Gå til innhold

Optimal pris vs. ytelse oppgradering ca. 15k


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har noen spørsmål ang, litt ny HW jeg har planer om.

 

Har vært på komplett og sopt sammen det jeg tror kan bli en fin (før)julegave til meg selv:

post-41328-0-46748900-1352888171_thumb.jpg

 

Har et rommelig LianLi PC73SLB kabinett, så kabinett trenger jeg ikke. Trenger imidlertid det meste annet.

 

Bruken min har gått fra ganske mye spill, til publisering, enkel videoredigering og billedbehandling og bare litt spilling innimellom. Når jeg spiller så går det typisk i Starcraft, C&C e.l. men er litt giret på GTA V om det skulle komme til PC med tiden. Og så må jeg jo ha et bilspill som NFS e.l.

 

1. Grafikk

Første spørsmål er derfor om jeg egentlig trenger noe særlig grafikkort? Duger det innebygde til C&C?

 

2. Kjøling/Plass

Det neste spørsmålet er om Noctua NH-12 passer på dette HK når en bruker Dominator brikkene, som etter det jeg forstår er ganske høye? Er det noen annen kjøler jeg bør vurdere? Ønsker ikke vannkjøling.

 

3. Mus/Tast

Må ha ny mus og tast. Ønsker ikke trådløs. Har hatt MX518 og Keytronic tidligere som jeg likte veldig godt. Har nå noe Logitech greier som heter MK710 som er alt for smått for mine hender. Må ha en stor mus, minst like stor som MX518, knapper er bra. Tastatur med litt "høye" knapper

 

4. Turbo mus

Finnes Kensington Turbo Mouse fortsatt? Jeg vil ha!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar!

 

1. Turbomus

Med Turbomus tenkte jeg medt på de med en "biljardkule" liggende midt oppå. Eneste jeg klarer å finne med USB er brukte på e-bay. Kan ikke forstå at et så godt produkt ikke blir videreført. Den jeg har, er PS/2 og fra 1994 med utslitt venstreknapp og bare to knapper. Ingen som vet om en "lur" butikk som ikke er på prisjakt e.l. som har den?

 

Kjøper uansett en vanlig en også, så takk for tips!

 

2. RAM

Åpen for konkrete forslag her. Har ikke satt meg så mye inn i hva hastighet og forsinkelse har å si på denne plattformen. Bare å ta den billigste 1600Mhz rammen man finner? Tenker 16GB som et minimum med hensyn til virtualisering?

 

3. GFX

Valgte Nvidia pga. at det tradisjonelt har hatt bedre støtte i Linux. Vet ikke om det er sånn nå, men har forstått at det var sånn før. Noen som kan avklare dette for meg?

 

Intel har jo også tradisjonelt dårlig støtte for sine grafilkkløsninger i Linux. Noen endring her?

 

Min nåværende maskin, for det meste fra 2006, gikk over fra XP til ubuntu for et par år siden. Den har GF 7900 GTX som fungerer udmerket i Linux. Kjører nå dualboot, noe jeg kommer til å fortsette med. Kommer bare til å flytte disken med Ubuntu rett over i det nye oppsettet.

 

4. CD/DVD

Mener det Liteon drevet støtter scaning av plater. Det er viktig for meg for å få gode innspillinger. noen som vet om andre drev som kan scane? Har p.t. Benq 1650, men den er P-ATA og det blir jo veldig upraktisk.

 

5. HK/Kjøler

Asus har levert varene hver gang jeg har kjøpt noe derfra, så dette var mer av gammel vane. Spes grunn til å velge noe annet? Eller er det bare en avveining av pris vs. utstyr? Er den kjøleren bedre enn NH-12 (dumt spørsmål kanskje)?

 

6. HDD/SSD

Har normalt kjøpt WD, men gikk for 3TB Barracuda pga. 1TB/Plate og gode tester! Kommer til å holde på en del med bilder og litt video, og da høres dette veldig gunstig ut! eller? Ser SSD grei ut?

 

7. Tastatur

Trenger et godt forslag til tastatur, blir gal av dette Logitech mini flate taster opplegget....

Lenke til kommentar

RAM'en som jeg har med er ganske så optimal til det PC'n skal brukes til.

Corsair Dominator platinum Ramen ser jeg ikke vitsen med. Jeg ser heller ikke hvordan de kan forsvare prisen til ca 100kr heller.

For prisen av ett sett dominator RAM på 8GB får du jo 16GB og eventuelt mer av RAM'en jeg har med så ikke velg Dominator RAM'en.

Angående Hovedkort så ser jeg nå at maks pris var noe høyere enn det jeg først trodde så jeg fiksa litt på lista mi fra tidligere (bedre Hovedkort).

EDIT: postet samtidig som TS så jeg endret lista igjen etter hans siste post.

(GTX 670 og 16GB RAM)

ofAPl.png

Endret av CastleLord
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å kjøpe mekanisk tastatur

 

Har sendt mail til Keytronic om hvor det går an å få tak i tastatur med skandinavisk layout. Hva er forresten definisjonen på et mekanisk tastatur?

 

Har funnet trakball musen jeg vil ha: http://www.kensington.com/kensington/en/no/p/1444/64325/expert-mouse-optical-trackball.aspx

 

Jeg kjøper nok en Logitech G700 i tilegg.

Lenke til kommentar

Trenger du Samsung 840, eller klarer du deg med 830 som koster mye mindre og gir ca samme ytelse? Pengene du sparer kan du evt bruke på en i7, som vil gi deg mer "bang" i video- og billedøyemed.

 

Har samsung 830 p.t. med Ubuntu, Tenkte at verden var gått litt videre! Det er vel bare noen hundrelapper i mellom eller?

Lenke til kommentar

Sendte en e-post til Keytronic med spørsmål om skandinaviske tastatur enå var å oppdrive, fikk følgende svar:

 

Hello,

 

Thank you for contacting Key Tronic Corporation and for your interest in our products. Unfortunately Key Tronic stopped selling our keyboards in Europe, more than 5 years ago, due the costly WEEE regulations that were implemented there several years ago. I’m sorry that we couldn’t be of more assistance.

 

thanks,

 

Edit:

 

Trenger en Ruter også! 50Mbit inn, og 3-4 padder, mobiler, laptopper, TV,er og nå kanskje også stasjonær på wifi. Da detter WRT54GL litt gjennom!

 

En kompis har kjøpt Asus kortet med wifi og dette fungerer veldig bra, og bedre enn mitt gamle Asus P5B Deluxe. Da kan jeg ha ruter på loftet, fjerne DSL opplegget og alle ledningene. Da blir hun glad! :)

 

Er denne ruteren OK?: http://www.komplett....aspx?sku=746279

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Hvis du fortsatt leter etter tastatur, så er Corsair Vengeance K60/K90 og Logitech G19 de jeg anbefaler.

Er disse mekaniske?

 

Har nå lest litt om mekaniske tstatur, og kommet til at jeg skal ha et med blå brytere. Når det er sagt, så har jeg faktisk fått tak i et partre keytronic fra lageret/roterommet på jobben, og hovedkortet jeg kjøper har jo 1 ps/2 port.

 

Uttsetter derfor tastaturproblematikken til disse er blitt desinfisert :p og testet!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Er disse mekaniske?

 

Har nå lest litt om mekaniske tstatur, og kommet til at jeg skal ha et med blå brytere. Når det er sagt, så har jeg faktisk fått tak i et partre keytronic fra lageret/roterommet på jobben, og hovedkortet jeg kjøper har jo 1 ps/2 port.

 

Uttsetter derfor tastaturproblematikken til disse er blitt desinfisert :p og testet!

 

De jeg nevnte er alle mekaniske, ja. De har røde brytere, og det anses som det mest gunstige for gaming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...