Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbo-hyling i VW Tiguan (TDI)


Nik

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en 2009 VW Tiguan, 140 hk TDI, kjørt 80.000 km.

 

I det siste har den begynt å hyle som en politi-sirene. Spesielt ved lite gasspådrag høres det. Lyden får høy frekens når jeg gir gass, og lavere når gasse slippes tilbake. Ikke veldig mye volum, men hørbart.

 

VW sier det er turbolyd, og kaller det en helt normal "drifts-lyd". Har garanti på bilen og skulle gjerne vært kvitt lyden, selv om den sikkert ikke betyr at noe er galt.

 

Noen som vet hva dette kan være og hva som ev. kan gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Turbo'en vil lage en viss lyd under pådrag (støynivået avhenger av hvor turbo'en er plassert i motorrommet og hvor godt lyd-isolert bilen er). Det kan høres ut som en slags luft-susing som mange beskriver som en "lav politisirene" som øker i intensitet alt etter turtallet. Dette er normalt.

 

Hyling eller høye lyder, derimot, er ikke normalt og spesielt ikke hvis den plutselig dukker opp. Det som ofte er årsaken da er at en av turbo-slangene er i ferd med å løsne slik at det skapes en liten åpning og luft siver ut.

 

Hvis denne lyden ikke var der før, så er noe galt. Enkelt og greit!

 

 

I forhold til den hylingen du beskriver i en annen tråd, så er dette nesten garantert flatreima som driver servopumpa. Det du kan prøve er å spraye litt olje på den og se om lyden blir borte. Når reimer blir gamle eller utsettes for mye salt o.l., så tørker de ut og begynner å lage lyd. Hjelper ikke dette, så er enten reima gammel og strukket, eller så er strammehjulet utslitt slik at reima ikke blir tilstrekkelig strammet.

 

Den vil da "slure" på reimhjulene og en hyle-lyd vil forekomme. Grunnen til at den kommer når du svinger er fordi servopumpa gir økt motstand (blir tyngre å dra rundt) når du dreier på rattet. Er ikke reima stram nok eller hvis den er gammel og uttørket, så vil den "glippe" og slure på reimhjulet.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Takk for svar. Lyden var ikke der før nylig, så den er kommet i det siste.

 

Det er en svak politi-sirene lyd når jeg gir gass.

 

Men VW/Møller sier det er normal "drifts-lyd". Det rare er at det altså ikke var normalt før, men er blitt det nå.

 

Jeg tror også det kan være luft-lekkasje et eller annet sted som skaper denne lyden.

 

Men det virker som om VW/Møller helst vil unngå å bruke penger på dette og heller få meg til å godta at det er normalt. Den ideen liker jeg dårlig.

 

Tips til hvor i motoren jeg skal se etter feil på slanger eller lekkasjer med turbo?

Endret av Nik
Lenke til kommentar

Du skal ikke begynne med dette selv siden du har garanti. Du skal gi beskjed om at lyden ikke var der før og be dem se over at turboslangene sitter ordentlig på. Turboslangene (boost-slangene) ligger over alt i motorrommet, så det bør gjøre i en bukk slik at man kommer til og får sett ordentlig etter.

 

Jeg er helt enig at en svak "politi-sirene" lyd er normalt, men hvis denne har økt i styrke og er til plage, så bør de kunne se over eller prøvekjøre bilen.

 

VW-kjeder er kjent for å bruke lite tid på sine kunder med mindre de tjener penger på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...