Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

vondt rundt hjerte

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har hatt smerter rundt hjertet før, men nå har det bare blitt mer.. venstre bryst område, det gjør vondt sånn plutselig, når jeg sitter ,når jeg reiser meg, når jeg sykler osv. det gjør ikke så vondt at jeg skriker eller gråter men det gjør vondt

er 14 snart 15 Anonym poster: f6f1d20ca1f1ec3d11ebfff6a9f9c9f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Belaster du brystet ditt hardt på en eller annen måte? Styrketrening? Merker du prikking på andre steder av kroppen din? Sannsynligheten for at det er noe galt med hjertet ditt er veldig liten, men det kan være greit å sjekke det ut hos en lege uansett.

Skrevet (endret)

Ifølge en lærebok i allmennmedisin angående brystsmerter:

50 % skyldes muskel-skjelett-plager og angst(lidelser).

15 % skyldes lungetilstander (herunder lungebetennelse)

15 % skyldes problemer med fordøyelsessystemet (herunder refluks fra magesekk opp i spiserøret)

15 % skyldes forhold ved hjertet (angina pectoris = "hjertekrampe", etc.).

Tillegg: Det dreier seg om X antall prosent av tilfellene i en meta-analyse av pasienter som oppsøkte allmennlege med symptomet "brystsmerter".

Endret av The Silencer
Skrevet

Det vil si at hvis 100 personer med brystsmerter oppsøker fastlege/legevakt så vil man finne av 50 av disse har smerter som skyldes enten muskel-skjelett-systemet eller angst(lidelse), 15 av disse vil ha brystsmerter pga. lungetilstander, etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...