Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre/eie ekte uplombert scooter på lett mc-sertifikat i Norge?


Anbefalte innlegg

Jeg bor for tiden i Thailand, har gjort det i nesten et halvt år nå. For å komme seg rundt her trenger man en moped og etter å ha brukt noen dager på å Google hvordan man kjører moped og fått et lite kurs av en backpacker våget jeg å leie meg en.

 

Skummelt i starten naturlignok, men det tok ikke lange tiden før jeg følte at jeg hadde grei kontroll. Etter et par uker var frykten borte og erstattet med noe jeg vil kalle lidenskap. Det var nesten litt trist når jeg måtte erkjenne til meg selv at jeg hadde anskaffet meg det viktigste jeg trengte til leiligheten ettersom jeg ikke hadde noen særlig god grunn til å kjøre rundt på mopeden hele dagen lenger ;)

 

Uansett, jeg innså rimelig kjapt at tohjuling var en lidenskap og at det måtte fikses når jeg etterhvert flytter tilbake til Norge. Jeg har prøvd moped som ikke har plass til bena, men likte det ikke noe særlig. Det er enormt praktisk med en krok som man kan henge poser på og flate man kan sette pakker på. Jeg bestemte meg for at jeg måtte fikse meg scooter.

 

Til min store forskrekkelse oppdaget jeg at mopeder i Norge er noe sabotert drit med en fartsperre på

latterlige 45kmt. Det er jo helt ubrukelig og kan ikke kjøres på motorveien engang. Mopeden jeg har her går maks 100kmt, det er greit nok.

 

Så spørsmålet mitt er: Finnes det scooter-utformede (altså med krok og flate) motorsykler man kan kjøre i Norge med LettMC-sertifikat i Norge? Eller er jeg nødt til å bruke ryggsekk? :(

Endret av kristoffer_R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=38567927

 

Min far, som er av gamleskolen og følgelig har A1 i førerkortet uten å noen gang ha sittet på noe tyngre enn en 50 cc scooter før han var godt oppi årene, kjøpte seg en slik en - rett og slett for å slippe å kjøpe en ekstra bil.

Den holder uten problemer fartsgrensen på motorvei med passasjer, i tillegg til at den har svært god bagasjeplass under setet, kroker ved beina som kan brukes til handleposer, og mulighet for montering av toppboks.

 

Den kan kjøres på A1, skal du ha noe større/tyngre enn dette må du opp minst én førerkortklasse. Men om du er over 18 år og ikke har A1 fra før, bør du satse på A2/A først som sist. Prisdiffen er relativt liten, men det er derimot dyrt å skulle "oppgradere" senere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...