Gå til innhold

Den lille techno-tråden - Spotify/diskusjon/anbefalinger


Lami

Anbefalte innlegg

Velkommen til:

Den lille techno-tråden

 

 

Yes, jeg tenkte å lage en liten techno-tråd på forumet. Jeg har ikke sett noen så langt, noe jeg synes er rart, for det være noen som er interessert i techno!

 

I denne tråden diskuterer vi sanger, kommer med anbefalinger fra evnt. YouTube og gjerne Spotify spillelister.

Nå har Spotify vært noenlunde flink med å få inn gode techno-sanger, men fortsatt så må man skjekke YouTube. :)

 

 

Kjappe trådregler som SKAL følges:

 

 

 

1) Tråden skal brukes til å diskutere sjangeren techno, komme med anbefalinger og techno-relaterte innlegg.

 

2) Ingen whining om hvor mye du hater techno osv, vi bryr oss lite.

 

3) Ingen posting av piratkopiert materiale

 

4) Maks ett youtube-klipp pr. post for å holdet noenlunde ryddig.

 

5) Følg ellers forumets retningslinjer.

 

Jeg tar med litt basic fakta om techno:

 

Techno er en elektronisk musikksjanger. Den vokste fram i Detroit, Michigan mot slutten av 1980-tallet og var en blanding av chicago-house og europeisk synthmusikk.

 

I dagligspråket omtales gjerne all elektronisk musikk som «techno». Det riktige samlebegrepet å bruke i en slik sammenheng er imidlertid «elektronisk musikk» – techno er en undersjanger av dette på lik linje med trance, dance, house og andre sjangre. Disse sjangrene er i utgangspunktet blitt til uavhengig av hverandre, men som en av de første elektroniske sjangrene har nok techno hatt en viss innflytelse på utviklingen av øvrige sjangre, særlig gjelder dette house og tidlig trance-musikk.

 

Techno stammer riktignok fra Detroit, men dagens technoproduksjoner kommer som oftest fra Europa og Sør-Amerika, mens Berlin regnes som hovedstaden for enkelte varianter av techno og mye annen elektronisk musikk.

 

 

Selv er jeg ikke noe fan av hardstyle & hardcore techno, så dere kommer ikke til å se det fra meg, men heller eurodance og lignende og remixes ofc :)

 

Artister jeg foretrekker blir nok Daft Punk, DJ Mango, DJ Splash & Tiesto og Tonite Only. En av mine favorittsanger er:

:w00t:

 

La tråden begynne! :)

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg får kjøre litt gammel grine biter.

 

Hva er det med Techno som gjør det så vanvittig vansklig for folk å få tak rundt hva det er.

 

Når premissene for tråden er dette:

Selv er jeg ikke noe fan av hardstyle & hardcore techno, så dere kommer ikke til å se det fra meg, men heller eurodance og lignende og remixes ofc :)

 

Artister jeg foretrekker blir nok Daft Punk, DJ Mango, DJ Splash & Tiesto og Tonite Only. En av mine favorittsanger er:

:w00t:

 

Beklager, men du har dessverre ingen anelse om hva techno er.

du nevner daft punk og tiesto. To legender i hver sin sjanger. Hvorav ingen er opererer i Techno.

det gjør forøvrig ikke dj mango heller, resten har jeg aldri hørt om.

 

Hardstyle er heller ikke techno. Hva du legger i hardcore techno har jeg ikke anelse om.

Eurodance er heller ikke techno. En kan kanskje til nøds kalle det en slags form for house eller trance.

Kommer litt an på låta. I hovedsak er det popmusikk.

Neimer låta du hiver opp har ingenting med techno å gjøre det heller.

En veldig datert låt, med en ekstremt cheesy sound.

 

Techno har som du nevner blitt et samle begrep og blir brukt feil hele tiden.

Du er dessverre trass forsøket forsatt i den gruppen.

 

Guovssohas har den generelle ideen med den første låta han poster, men resten er og trance.

 

Dette er techno:

 

Detroit:

http://www.youtube.com/watch?v=KevUFO2moZI

 

 

Svensk inyourface techno (eller schranz om du vil)

http://www.youtube.com/watch?v=JIFhdWBGVKo

 

 

og noe fra nyere tid

http://www.youtube.com/watch?v=FDSR8-LlTro

 

 

Perkusjon. Rytmer, monotont, tung bass. Der har du (ofte) grunn stammen i technoen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...