Gå til innhold

[Løst] Lagførerkurs HV


Mr. Sandåker

Anbefalte innlegg

Har blitt kalt inn til Lagførerkurs i HV neste uke.

Lurer veldig på hva som skjer under kurset, blir man noe høyere rang?

Er det noen større jobbmuligheter innen forsvaret osv.

Har søkt mye rundt, men finner ikke så mye konkret info.

Eneste info jeg fikk av han som ringte var at de trengte befal og lurte på om jeg var villig til å ta et sånt kurs.

 

Noen som har noe info de kan hjelpe meg med? Eventuelt vise meg videre til andre tråder om samme emne.

Endret av Mr. Sandåker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før var det automatikk i at man ble korporal etter endt lagførerkurs, og sersjant etter endt grunnkurs lederskap, men slik er det ikke nå. Ihvertfall ikke for sersjant, og det er egentlig ingen automatikk i at man blir korporal heller, men alle på mitt kurs fikk korporalsvinklene den siste dagen. De tar ikke denne rangen så seriøst, men for å bli sersjant må du være plassert i sersjantstilling etter at du er ferdig med begge kursene. Du kan videre ta andre kurs, for eksempel ta troppsjefskurs, noe som gir deg muligheten til å bli fenrik (NK tropp) og løytnant (troppsjef).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at man har en høvelig vanlig hv øvelse de første dagene, hvor man får litt teori, radio, og er på skytebanen etc, man blir satt på et lag med andre deltagere av kurset, og noen dager ut i øvelsen, så starter man en mer oppdragsbasert øvelse. Hvor man bytter på å være lag fører. Da får man diverse oppdrag som å opprette VKP, ettablere og sikre leir for overnatting. Laget blir fulgt av ledsagere.

 

Etter kurset så tror jeg du automatisk får korporal rank. Som Thomas sier, så trenger du i hovedsak å få tildelt en stilling for å få sersjant. Jeg tror du i teorien må ha et kurs også, men vist det er mangel på befal, så kan man få lagfører stilling med det enkelte kurset, og dermed få en sersjant stilling, som gir sersjant lønn, men du får ikke utdelt vinkler før du tar kurset. Det er i værtfall min situasjon idag. Jeg får sersjant lønn, på grunn av at jeg tar stillingen, men jeg får ikke graden uten kurs.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at man har en høvelig vanlig hv øvelse de første dagene, hvor man får litt teori, radio, og er på skytebanen etc, man blir satt på et lag med andre deltagere av kurset, og noen dager ut i øvelsen, så starter man en mer oppdragsbasert øvelse. Hvor man bytter på å være lag fører. Da får man diverse oppdrag som å opprette VKP, ettablere og sikre leir for overnatting. Laget blir fulgt av ledsagere.

 

Etter kurset så tror jeg du automatisk får korporal rank. Som Thomas sier, så trenger du i hovedsak å få tildelt en stilling for å få sersjant. Jeg tror du i teorien må ha et kurs også, men vist det er mangel på befal, så kan man få lagfører stilling med det enkelte kurset, og dermed få en sersjant stilling, som gir sersjant lønn, men du får ikke utdelt vinkler før du tar kurset. Det er i værtfall min situasjon idag. Jeg får sersjant lønn, på grunn av at jeg tar stillingen, men jeg får ikke graden uten kurs.

 

Det er mye forskjellig praksis på dette. For å bli sersjant må man i utgangspunktet ha fullført både LFK og GKL, samtidig må man bli satt i serstjantstilling. Før var det automatikk i å bli sersjant etter å ha fullført det andre kurset. Det er faktisk første gang jeg hører at noen med grad som korporal blir lønnet som sersjant. Vi har flere sersjanter som ikke har noen av kursene, men det er fordi de tildelt graden når dette åpenbart ikke var like strengt.

Lenke til kommentar

Rang i HV er stort sett stillingsbetinget. Dvs at fra og med sersjant og oppover så må du ha en stilling/rolle som tilsier at du skal ha rangen for at du skal få den.

 

Da eg var på grunnkurs lederskap tidligere i høst ble alle som ikke hadde korporal vinkler fra før beskikket med korporal. De som var tiltenkt en stilling på laget eller i troppen med høyere rang ble beskikket til denne, forutsatt at de hadde nødvendige kurs i fra før(som for eks lagførerkurs). :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye forskjellig praksis på dette. For å bli sersjant må man i utgangspunktet ha fullført både LFK og GKL, samtidig må man bli satt i serstjantstilling. Før var det automatikk i å bli sersjant etter å ha fullført det andre kurset. Det er faktisk første gang jeg hører at noen med grad som korporal blir lønnet som sersjant. Vi har flere sersjanter som ikke har noen av kursene, men det er fordi de tildelt graden når dette åpenbart ikke var like strengt.

 

Ja det virker ikke som det er et veldig uniformt system. Jeg har ikke vært på noen vanlige øvelser siden jeg fikk Lagfører stilling siden jeg går skole. Men de prøver å ordne alternative måter for å dekke opp antall dager øvelse jeg skal være på hvert år, så jeg fikk ei helg med nattevakter ved et skytefelt, hvor utstyret som skulle brukes under øvelsen ble lagret. Dette klarte de å få til å bli nok dager det året, og jeg fikk godt betalt. Mulig det hele koker ned til hvor grei sjefene i ditt område er.

 

Angående utstyr, så fikk vi utdelt orntlige stridsvester. Men det kommer nok ann på hvordan ditt hv område har invistert penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...