Gå til innhold

[Løst] Bygge PC, hjelp til oppsett!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har den siste tiden fått et ønske om å prøve å bygge min egen PC. Hovedsakelig fordi jeg synes det hadde vært interessant å lære litt om hvordan komponentene sitter sammen. Dessuten er jeg lei av å måtte kjøpe meg en ny bærbar datamaskin som skal følge markedets utvikling. Jeg ønsker meg en maskin som jeg kan oppgradere dersom det kreves.

 

Dette skal bli en "gaming" maskin, men jeg ønsker ikke å overstige 8000 ,- Er det naivt å tro jeg kan nå nåtidens krevende spill med dette budsjettet?

Har tenkt på å kjøpe "PC i deler" av komplett. I form av denne utgaven, http://www.komplett....aspx?sku=751604.

 

Eller ville det vært smartere å kjøpe del for del?

 

Har kommet opp med forslag for hvilke deler jeg muligens vil kjøpe hver for seg.

 

Prosessor: Intel® Core i5-3570K Processor, 1.679,-

 

Hovedkort: Maximus V GENE + Vengeance 8GB 1.649 ,-

 

Skjermkort : Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5 1.549,-

 

Strømforsyning : Corsair TX 650W PSU 835 ,-

 

Kabinett : Corsair Carbide 500R Midi Tower Hvit 849 ,-

 

Harddisk : Seagate Barracuda® 1TB 525 ,-

 

DvD : Samsung DVD Writer, SH-224BB 195 ,-

 

Total: 7.281 ,-

 

Jeg er absolutt ingen ekspert på dette feltet. Det er grunnen til at jeg lager denne tråden. Jeg vil helst gå for en Intel prosessor, ettersom forumene jeg har vært på mener disse er best.

 

Har også noen spørsmål som jeg ønsker å få besvart!

 

1. Er det hensiktsmessig å kjøpe en separat prosessorkjøler? Vet ikke om jeg trenger å overklokke, men er det uansett bedre enn den man får i pakken?

 

2. Hvordan kan jeg regne ut hvor mye Watt strømforsyningen trenger for å kunne kjøre denne maskinen?

 

3. Vil det være en bedre løsning å handle gjennom "PC i deler" pakken fra komplett.no, med tanke på garanti eller liknende. Har aldri satt sammen en PC tidligere.

 

Hvis du har noen andre synspunkter, kom gjerne med forslag!

 

Håper du kan svar meg! :)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

aller først vill jeg si at 8000 ikke er naivt.

Hvis du har litt mer penger så burde du slenge med en ssd http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630675 som gjør pc-en mye bedre å bruke. Hvis du ikke vet hva fordelen med en ssd er så kan du spørre. Prosessoren er et bra valg, i5 er best for gaming siden i7 for det meste har fordeler til redigering osv. skjermkortet skal kunne skjøre det meste på ganske brukbar grafikk. Jeg kjørte det meste på fullt med 6950 tidligere i år så det skal gå bra. du kunne kjøpt en sterkere strømmforsynig slik at du senere kan legget til et skjermkort i sli hvis du trenger bedre grafikk, emn ellers så er den bra.

det kan være greit å kjøte en ekstra cpu-kløler, men det skal ikke være nødvendig. Ingen spill presser prosessoren til maks så den kommer til å overleve uten.

hvis jeg glemte noe er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

Vil datamaskinen yte bedre med en SSD harddisk? Eller så kunne jeg muligens kjøpe dette senere.

Silver Power SP-S850 850W PSU, er dette en god nok strømforsyning hvis jeg skulle ønske å kjøre med to grafikkort? Er jo like greit å kjøpe en ordentlig strømforsyning når jeg først er i gang. Hva vil du si er "minstekravet" for hvor mange Watt den skal yte for mitt bruk?

Og, ville du valgt oppsettet der jeg valgte ut produktene selv, eller komplett's eget alternativ der jeg får alt i en pakke? :)

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

greia med ssd er at du installerer operativsystemet på den slik at pc-en starter mye raskere og ting skjer liksom litt raskere. Du installerer bare drivere, og de viktigste programmene på ssd-en. Spill og slikt lagres på harddisken.

 

PS: en ssd er ikke noen (hard)disk :p

 

jeg ville valgt selvbygg, det er egentlig ikke så komplisert å bygge selv, men det er lett å blir redd for å gjøre feil :p

Lenke til kommentar

Ønsker bare å vite om alle ledninger og kabler vil følge med produktene jeg kjøper.

Hvis jeg f.eks. kjøper Seagate Barracuda® 1TB, vil jeg da få med kabler som går til hovedkortet eller fra strømforsyningen til harddisken?

 

Vil jeg få med skruer eller liknende for å feste div komponenter? Fint om noen kunne fortelle meg om ekstra tilbehør slik at jeg ikke går på en smell når det gjelder dette :)!

Endret av Jegerisak
Lenke til kommentar

Anbefaler å prøve det alene/med internett.

Veldig lærerikt slik som du selv sier og da har du heller ikke noen som maser på deg :p

Du kan holde på i ditt eget tempo.

 

Skulle bytte prosessorkjøler på min AMD Phenom og endte opp med å rive prosessoren ut av hovedkortet. Den termiske pastaen hadde fungert som en slags lim. Det førte til at noen av "pinnene" på prosessoren var bøyde.

 

Klarte å rette det opp med en liten skrue, så nå virker den som ny :)

Lenke til kommentar

PSU har alltid alle kablene den støtter.

Hovedkort har såvidt jeg har sett alltid 2x SATA (til hd) og mange har 4 eller fler.

Billigere kort gir gjerne bare 2 for å spare penger.

Jeg har alltid fått 4 SATA når jeg har kjøpt, men jeg kjøpte et rimelig Gigabyte z77 kort tidligere og det hadde bare 2x.

 

Ganske sikker på at MAXIMUS serien gir deg 4 (eller fler).

Lenke til kommentar

bygg sjølv! penger "spart" = meir til komponenter;) det vil då også være enklare og lettare for deg i seinare tid vist d skulle være noe galt! da kan du heilt uten kundestøttehjelp fra komplett sjekke ting som lause dårlige kontakter, knekte ledninger, og demontere og montere heile sjiten igjen(<-har funka mangen ganger for meg:p) det er sant d han oppe seier; det vanskeligaste er å koble rett kabler på rett plass. men med hovudkort manual og litt google/utube fikser du d!

og ikkje minst er det kjekt og kult!:D men hugs å velge komponenter som går overeins;)

Lenke til kommentar

Men hovedsakelig vil det være at hovedkortet passer til prosessoren? Skal jo også kjøpe hovedkort med ram, men dette er en "Bundle" fra komplett. Så de er jo nødt til å passe sammen. Deretter er det vel egentlig kabinettet. Er litt usikker på om kabinettet er for lite. Burde man gå for big tower?

Lenke til kommentar

Anbefaler å prøve det alene/med internett.

Veldig lærerikt slik som du selv sier og da har du heller ikke noen som maser på deg :p

Du kan holde på i ditt eget tempo.

 

Skulle bytte prosessorkjøler på min AMD Phenom og endte opp med å rive prosessoren ut av hovedkortet. Den termiske pastaen hadde fungert som en slags lim. Det førte til at noen av "pinnene" på prosessoren var bøyde.

 

Klarte å rette det opp med en liten skrue, så nå virker den som ny :)

 

Det er jo ganske rått :) Kan tenke meg mestringsfølelsen av å rette opp en av de sinnsykt små pinnene på prosessoren ^^, For så å oppleve at den virker! Sånne ting som gjør at man lærer.

Lenke til kommentar

"alt" må jo egentlig passe; viktigaste med ram er at hovudkortet støtter farte, 1866mhz for eks. at prosessoren passer ja, men bare å velge S-1155, Z77 i filteret for eks. hovudkortet må passe inn i kabinettet ja! hovudkortet er som regel m-atx, atx eller eatx. ser du har m-atx i tråden. da må du se at kabinettet støtter m-atx, sånn at det har skruehull til d! men alle kabinett større enn m-atx har nok m-atx hull. eg har alltid hatt og villet hatt big tower! syns det er best, liker det best, god plass:) har også alltid hatt atx hovudkort, men skal no gå opp til eatx mest sansynlig. trur m-atx vil desverre se litt pinglete og lite ut i et big tower, men d er nå min meining! pluss at du får meir for pengane og billigare midi tower;)

eg og anbefaler ssd + 2tb hdd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...