Gå til innhold

Salg av firmabil (AS)


Anbefalte innlegg

Hei kjære forum , idag har jeg et spørmål jeg håper noen kan svare på :

 

Jeg har et AS, i mange år har vi valgt å lease biler, men for 3 år siden valgte vi å kjøpe en.

Blir naturligvis fordelsbeskattet og alt det der, men men, sånn er nå livet :)

 

Jeg ønsker nå å selge overnenvte bil (grunnen er vel irrelevant men ønsker å bytte til en større + fremtidige vedlikeholdsutgifter vil gjøre det lite lønnsomt og beholde denne fremfor å kjøpe/lease en nye)

 

Revisor mener jeg _ikke_ kan selge bilen, såvidt jeg forstår er det fordi bilen er ført som varig driftsmiddel/eiendel (det er i og for seg greit men hvorfor kan du ikke selge driftsmidler ?)

Han mener denne bilen må avskrives etter % regel for så å taes ut av regnskapet når den er under 50k (2-3 år til)

 

Det var derimot uproblematisk å bruke bilen som innbytte til forhandler ved kjøp/leasing av en ny.

 

 

Noen som kan opplyse en tilsynelatende uvitende sjel om hvorfor ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Naturligvis kan du selge bilen (og ethvert annet brukt driftsmiddel -tror du må be om en bedre forklaring fra revisor...), og salgssum skal da føres ut fra eiendelskonto og inn på bankkonto. Selger du bilen til høyere pris enn verdien den er nedskrevet til i regnskapet skal det overskytende føres som inntekt. ("inntektsføring av negativ saldo på eiendelskonto")

 

Grensa for å kunne ta bilen "helt ut av regnskapet" etter endt avskrivning er forøvrig 15k, ikke 50. (samme beløpsgrense som for aktivering ved innkjøp av driftsmidlet -når saldo er kommet under 15k kan resten avskrives i en smell...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilen blir skrevet av for lite så det vil uansett bli et tap i forhold til det som er nedskrevet, pdd er den bokført som ~140 , men faktisk verdi vil jeg anslå til rundt 100, dette da den går relativt langt i året.

(Jeg får heller ikke lov av revisor å skrive av mer en disse faste % per år, så bygger istendefor opp en buffer for å ta det tapet når det kommer)

 

Såvidt jeg skjønner vil salg av bilen før den er fullt avskrevet utløse en beskatning (uten at jeg skjønner hvorfor).

 

Du har naturligvis rett i 15, ikke 50, tenkte på noe annet, takk for rettelsen :)

 

Men ja, får ta en runde til med de

Evt bare selge bilen, dumpe bilag hos regnskapsfører og se hva som skjer når revisor får det .. hehe

Lenke til kommentar

Det var et eller annet slags problematikk rundt mva-fradrag på varebil klasse 1, omregistrering til personbil og videresalg av bilen som brukt personbil som man hadde fått mva-fradrag for, for en god del år siden... Der tror jeg det var snakk om at man måtte ha eid bilen i X antall år før den kunne selges/omregisteres som personbil uten å måtte betale tilbake mva-fradraget.. Er mange år siden det regelverket ble avskaffet/endret, men kanskje det er det revisor sikter til.. :hmm:

 

Selger du bilen til lavere verdi enn bokført saldo skal du kunne fradragsføre tapet (gevinst og beskatning blir det definitivt ikke!), enten med en gang, eller muligens ved å fortsette å avskrive et driftsmiddel du ikke har lenger... (!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den går på hvite skilter så er ikke snakk om noen omreg. beklager at jeg ikke nevnte det, jeg tenkte på det når jeg skrev, men ser det ikke kom med.

Skal følge opp med revisor, men bra jeg ser at jeg ikke er helt på bærtur når jeg mener jeg burde kunne selge den uten problemer.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...