Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lite stabilt nettverk


Anbefalte innlegg

Har 2-4 maskiner i nettverk hjemme, med 10mbits 4-porters hub.

Men maskinene finner ikke alltid hverandre.

Ofte må jeg ta 7-8 restarter for at det skal funke.

Har prøvd både standard IP-adresser og motta automatisk. Nå i det siste finner de ikke hverandre i det hele tatt. Har windows 2x 98SE, win 95 og ME på bærbar pc

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk først at du ikke har hardware-problemer på maskinene..

Aktiver TCP-IP og NetBeui. Aktiver "Deling av filer og skrivere"

Skriv inn Ip-adresse, f.eks 192.168.0.1

Subnetmask til 255.255.255.0

Gjør dette på alle maskinene, men varier den siste oktetten i IP-adressen til et annet siffer (ingen like!!)

Meld alle maskinene inn i en arbeidsgruppe.

 

Dette er det grunnleggende som må gjøres for å komme på lokalt nettverk.

Lenke til kommentar

Er alt ok med ipadresser ol. og det går lang tid før de finner hverandre. Så er dessverre dette normalt i windows nettverk.

 

Det er lagt opp slik at denne "kartlegginga" ikke skal forstyrre trafikken på nettet ditt. og hvis en maskin skulle stenges av så vil ikke nettet bli påvirket pga. alle maskinen skal oppdatere seg samtidig. De forskjellige maskinen kikker ut på nettet med jevne mellomrom og kartlegger en maskin ad gangen. Dette kan gå fort eller ta evigheter.

 

Dette betyr ikke at de ikke er koblet inn på nettet. Går du inn i f.eks internet exploreren din. Så kan du skrive 192.168.0.1 eller "navn" der "navn" er den maskinens navn du vil kikke på, så kommer du rett inn på den aktuelle maskinen og ser de katalogene denne har delt.

 

Som en test på at det er kontakt mellom dem er å pinge de andre maskinen på nettet.

Start et dos vindu. skriv ping 192.168.0.1 for å pinge den maskinen. Får du noen tall remset opp så er det kontakt.

 

Mvh

Kjelli

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg har linka så mange ganger med forskjellige OS på maskinene, og min erfaring sier meg at winME finner alt win98se, win 98 og win 2k, win 2k finner winME og noen ganger win98/se (men det tar en hel evighet å komme in på en maskin med win98/se) og win 98/se finner bare winME og noen ganger win2k, det er j****** irriterende for å si det sånn

Window$ = elendig på nettverk, dessverre

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: LoserID på 2001-10-29 23:12 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...