Gå til innhold

Line 6 HD series


Br0dskive

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hørt mye varmt om mange ulike multi-fx pedaler, men jeg har forelsket meg litt i Line 6 sin HD serie. Jeg ser på både 400 og 500, men klarer ikke helt å finne noen konkrete forskjeller som skal overtale meg til å kjøpe 500 over 400. Det skiller jo tross alt en tusenlapp så dersom 400 er mer enn god nok så kanskje jeg skal gå for den?

 

Noen som har erfaring med disse brettene?

 

Jeg lurer også på hvordan disse fungerer sammen med amper. Fungerer de like godt med en Blackstar HT60 combo som med en Fender super-sonic head? Og har selve ampen mye og si, eller er det for det meste brettet som skaper lyden?

 

Håper det er noen her som vet mer enn meg og kan ta seg tiden til å opplyse meg litt. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har HD400 og er veldig fornøyd!

 

However, det er mange ganger jeg angrer på at jeg ikke kjøpte HD500 i stedet.

For det første så får HD500 oppdateringer før HD400/300 (med et unntak hvor 400 og 300 fikk før 500/Bean/Pro).

For det andre, så er effektseksjonen i HD400/300 veldig begrenset i forhold til HD500. På HD400 kan du kun ha tre effekter (av forhåndsbestemt type) i serie - det er litt vanskelig å forklare med mindre du har møtt på begrensningene selv. Et eksempel kan f. eks. være at du ikke kan bruke pitch-benderen samtidig som en vreng-pedal. Evt. at du ikke kan bruke chorus og tremolo samtidig. Evt. to delay-pedaler samtidig.

På HD500 har man mye større mulighet til å velge forskjellige/eller samme effekter og velge hvor i signalgangen disse skal være.

I tillegg kan man ikke bypasse kabinett-emulering på HD400. Det er dumt hvis du skal bruke den slik du beskriver med å kjøre den inn i en "skikkelig" forsterker.

 

Jeg har dog brukt HD400-en litt inn i en amp med relativt greit resultat! Da måtte dog ampen være clean.

 

I tillegg kan du bruke HD500 som midi-kontroller om du noen gang skulle trenge det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Hvilken amp kjører du den gjennom? Og når du sier "relativt greit resultat", hvorfor ble det ikke optimalt? Jeg lurer også på om det høres veldig elektronisk ut. Jeg er veldig fristet av tanken med alt på ET brett, istedenfor mange pedaler. Samtidig er jeg redd for å miste den varme rørlyden som jeg er så glad i.

Lenke til kommentar

Jeg kjører stereo ut rett i lydkortet, noe som fungerer knall!

Har prøvd den i en Vox, Mesa og en Marshall. Pluss en billig liten transistor-Vox.

På Mesaen og Marshallen prøvde jeg både med og uten bypassing av preamp (rett i effect return).

Lyden ble litt farget av kabinettsimulering pluss et faktisk kabinett. Det hørtes dog bra ut - bare forskjellig. Litt mer "muffly", mindre diskant.

 

Du trenger ikke være bekymret for at det høres digitalt ut. Om du lager dine egne patcher, så er det fullt mulig å få flott, creamy lyd. Både clean, crunchy og higain.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...