Gå til innhold

Ustabil maskin... Kan noen hjelpe med tips?


Jon-d

Anbefalte innlegg

Sliter med en kronisk ustabil maskin.

 

Består av følgende komponenter:

NF7-S v2.0 (nyeste BIOS)

Barton 2500XP m/ Cooler Master Aero 7+

2x512 PC3200 DDR TwinMOS w/winbond

Radeon 9700

etc... (resten spiller vel ingen rolle)

 

For øyeblikket kjører jeg 9 x 200 fsb = 1800. Minnet kjører på 8-3-3 2.5. Skjermort er heller ikke overklokket.

 

Problemet er at maskinen fryser eller rebooter i ett kjør. Oftere hvis jeg tyner maskinen (spiller), men kan like gjerne skje mens jeg surfer Jeg har forsøkt å kjøre CPU på default hastighet, men det samme skjer da og. har forsøkt å kjøre RAM'en på CL3, men det hjelper heller ikke. Har forsøkt å kjøre bare en av minnebrikkene (i begge minne bankene). Har selvsagt nye drivere til all HW... Har oppdatert antivirus, og ikke noe spyware på maskina.

 

Maskina er ikke for varm. Ustabil selv om jeg kjører cab med bordvifte rett inn...

 

Hva er problemet? Tips?

 

 

Mvh,

Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett andre med problemer med maskiner med tidlige utgaver av ati 9700.

 

om du har et annet skjermkort liggende/ mulighet for å låne så se om dette kan bedre situasjonen.

 

virker som du har prøvd det meste så kanskje dette hjelper?

 

ingen varig løsning, men du kommer kanskje nærmere en løsning.

 

mener å ha sett at å stille litt på strømtilførselen til skjermkortet (AGP) kan hjelpe, men husker ikke om det var øke eller minske. Søk litt her på forumet så kanskje du finner posten.

 

håper du finner hva som er galt. En ting er å ha feil, noe annet er å ikke finne det som kan rette de opp. Irriterende gitt!

Lenke til kommentar

Hvilken og hvor mange watt er det på strømforsyningen til pc'en?. Det kan nemlig spille en enormt stor rolle. Pcen er dum, og vil fortsette å kjøre helt til den ikke får nok nok strøm og da vil den reboote eller kræsje på en eller annen lur måte. Til ett slikt oppsett som ditt vil jeg ikke anbefale noe under 360 watt. Håper det funker!

Lenke til kommentar
Hvilken og hvor mange watt er det på strømforsyningen til pc'en?. Det kan nemlig spille en enormt stor rolle. Pcen er dum, og vil fortsette å kjøre helt til den ikke får nok nok strøm og da vil den reboote eller kræsje på en eller annen lur måte. Til ett slikt oppsett som ditt vil jeg ikke anbefale noe under 360 watt. Håper det funker!

 

Har et Chieftec med 360w (uten at det ser ut til å hjelpe meg nevneverdig... Fortsett å komme med tips!

Lenke til kommentar
Har sett andre med problemer med maskiner med tidlige utgaver av ati 9700.

 

om du har et annet skjermkort liggende/ mulighet for å låne så se om dette kan bedre situasjonen.

 

virker som du har prøvd det meste så kanskje dette hjelper?

 

ingen varig løsning, men du kommer kanskje nærmere en løsning.

 

mener å ha sett at å stille litt på strømtilførselen til skjermkortet (AGP) kan hjelpe, men husker ikke om det var øke eller minske. Søk litt her på forumet så kanskje du finner posten.

 

håper du finner hva som er galt. En ting er å ha feil, noe annet er å ikke finne det som kan rette de opp. Irriterende gitt!

 

Ja, dette er konge-irriterende. Har nettopp forsøkt fra 1.5v til 1.8v på AGP'en. Ingenting hjelper ene eller andre veien. Har et Gf3 Ti200 liggende som jeg prøver i morra.

 

Jeg begynner å lure på om det kan være noe med HK'et. Hva tror dere glupe hoder der ute?

 

Hender forresten en gang i skuddåret at ikke hele maskinen kneler, men at bare spillet bråstopper og vips er jeg i XP igjen. ...tilfelle det sier noen noe :shrug:

Lenke til kommentar
Min tanke er at hardware er skadet av statisk elektrisitet. Hvis ikke, er det feil på hardware i utgangspunktet, hvis hardware er riktig montert etc. Er maskina nymontert?

 

Nyontert og nymontert... Husker ikke nøyaktig antall uker, men har vel hatt mer eller mindre problemer med den hele tiden. Har som vanlig vært sløv og gjort jobben uten noe antistatisk armbånd, men det har jo "alltid gått bra før". Hva er det i så fall sannsynlig har tatt kvelden (eller er skadet), og hvorfor virker det i så fall av og til, men plutselig ikke?

 

 

Jon

Lenke til kommentar

Nei, ingen mønster så langt jeg kan se... Uansett hva jeg endrer er det dårlig med "mønster". Men jeg må jo si at maskinen er mer stabil når den ikke tynes. Hiver jeg på et spill er det mer skjeldenheten at jeg er på i 5 minutter eller mer. Og som sagt; dette er definitivt ikke et varmeproblem. 29 i kabinett og 40 på cpu burde være brillefint. har bare en 240w psu liggende. Det jeg kan gjøre er selvsagt å koble fra noe hvis du er redd for at det går for mye strøm. I tillegg til det jeg har nevnt har jeg 2 HD, brenner, dvd, tast, optisk mus, TV tuner kort, ratt & pedaler, webcam og floppy da. Alt er selvsagt ikke aktivt samtidig...

 

Lurer på om jeg rett og slett skal prøve å kjøpe meg et nytt HK og teste. Har peila meg ut et rimelig Asus A7N8X. Kjennskap til det? Noen som kan fortelle hvilke muligheter jeg har for å stille multiplayer og fsb der?

 

Jon

Lenke til kommentar

Been there, done that. Har vært gjennom hele spekteret, opp til 1.85v (default er vel 1.6v hvis jeg ikke husker helt feil), men kan ikke si at det hjalp på stabiliteten.

 

har også forsøkt å øke volten på chipset og AGP. Ingenting ser ut til å påvirke dette i det hele tatt.

 

Når jeg tenker meg om har vel faktisk problemet blitt værre og værre den senere tiden.

 

*frustrert*

Lenke til kommentar

Prøver memtest, og sjekker ut eventlogen når jeg kommer hjem Takk for tips.

 

Skal forresten også prøve å koble fra noen enheter for jeg har lagt merke til at PSU'en blir fryktelig varm... Kanksje den som ikke strekker til? Man skulle tro at 360w holder, men jeg er villig til å prøve alt for dette holder jeg ikke ut!! :x

 

jon

Lenke til kommentar

Jeg sliter med samme problemet som deg. Bare med en p4 maskin med geil minne.

Jeg tror også det er ram`n det er noe gale med :(

 

Er minnet ditt overklokket? På metest så finner den kun feil på minnet mitt når det er overklokket og ikke når det kjører på orginale instillinger.

 

Kanskje det er psu`n min det er noe gale med :-?

 

 

men uansett så skal jeg prøve å få byttet minnet!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan ikke konkludere med at det er CPUen det er noe galt med på bakgrunn av det. En T-Bird 700 (hvis du kjørte den på normal hastighet?) har jo bare en FSB på 100MHz, så det kan fortsatt være minnet det er noe galt med. Prøv å kjøre Bartonen på 133 FSB. Om dette er stabilt og mem-test ikke viser noen feil da, og du fortsatt får problemer på 166 og over virker det sansynlig at det er minnet som er ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...