Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Offentlig skifte av forelder's del av sameie


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Bestefaren min døde for ikke lenge siden, og etterlater seg en bolig/hytte, som da går videre til min far og hans søster. Spørsmålet er da om jeg

skal advare faren min mot å gå inn i sameie. Jeg forstår det slik at i sameie må alle parter betale sin del av utgiftene, og tiden som kan brukes i boligen/hytta skal fordeles.

 

Det har kommet meg for øre at det kan være særdeles vanskelig å komme ut av et slikt sameie om den ene parten ikke ønsker å betale ut den andre, og heller ikke ønsker å selge boligen for å fordele pengene. Når da min far dør, vil hans halvdel av sameiet bli delt i tre, og det vil etter som jeg forstår bli offentlig skifte, da en av de to brødrene mine er halvbror (er særkull det rette ordet?). Slik jeg forstår det vil da andelen til faren min bli lagt ut for salg, og pengene fordelt på oss tre.

 

Men, hvis ingen ønsker å kjøpe den halve andelen til faren min, og de som eier den andre halvdelen nekter å gå med på at hele boligen legges ut for salg, hva skjer da? Blir andelen skrevet over på oss brødre? Og kan vi da eventuelt skrive fra oss vår arv, og dermed våre andeler, hvis ingen andre i familien vil ha dem (på grunn av de ekstra utgifter det medfører)? Kan vi mot vår vilje bli sittende og eie en andel i en bolig vi ikke bruker eller har til hensikt å benytte oss av, og dermed bli nødt til å betale utgifter?

 

Takker på forhånd for svar :)Anonym poster: 332c699ac6951dacbe00393851ab7097

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det en del forskjellige spørsmål, og nok noen misforståelser, men jeg skal gjøre mitt beste for å svare. Jeg tar forbehold om at jeg ikke har formell utdannelse, og mine utsagn kan derfor ikke tolkes som annet en lekmanns synspunkter.

 

Om vi begynner med mulighetene for å komme ut av et sameie er det i utgangspunktet ikke veldig vansklig, alle sameierene har rett til å kreve sameiet oppløst, om sameietingen ikke kan deles skal den selges, jf. sameielovens § 15. Problemet oppstår vel eventuelt om ingen ønsker å kjøpe, men siden tingen skal legges ut for tvangsalg om nødvendig, fremdeles § 15, vil det vel alltids være muligheter for å få solgt, om så til skampris.

 

Så til spørsmålene som angår skiftet etter din far. Hvorvidt boet skal skiftes privat eller offentlig beror på helt andre ting enn hvorvidt det finnes særkullsbarn, jf. skiftelovens kapitell 13. Men det mest relevante for deg er vel at alle kan som skal ha arv kan kreve at boet skiftes offentlig, jf. § 84.

 

Videre kan det være verdt å merke seg at alle som skal ha arv har rett til å kreve at sin del av arven utbetales som penger, man har ingen plikt til å mota arv som eiendeler.

 

Teknisk sett kan dere fraskrive dere arv, men som det følger av det jeg forklarer ovenfor er det ingen grunn til gjøre dette med mindre boet samlet sett går i minus, eller du har personlige grunner til å gjøre det.

 

Så med andre ord er det ingen risiko for at du mot din vilje vil bli sittende med en eierandel i et sameie du ikke ønsker å være en del av etter et arveoppgjør. En annen sak er hvorvidt du kan bli upopulær i slekten ved å kreve at hytten selges, men det er du nærmest til å vurdere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...