Gå til innhold

Ny gaming/media desktop eller laptop, ca ~10k - trenger et par tips


Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

Jeg kjøpte min forrige (stasjonære) maskin i 2007, en helt OK maskin den gangen for omtrent 12k. Den har holdt godt og gjort som den skal - men den har slitt litt det siste året. Nå er det snart bursdag, halv skatt, jul og allting rundt hjørnet, så jeg tenkte det var på tide med noe nytt.

 

Jeg er naturligivs veldig "ute" av hardware-gamet, da jeg ikke har brydd meg noe særlig om alt det nye som har kommet da min maskin har fungert helt OK.

 

.. Inntil i forrigårs, hvor skjermkortet mitt døde. Låner en kompis sitt gamle for øyeblikket, men det igjen er enda eldre enn resten av komponentene i min kjære oldschool 2007-maskin.

 

Ettersom det er blitt mer og mer populært å streame det man holder på med over de siste årene har jeg også smålig startet med dette, men min nåværende maskin takler ikke dette så veldig bra.

 

Det er jo trygt å si at alt vil jo være en oppgradering, og at jeg ikke har alt for skyhøye forventninger fra en ny maskin.

 

Dette er litt av det jeg driver med på min nåværende maskin:

- World of Warcraft (15-40 fps på 1920x1080 med alt på LOW)

- Diablo 3 (15-25 fps på 1920x1080 med alt på LOW)

- Bilde/videoredigering (sliter noe sykt)

 

 

Så, over på det jeg ØNSKER å gjøre på en ny maskin:

- World of Warcraft på 1920x1080 med alt på medium +, ønsket 50-60fps med xsplit/stream til twitch

- Diablo 3, samme som over

- Bilde og videoredigering, å kunne jobbe uten at alt annet blir ubrukelig mens jeg holder på

 

 

Jeg har ingen planer om å spille noen nyere spill. Bryr meg sært lite om god grafikk og slike nymoderne greier. Skal jeg spille noe annet enn WoW/D3 er det counter strike 1.6 eller LoZ:OoT på emulator.

 

Diverse andre ønsker til ny maskin:

- Delvis lydløs, i det minste muligheten til å justere ned vifter når jeg ikke spiller/har på headset (les, ser film eller sover)

- SSD

- Støtte for 2, skjermer (VGA/DVI), muligens 3 (evt. enkel måte å switche mellom 2-skjerm setup ved pc-pult og over til TV (HDMI/VGA) ved seng/sofa)

 

Så kommer nok et dilemma: Stasjonær eller bærbar?

 

Jeg liker å flytte på meg. Jeg bor i et stort hus med en del andre folk, og muligheten å flytte maskinen til et annet rom uten å måtte styre så syyykt med en stasjonær hadde vært digg. Samt å kunne ta den med ut av huset om nødvendig. Har jo en laptop nå, som er endra eldre enn min nåværende stasjonær :roll:

 

Jeg skjønner jo at jeg vil få mer for pengene i en stasjonær, samt muligheten til å lettere oppgradere. Men nå har det seg sånn at jeg regner med å ha den nye maskinen i en god del år, helst 5 - som jeg har hatt min nåværende! Jeg har, som dere ser over, ikke så sykt høye krav til prestasjoner, er bare keen på at det ikke lagger som judas når jeg streamer eldre spill som nevnt. Samt muligheten til å multitaske ganske heftig uten å bli sinna da det tar 10 sek å åpne en ny mappe.

 

Kunne tenke meg å bruke 8-12k, alt ettersom.

Så, fyr løs - legg gjerne ved argumenter for hvorfor du mener som du gjør. Foreslår du at jeg bør kjøpe stasjonær så legg gjerne ut hvilke deler jeg bør gå for.

Mener du jeg bør gå for en stasjonær med litt ekstra innmat, beskriv dette.

 

Jeg har alt av utstyr. Det er kun selve maskinen og dens HW jeg behøver.

 

Setter stor pris på all hjelp, på forhånd takk.

Carl Emil

post-213114-0-79353500-1352972251_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg med meningen at en gaming maskin skal være stasjonær. Dette kan være på grunn av at jeg selv ikke har bruk for å flytte på meg, og spiller bare når jeg er hjemme.

 

Jeg har en maskin fra 2009, kjøpte den for 17 000 ,-. Oppgraderte den med nytt skjermkort og SSD, og den var god som ny, på nivå med stasjonære til rundt 10-11k i dag.

 

 

Om du vil gå for stasjonær, kan jeg sette opp en god maskin til 10k for deg, bare gi meg et pling :)

Endret av burneh
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har akkurat kjøpt meg en ny stasjonær for bl. a. WoW-spilling (se egen tråd her for detaljer). Har mindre pc-kompetanse enn mange andre her men ville dele en lenke til denne guiden: http://us.battle.net/wow/en/forum/topic/5592454629 Jeg syntes den var nyttig for å bli klokere på hva som gir god nok ytelse til WoW (så er det en annen sak at jeg kanskje gikk for litt dyrere ting enn strengt tatt nødvendig ;) )

Lenke til kommentar

Personlig er jeg med meningen at en gaming maskin skal være stasjonær. Dette kan være på grunn av at jeg selv ikke har bruk for å flytte på meg, og spiller bare når jeg er hjemme.

 

Jeg har en maskin fra 2009, kjøpte den for 17 000 ,-. Oppgraderte den med nytt skjermkort og SSD, og den var god som ny, på nivå med stasjonære til rundt 10-11k i dag.

 

 

Om du vil gå for stasjonær, kan jeg sette opp en god maskin til 10k for deg, bare gi meg et pling :)

 

Er i grunnen enig. Eller, VAR. Jeg tenker siden min utdaterte 2007-maskin faktisk klarte å kjøre det meste av deg jeg holdt på med "helt ok", burde laptops nå idag klare det, og bedre. Jeg ser jo at maneg av laptopene har sånn ca. samme HW som mange av buildsa som blir postet anbefalt til andre her.

 

Jeg tror virkelig muligheten til å ta maskina i sekken er viktigere for meg, enn 10 FPS ekstra i et 8 år gammelt spill ;)

 

Men kjør på, link ivei og prøv å overbevis - jeg har inntill nylig vært svært anti-laptop, kanskje jeg er blitt bitt av en ond basill :p

 

Hva med et "kompromiss" som feks en Mini-ITX build?

 

Forslag fra dustinhome.no:

 

EDIT: http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker

 

Mente denne optiske enheten

 

Min 2. pc var en slik "shuttle" som vi kalte det i gamle dager i hvert fall. Det var sykt digg når man skulle på lan osv, men ble et helvete når det kom til temp. Dessuten, som jeg skriver over - er mye av det jeg ønsker fra et eventuelt pc-kjøp muligheten å ta den med seg på reise. Det går ann å ta med seg en slik, men da må man plutselig ha en bag og masse styr, ikke bare en sekk.

 

Men absolutt en god tanke. Takk :)

 

Hei!

 

Jeg har akkurat kjøpt meg en ny stasjonær for bl. a. WoW-spilling (se egen tråd her for detaljer). Har mindre pc-kompetanse enn mange andre her men ville dele en lenke til denne guiden: http://us.battle.net...opic/5592454629 Jeg syntes den var nyttig for å bli klokere på hva som gir god nok ytelse til WoW (så er det en annen sak at jeg kanskje gikk for litt dyrere ting enn strengt tatt nødvendig ;) )

 

Ja, leste litt i tråden din. Takk for linken! Dog jeg tenker kanskje jeg vil lønne av i7 fremfor i5 når jeg driver med bilde/videoredigering samt streaming, kanskje? Litt broscience der igrunn :p

Lenke til kommentar

Er i grunnen enig. Eller, VAR. Jeg tenker siden min utdaterte 2007-maskin faktisk klarte å kjøre det meste av deg jeg holdt på med "helt ok", burde laptops nå idag klare det, og bedre. Jeg ser jo at maneg av laptopene har sånn ca. samme HW som mange av buildsa som blir postet anbefalt til andre her.

 

Jeg har spilt på laptop de siste tre årene, og fram til den startet å krasje jevnlig etter siste WoW xpac har jeg vært veldig fornøyd. Og selv om du ikke får samme muligheter til den beste grafikken som på en stasjonær kan du fortsatt få en ganske bra skjerm, og en fin totalopplevelse. Bare verdt å være oppmerksom på når du sammenlikner at prosessornavn ser ut til å bety litt forskjellig på laptop og stasjonær, såvidt jeg klarte å forstå mens jeg enda vurderte å bytte til ny laptop kan en i5 prosessor for stasjonær ha fire kjerner mens tilsynelatende samme modell for laptop har to (mulig alle andre enn meg alt visste dette :D ) Ellers helt enig i at bedre prosessor sikkert er nyttig for videoredigering :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...