Gå til innhold

iMac vs. Mac mini


Anbefalte innlegg

Når jeg først skal kjøpe en mac så vil jeg han en som kan vare i minst ca. 4-5 år. Så da lyder spørsmållet mitt som følger: hvilken, iMac eller Mac mini?

 

iMac: standard

2,7 GHz quad core Intel Core i5

8 GB ram

1 TB harddisk

NVIDIA GeForce GT 640M med 512 MB

 

Mac mini: custom

2,6 quad core i7

4 GB ram

1 TB fusion drive

intel HD graphics 4000

 

De koster ca. det samme.

 

Hvilken av alternativene er best. Jeg kommer til å bruke den til Vanlig hverdagsbruk, film/bilderedigering (kanskje musikklaging etterhvert), spilling og kontorprogrammer.

 

Jeg tror iMac-en ville hvert best i og med at den har dedikert grafikkminne + at jeg slipper å kjøpe skjerm, tastatur og mus i tilleg. Men jeg vil høre andres menginger også.

 

PS: vær så snill. Ikke begyn å diskuter andre løsninger/muligheter.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde aldri vurdert 4GB RAM om redigering er et av bruksområdene. Synes 8GB høres litt snaut ut også, for den sakens skyld...

 

Nei, jeg hadde selfølgelig oppgradert til 16 GB ram på mac mini-en. Jeg synetes også kanskje at 8 GB ram er litt snaut, men i de fleste tilfeller trenger man ikke mer enn 8, også så er det ikke så tung redigering jeg driver med. Jeg får se hvor stor lommeboka er når den tid kommer at jeg går til innkjøp av mac (noe som forhåpentligvis ikke er så veldig lang tid unna). Jeg tror jeg kunne ha klart meg fint med kun 8 GB ram.

Lenke til kommentar

*Host* Hackintosh *Host*

 

Edit:

Begge opsettene er egentlig ganske crappy og kommer aldri i verden til og holde i 4-5 år. Hverken Imacen eller mac minien har en SSD eller et akseptabelt skjermkort.

 

Kjøpt heller noe ala dette:

 

Det kommer ikke på tale å lage en hackintoch. Hvis du ikke har noe smart å si om hvilken av alternatilvene jeg burde velge så foreslår jeg at du mender deg ut av denne diskusjonen.

 

Jeg har helder ikke sagt noe om at jeg skal bruke den som hoved pc i 4-5 år, men at jeg kan bruke den i 4-5 år.

 

Hele poenget med denne diskusjonen er hvilket alternativ jeg burde velge. Og følger du ikke med, fushion dirve er en kompinasjon av ssd og hdd. Det beste fra to verdener. Og apple er heller ikke kjent for å ha det aller beste og nyeste hardware i dataene sine. Det er litt fint for hvis de hadde hatt et av de råeste skjerkortene med 2 GB grafikkminne som standard hadde de kostek skjorta, og de hadde ikke fått solgt på langt nært så mang maskiner fordi de hadde blidt for dyre.

 

Jeg gidder ikke diskutere hackintoch med deg, så skriv noe nyttig eller la være å skrive noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det kommer ikke på tale å lage en hackintoch. Hvis du ikke har noe smart å si om hvilken av alternatilvene jeg burde velge så foreslår jeg at du mender deg ut av denne diskusjonen.

 

Jeg har helder ikke sagt noe om at jeg skal bruke den som hoved pc i 4-5 år, men at jeg kan bruke den i 4-5 år.

 

Hele poenget med denne diskusjonen er hvilket alternativ jeg burde velge. Og følger du ikke med, fushion dirve er en kompinasjon av ssd og hdd. Det beste fra to verdener. Og apple er heller ikke kjent for å ha det aller beste og nyeste hardware i dataene sine. Det er litt fint for hvis de hadde hatt et av de råeste skjerkortene med 2 GB grafikkminne som standard hadde de kostek skjorta, og de hadde ikke fått solgt på langt nært så mang maskiner fordi de hadde blidt for dyre.

 

Jeg gidder ikke diskutere hackintoch med deg, så skriv noe nyttig eller la være å skrive noe i det hele tatt.

Fine, kjøp en mac du. Ikke mine penger.

Av de to er Imacen best. Mac minien bruker en i7 Laptop prossesor som tilsvarer i5 desktop. Imacen følger og med skjerm og en GPU med dedikert grafikkminne og greier og greier.

 

BTW: Hybriddisker kan overhode ikke sammenlignes med SSD disker. Er mer som en vanlig hard drive med et par gigabyte cache istedenfor 64 MB.

BTw2 sjekk ut dette grafikkorte det er SYKT har 2 gb minne og støff:

post-261518-0-33507500-1354614975_thumb.png

Endret av oddsmurf
Lenke til kommentar

Hybrid disken er vell heller det dårlige fra begge verdner, og det koster skjorta selv om hardwaren er dårlig.

 

Ville valgt Mini, så du kan bruke den til andre ting etterhvert som den blir for treg for dine primær oppgaver. f.eks HTPC.

 

Ja, jeg har tenkt samme tanken.

 

+ den er lettere å oppgradere enn iMac, er lettere å ta med seg og koster et par tusen mindre.

 

- den har ikke dedikert grafikk minne.

 

Kan jo oppgradere RAM i minien

skjermkortet er jo en annen sak...

 

Ja, hvis jeg kjøper minien kommer jeg til å oppgradere til 16 GB ram.

Lenke til kommentar

Mac minien har ikke bedre specs nei. Imacen har en desktop I5 Mac minien har en laptop i7. Det er snakk om 4 Ivy bridge kjerner VS 4 Ivy bridge kjerner.

Imacen har og et dedikert grafikkort mens mac minien bruker løsningen som er integrert i prossesoren.

 

Ja, er enig i det med grafikk.

 

Foresten, jeg har hørt at man kan oppgradere ram den nye 27" imacen. Noen som vet om det går på 21,5"?

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Når jeg ser geekbench av standard iMac late 2012 vs. Mac mini med fushion drive får imacen ca. 7500 - 8000, mens minoen får ca. 10000 - 11000. Foreløbig så ser jeg flest fordeler ved mac minien.

 

Mac mini fushion drive

 

+ tar ikke mye plass, kan sette den under tv-en eller oppgradere den når den blir gammel/treg, lett å oppgradere, større frihet når det kommer til skjerm, bedre ytelse enn standard macer som koster mer, koster ikke for mye, forholdsvis gode benchmarks

 

- har ikke dedikert grafikk minne, kommer uten skjerm, tastatur og mus,

 

iMac standard

 

+ har dedikert grafikkminne, kommer med tastatur, mus og innebygd skjerm, gerie menchmarks,

 

- prisen er litt for stiv, vanskelig å oppgradere,

 

Jeg tror minien er best, men samtidig har jeg veldig lyst på iMacen. Jeg får bare mer og mer lyst på en for hver gang jeg prøver en. Mac mini har jo ikke akkurat et rykte på seg for å være rask og kraftig. Jeg tror rett og slett at iMac har mer muskler enn minien.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

 

Jeg tror iMac-en ville hvert best i og med at den har dedikert grafikkminne + at jeg slipper å kjøpe skjerm, tastatur og mus i tilleg. Men jeg vil høre andres menginger også.

 

Tastaturet og musen kan du bare kaste. Det er bare skit, spesielt musa. Hvis du vil ha en billig "laptop" (membran) tastatur, og en mus det er umulig å bruke, greit for meg, men jeg vil anbefale å kjøpe nytt. (Musa går det ikke an å holde i..)

imac-mouse-won-t-right-click-2.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Mini'en kan du bruke i stua mot tv'en. Det går også med iMac'en, men ser tåpelig ut. Ellers så får du det samme ut av begge. Både i5 og i7 prossesorene vil sjeldent stå på fullt guffe over lang tid.

 

@oddsmurf. Vennligst respekter TS ønske om å holde diskusjonen om det han ønsker. Er det noe som ikke holder i 4-5 år, så er det hackintoch....

Lenke til kommentar

 

Tastaturet og musen kan du bare kaste. Det er bare skit, spesielt musa. Hvis du vil ha en billig "laptop" (membran) tastatur, og en mus det er umulig å bruke, greit for meg, men jeg vil anbefale å kjøpe nytt. (Musa går det ikke an å holde i..)

imac-mouse-won-t-right-click-2.jpg

 

Den saken er smak og behag. Kanskje du ikke liket tastaturet og musen til apple, men jeg liker dem.

Lenke til kommentar

Mini'en kan du bruke i stua mot tv'en. Det går også med iMac'en, men ser tåpelig ut. Ellers så får du det samme ut av begge. Både i5 og i7 prossesorene vil sjeldent stå på fullt guffe over lang tid.

 

@oddsmurf. Vennligst respekter TS ønske om å holde diskusjonen om det han ønsker. Er det noe som ikke holder i 4-5 år, så er det hackintoch....

 

Takk, endelig en som har litt fornuft. Hackintoch er langt fra like god som ordinal mac. Det heller mot mini, men som sagt, jeg har også veldig lyst på iMacen. Det er et vanskelig valg.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...