikke. Jeg tenker i hovedsak etter innrykk, da det å da skulle pushe en overføringssøknad oppover som rekrutt har lite for seg, med mindre du prøver å få en lettere tjeneste. Da kan det absolutt ha mye for seg å gå direkte til kpsjef å vise at du har både initiativ og motivasjon. Kjenner flere som fikk byttet tjenestested på denne måten.

Lenke til kommentar

Er vel mulig og få det byttet hvis du ønsker og bli yrkes soldat der hvor du trenger FGTJ fra 2.bn eller panser?

 

Forsvaret gir f.. i om du vil bli yrkessoldat de skal bare ha inn nok folk i alle avdelingene, be it velferds ass. i ramsund(vet ikke om det er en velferds ass. der, men poenget er vel at forsvaret gir f. i dine personlige drømmer.). I år var det over 1100 søkere på 200 plasser hos TMBN så forsvaret har mer enn nok villige folk til å ta av. Livet er ikke rettferdig :)

 

Besides så må mna ikke komme ifra panser eller 2bn for å søke TMBN er et pluss men ikke et must.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Forsvaret gir f.. i om du vil bli yrkessoldat de skal bare ha inn nok folk i alle avdelingene, be it velferds ass. i ramsund(vet ikke om det er en velferds ass. der, men poenget er vel at forsvaret gir f. i dine personlige drømmer.). I år var det over 1100 søkere på 200 plasser hos TMBN så forsvaret har mer enn nok villige folk til å ta av. Livet er ikke rettferdig :)

 

Besides så må mna ikke komme ifra panser eller 2bn for å søke TMBN er et pluss men ikke et must.

 

Takk for informasjonen "i guess"

Lenke til kommentar

Takk for informasjonen "i guess"

 

Det er en fyr på et kontor som skal fordele deg, forsvarets prioritet numero uno er og ha nok folk i hver avdeling personlige ønsker er en ting fordi man jo har lyst på folk som vil gjøre noe, men det er mer enn nok folk som vil løpe i skauen og som du ser mer enn nok folk som vil jobbe i TMBN. Personlige ønsker er der fordi man skal slippe å ha det sånn som det var for 30 år sia da min far jobbet på en rekrutt skole og de kastet dart på et kart over hvor folk skulle og deres stillinger der. Personlige ønsker er jo også en ting fordi viss det er ledige plasser i en avdeling kan han jo få den, men de fjerner jo ikke en kar som har fått fordelt plass bare fordi at en annen kar vil søke TMBN etterpå.

 

Forsvaret er ikke en veldedighets organisasjon for at gutter skal kunne leve ut guttedrømmen sin :) Believe me ha en plan B som ikke omhandler forsvaret, veldig mange av de jeg kjenner som jobber som offiserer og grenaderer satsa aldri på en karriere i forsvaret men rett og slett havnet i forsvaret fordi de syntes det var morro.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...