Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk R1+R2 og Fysikk FYS1


Anbefalte innlegg

hvor krevende er disse fagene? har lyst til og studere ved universitetet i stavanger når jeg er ferdig med teknisk fagskole.

 

Siden jeg har en yrkesfaglig bakrunn er dette fag jeg må nødt til og ta opp som privatist for og kvalifisere til opptak.

 

Jeg er i grunn lite hypp på og betale hele 23.000 for og ta disse på nett me sonans da jeg mener dette er fag som krever ilustrering og ordentlig undervisning, derfor ser jeg ikke poenget med og betale for tvungne inn leveringer, da kan jeg heller studere selv.

 

Hvor tøffe er disse fagene?

Hvilke bøker bør jeg ha? hørt at sinus R1 og R2 bøkene er bra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor vanskelig det er kommer helt an på hva du liker og hva du er flink i. Grunnen til at fysikk og R-matte har rykte på seg å være vanskelig er fordi alle har hatt matte og naturfag i 10 år på grunnskolen, og de som ikke klarte realfagene på barneskolen tenker at realfag på vgs må være helt jævlig. En annen grunn er at mange velger feil, og da sliter de i fagene de har valgt. Selv er jeg veldig interessert i realfag, og jeg synes fag som norsk og RLE hvor det ikke finnes ett konkret svar er mye vanskeligere enn matte, kjemi og fysikk.

 

Har selv brukt Sinus, og er fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Kan snakke for meg sel, jeg er veldig optatt av hvordan ting fungerer osv, har hat mekanikk og fysikk på fagskolen, dette var noe jeg synes var veldig gøy, da det er tall som man vet har en betydning.

 

Jeg er i allefall 100% motivert, planen var i utgangspunktet og ta 1 fag pr halvår, men nå ser jeg at fristen for privatistweb er ut for i år.

 

Derfor ser det ut til at jeg må kjøre 2 fag det ene halvåret, kan det kanskje være lurt og kjære på med R1 og R2, ser i fagplanen at emnene er stort sett de samme, men er selfølgelig klar over at R2 er mye vanskligere

Lenke til kommentar

hvor krevende er disse fagene? har lyst til og studere ved universitetet i stavanger når jeg er ferdig med teknisk fagskole.

 

Siden jeg har en yrkesfaglig bakrunn er dette fag jeg må nødt til og ta opp som privatist for og kvalifisere til opptak.

 

Jeg er i grunn lite hypp på og betale hele 23.000 for og ta disse på nett me sonans da jeg mener dette er fag som krever ilustrering og ordentlig undervisning, derfor ser jeg ikke poenget med og betale for tvungne inn leveringer, da kan jeg heller studere selv.

 

Hvor tøffe er disse fagene?

Hvilke bøker bør jeg ha? hørt at sinus R1 og R2 bøkene er bra

 

Om du går på Sonans så er det bare tavleundervisning, i hvert fall med matte. Vet ikke hvordan det er med fysikk.

Lenke til kommentar

Sinus er overlegen, fagene er overkommelige. Med det sagt kan jeg på hånden på hjertet si at jeg ikke hadde klart det som privatist, en skikkelig lærer er en god kilde for å klare seg godt. Jeg sier ikke at det ikke går, men om du ikke er skikkelig stø i matte og føler dette er noe du kan klare så ville jeg heller sett på andre muligheter som feks forkurs. Siden du tar teknisk fagskole har du vel alle muligheter for å søke deg videre på forkurs Da får du R1, R2 og FY1 over ett år, og du betaler ingenting for undervisning? Om du da i tillegg tar dette hos UIS så er det jo minimalt med innleveringer?

Lenke til kommentar

Har selv tatt de fagene som privatist, og det er ikke noe problem så lenge du jobber mye. Sinusbøkene forklarer veldig godt, og om det er noe du ikke forstår er det mange forum du kan få hjelp på.

 

Om du har tenkt til å ta 2 fag samtidig og vente med det siste ville jeg valgt fysikk 1 og R1 først, da fysikk er mye mindre tidkrevendes enn matte.

Lenke til kommentar

No har eg ikkje orka heilt å lese gjennom det andre har skreve, men eg syns både R1 og R2 var veldig kjekke fag, spesielt når eg virkelig kom "inni" faga og skjønte kva eg holdt på med. Eg var berre sånn halvveis glad i FYS1, men det er ikkje et vanskelig fag etter mi meining. Man må lese godt og rekne endel i reknekapittela. Det er mulig å ta fag på Danielsen Intensivgymnas i Bergen - kjenner fleire som har vert fornøgd etter å ha gått der. Du betaler mykje mindre en Sonans o.l. og får standpunktkarakter i stedet for å måtte melde deg opp som privatist. Lykke til, følg drømmen din!! :)

 

Når det gjeld matematikk-faga så er det veldig viktig å rekne mange oppgaver, slik at du møter på forskjellige problemstillinger. Du vil då gradvis forstå meir og meir og føle at matematikk er et kjekt fag!

Lenke til kommentar

Ja, mente det mer hvorfor ta studiet som privatist når du kan få en lærer gratis.. som du selv velger om du vil bruke. Samtidig som du får personer du kan samarbeide, og løse problemer med. Personlig lærer jeg best når jeg jobber sammen med andre. Men selvfølgelig individuelt.

 

Forvirra, hvorfor anbefaler alle dyre private løsninger? Når du kan få gratis undervisning av staten? Gikk på UIA - Forkurs i fjord, fikk kompetansen trådstarter leter etter gratis! Følger selv med på en kompis som går Sonans i år, liker virkelig ikke opplegget og mener jeg fikk bedre undervisning gratis.

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...