Gå til innhold

[Løst] Monitor/TV til gaming - ca 1,50m fra sitteplass til skjerm


mortex2008

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe ny skjerm til å spille data (mest BF3), Lightroom for bildebehandling (ikke veldig proff), og helst kunne koble til playstation og wii også.

Bakgrunnen for kjøpet er at jeg nå har fått en LITEN del i 2 etg som jeg nå kan lage et " spillhjørne" - skjønt 180cm x 135-150cm er jo ikke stort når det i tillegg er skråtak der.

Jeg har målt opp og sett at det på veggen vil være plass til ca 30 tommers tv/monitor. Jeg kommer til å kjøpe en litt bred en seter eller smal toseter ( maks 150 cm bred) som jeg skal sitte i. Jeg har regnet ut at det kan bli ca 150 cm fra monitor til hvor jeg har hodet mitt.

Jeg skal også lage en anordning slik at keyboard og mus brukes i et "brett" på fanget slik at jeg sitter godt når jeg endelig får litt tid til gaming på kvelden...

Jeg fant ut ved test i dag at smertegrensen for avstand til min 24 tommer er ca 110 cm og da tror jeg at 27 tommer sikkert blir akkurat passe. Muligens at en 30 tommer blir enda bedre...

Jeg har gtx 560 skjermkort, q9650 prosessor, 4 GB minne og win 7

Jeg tror at oppløsning på 1920 x 1080 vil være maks det som min maskinvare kan takle noenlunde flytende i spill slik at dette er oppløsningen jeg ser etter.

Dette passer vel egentlig også ok til at jeg sitter et stykke unna skjermen og dermed ikke vil oppleve å se piksler...?

Jeg har vurdert å kjøpe en tv med denne oppløsningen, men siden jeg ikke har behov for å bruke skjermen som en tv ser det ut som om monitor er bedre alternativ mtp ytelse/pris/størrelse

Min prisgrense går på kr 4000 maks, men helst så ser jeg for meg å bruke langt mindre og spytte litt av dette inn i en SSD disk mtp ytelsesøkning for pcen.

3D er pr i dag ikke noe must...

 

Jeg har funnet disse alternativene så langt som har fått gode omtaler, det finnes kanskje andre også...

- Samsung 27" LED SyncMaster S27B350H ca kr 2000

- Asus VE278Q ca kr 2200

- Asus VG278H ca kr 4000 (hva er egentlig forskjellen på de to asus skjermene)

- Hazro HZ27WCnG ca kr 3800

- Samsung S27A950D ca kr 3500

 

Hva er deres erfaringer/tips ift valg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung S27A950D og Asus VG278H har 120Hz refresh rate, altså at den viser opptil 120 bilder per sekund. Dette er det viktigste man ser på når man leter etter gaming-skjerm. De tre andre er bare 60Hz. Dette er også forskjellen mellom de to skjermene fra Asus. Men med det skjermkortet og den CPU-en vil du uansett ikke få 120fps i BF3, så med mindre du planlegger en hardwareoppgradering i nær fremtid bør du nok heller gå for en billigere 60Hz skjerm.

 

En annen ting man ser på når man velger skjerm er paneltype. Skal du ha en gaming-skjerm med mer enn 60Hz kan du med dagens teknologi bare velge TN-panel. TN-panel gir litt dårligere bilde, og spesielt innsynsvinkelen er veldig dårlig. Men TN-panel er raske, og det er derfor de brukes til 120Hz-skjermer.

 

Skal du ha god bildekvalitet er det IPS-panel du bør se etter. VA er også vanlig, men hvis du har tenkt å bruke 4000 på skjermen ville jeg valgt IPS for bildekvalitet eller TN for høy refresh rate og lav responstid.

 

De to første er elendige. Skal du ha en billig skjerm bør du velge GW2750HM: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Skal du ha en skjerm med bra bildekvalitet bør du velge Hazro-skjermen.

Skal du ha en gaming-skjerm med bra responstid og gjenopprettelsesrate (tror det er det norske ordet for refresh rate), velg Asus-skjermen til 4k.

 

Her kan du forresten lese en kort og velskrevet artikkel om ulike paneltyper hvis du er interessert: http://www.tnpanel.com/tn-vs-ips-va/

Endret av moby_duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Takker for meget raskt svar!

 

Jeg er litt usikker på om jeg skal gjøre en hardware oppgradering med det første. Det kommer jo en ny prosessorserie fra intel nå i 2013 og da kan det jo hende at dagens prosessorer blir en del rimeligere og at man kan gjøre gode kjøp... Vil en i5 eller i7 prosessor gjøre at jeg kan utnytte en 120Hz skjerm eller må jeg også bytte ut skjermkortet?

 

For meg så virker det fornuftig å gå for den billige skjermen som du linker til nå og samtidig kjøpe en SSD. Deretter kan jeg vurdere å legge noe mer inn på hardware fronten neste år. Når teknologien utvikler seg noe mer ift 120Hz skjermer og kanskje også noe rimeligere alternativer kan jeg kanskje bytte ut skjermen

 

Eller skal jeg legge de 1800 kr i den dyrere Asus skjermen med en gang for å ikke evt kaste penger. Er den skjermen nok fremtidsrettet mtp mine behov de nærmeste 3-4 årene. Så får hardwaren komme etter hvert...

 

 

Valgets kvaler altså.....

 

Andre synspunkter?

Lenke til kommentar

Det viktigste for å få høy framerate i spill er skjermkortet. 560 er et greit kort som klarer de fleste spill veldig bra, men hvis det er BF3 det først og fremst går i, så trenger du bedre hardware for å utnytte en 120Hz skjerm. Men en Haswell CPU (Intels nye prosessorserie) ville nok også ha hjulpet en del i forhold til q9650.

http://www.anandtech.com/bench/Product/543

 

Jeg tror også det er et bedre valg å kjøpe en litt billigere skjerm (den jeg linket til er på salg og er egentlig ganske bra i fordhold til prisen) og skaffe deg en SSD. Når du eventuelt pusser opp, flytter ut (vet ikke hvor gammel du er) eller noe annet som får deg bort fra den kroken, kan du skaffe deg en annen skjerm i tillegg. Det kan være en 120Hz skjerm som du bruker som hovedskjerm til gaming, også kan denne være en simpel HDMI-skjerm du bruker til internettbrowsing og sånt imens spillet kjører på den andre skjermen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser av linken din at en i5 prosessor også vil gjøre en god del på ytelsessiden for PCen min. Dette er også ikke så veldig dyrt mtp oppgraderingspakke, men spørsmålet er om det lønner seg å vente litt med dette til Haswell prosessorene blir lansert mtp pris

 

Går nok uansett for den skjermen du linket til pluss en SSD nå

 

Tusen takk for hjelpen

Lenke til kommentar

OK

 

Da blir det en Benq skjerm og Samsung 830 SSD fra netonnet til den nette sum av 2489kr inkl frakt. Da blir det tidlig jul i år...

 

http://www.netonnet.no/art/data/skjerm/skjerm-27-tom-og-storre/benq-gw2750hm/174221.5474/

http://www.netonnet.no/art/data/lagring/intern-harddisk/ssd-sata-25-tom/samsung-ssd830series128gb/178879.4057/

 

Så får jeg følge med på lommeboka og prisene på prosessorer og hovedkort fremover

 

Tusen takk for hjelpa!

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...