Gå til innhold

Er offentlige søppelkasser vanskelige å forstå?


Saklig nok

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om offentlige søppelsorterings-stasjoner?

Typisk er det tre søppelkasser ved siden av hverandre med tre symboler (plast-emballasje, papir og plastflasker).

 

 

Det er mange som ikke orker å bruke tid på å tyde hva slags søppel som skal hvor og bare kaster søpla i en vilkårlig kasse.

 

Dette er i forbindelse med et skoleprosjekt der jeg vil forbedre slike søppelsorterings-stasjoner, og gjøre dem mere forståelige.

 

 

Svar gjerne på min bittelille spørreundersøkelse:

http://www.surveymonkey.com/s/DD889BN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

a>

Jeg blir litt blind for slike symboler, som man skal forholde seg til overalt, og fargekodingen er forskjellig overalt, så den er til lite hjelp.

 

Jeg tenkte at gjennomsiktige søppelbeholdere som viser innholdet kan gjøre det tydeligere. Da slipper man å forholde seg til ord eller tegn, men man skjønner intuitivt at man må kaste papiravfallet i papirposen, flaskene der det ligger flaske fra før etc.

 

Hadde dere foretrukket en slik løsning?

 

De fleste virker som de gir seg en god faen.

Ja, desverre. Jeg lurer på om det er latskap eller en noen annen grunn?

Lenke til kommentar

Ja, det er latskap. Folk gidder ikke tenke over det. Kanskje bedre at de kaster det i en tilfeldig søppelbøtte enn ut av bilen på tur hjem?

Helt klart bedre at det havner i en eller annen søppelkasse enn grøfta :D

 

Men synes det virker som at noen synes det er litt kleint å stå der og tyde symbolene på de forskjellige søppelkassene og prøver heller å komme seg bort derfra fortest mulig..

 

Hadde det vært klinkende klart tydelig hvilken søppelkasse man burde kaste søpla i, så hadde vel folk kastet riktig? Hvis man ikke VIL være jævel da... :/

Lenke til kommentar

Helt klart bedre at det havner i en eller annen søppelkasse enn grøfta :D

 

Men synes det virker som at noen synes det er litt kleint å stå der og tyde symbolene på de forskjellige søppelkassene og prøver heller å komme seg bort derfra fortest mulig..

 

Hadde det vært klinkende klart tydelig hvilken søppelkasse man burde kaste søpla i, så hadde vel folk kastet riktig? Hvis man ikke VIL være jævel da... :/

 

Tror desverre ikke det har noe med hvor tydelig søppelkassene er. Dette er bare min mening da. Folk ser noe som er en søppelkasse, og hiver hva de vil i den. Vet selv om flere som kaster batterier og glass i brennbart og plastikk i matsøpla, kun fordi at de ikke gidder å sortere. Er ganske bevist selv på kildesortering, men har fått det inn med teskje fra pappa da jeg var liten. :)

Lenke til kommentar

Tror desverre ikke det har noe med hvor tydelig søppelkassene er. Dette er bare min mening da. Folk ser noe som er en søppelkasse, og hiver hva de vil i den. Vet selv om flere som kaster batterier og glass i brennbart og plastikk i matsøpla, kun fordi at de ikke gidder å sortere. Er ganske bevist selv på kildesortering, men har fått det inn med teskje fra pappa da jeg var liten. :)

En god holdning hjemmefra er viktig :)

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om å på en måte "eksponere" innholdet i søppelkassene? Gjøre de gjennomsiktige, så folk ser hva som allerede er kastet. Jeg ville tro at man slipper å tenke så mye da..

 

Hvis man ser at det ligger bare papir oppi, så får man kanskje litt ekstra dårlig samvittighet hvis man kaster matavfall opp på der igjen. Forutsett at de som har kastet søppel fra før av har kastet riktig da.. hehe.. ;)

Lenke til kommentar

Det er vel snakk om latskap hos de fleste? Er litt merkelig at folk ikke gidder å sortere bare fordi det krever 2-3 sekunder med tenking

Er vel enda mer latskap å ikke gidde å lage søppelkasser som er enkle å forstå. Tenk deg at det hadde kostet 30 minutter ekstra å velge farger og symboler som faktisk fungerer. 30 minutter vedkommende hadde fått betalt for å bruke.

 

Sammenlign nå med at 100 personer bruker søppelkassen daglig (8 i timen over 12 timer). 300 dager i året. I ti år før søppelkassen byttes ut. Det blir 12 500 minutter (over 1 uke faktisk) gratis tenkning som folk skal bruke på denne skiten, på grunn av en lat jævel som ikke gadd å gjøre jobben sin skikkelig.

 

Hva tenker dere om å på en måte "eksponere" innholdet i søppelkassene? Gjøre de gjennomsiktige, så folk ser hva som allerede er kastet. Jeg ville tro at man slipper å tenke så mye da..
Jeg har sett dette og det funker dårlig. Noen kaster feil, og vips så følger alle etter.
Lenke til kommentar

Er vel enda mer latskap å ikke gidde å lage søppelkasser som er enkle å forstå. Tenk deg at det hadde kostet 30 minutter ekstra å velge farger og symboler som faktisk fungerer.

Det er veldig forskjellig fra folk til folk hvilke farger de forbinder med hvilket søppel. Det er for eksempel ikke alle som har kildesorterings-ordning i hjemmet, og dermed ikke kjenner til de forskjellige fargede posene.

 

Jeg tror grunnen til at det finnes så himla mange forskjellige søppelkasser med forskjellige fargerkoder og symboler er at det ikke er noen som har kommet på noe som virkelig funker, så alle designerne prøver noe nytt hele tida.. Det burde vært innført en form for standard på søppelkassemerking. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...