Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nye kjøkkenfronter - passer ikke med gamle hengselfester


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg var innom Ikea og kjøpte meg nye kjøkkendører. Det gamle kjøkkenet vet jeg ikke hvem som har levert, men det var i allefall ikke samme skruefester til hengslene til de nye dørene inni skrogene, så da må jeg feste de på "frihånd".

 

Hvordan kan jeg best gjøre dette slik at det blir rett of fint?

 

Når jeg holder kjøkkendøren slik jeg vil ha den, slik at den ligger likt med undersiden av kjøkkenhyllen, har jeg liksom ikke muligheten til å "åpne" døren opp igjen og ta mål av den posisjonen døren var i, siden døren ikke lenger er i den posisjonen, om du skjønner.

 

Håper noen har gode råd!

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke se hvordan du vil ha døren mens den er åpen?

 

Jeg skjønner egentlig ikke helt problemet, annet enn at jeg ser for meg at en bør være to personer; en som holder og en som måler og skrur.

 

Det blir vanskelig å holde den i posisjon mens jeg merker av hvor jeg skal borre hull til skruene. Jeg prøvemonterte 1 dør i går kveld, og når jeg lukket døren, var den ikke helt 90° i hjørnene, og det er begrenset hvor mange hull jeg har plass til å lage i skrogene, og hvor mange forsøk jeg har lyst å ha på hver dør for at det skal bli 90°. Jeg tenkte derfor at det må finnes en lettere løsning :)

Lenke til kommentar

Når du har så lite peiling, kontakt en tømrer.

 

Når amatører skal skifte dørblad, enten det er skapdører, innerdør blad, o.l. bør dere sjekke ut hvilken fabrikant som leverer dørbda med samme hengsling. Da blir alt så mye enklere.

 

Ellers så må du jo bruke tommestokken, måle ut, sette merker, bore opp og om nødvendig tilpasse med stemhjern (hugghjern) e.l. Så nøyaktig merking og gjerne bruk av syl. Det hender de gamle skruehullene kommer i konflikt med de nye og da må de gamle hullene plugges først - tilpasset treplugg og trelim. En tømrer jobb.

 

Editt: Med de enkleste hengslingene, kan det gå bra,at en hjelper holder døren åpen, mens du merker. Ellers ville jeg tatt av hengslene på de nye dørene og brukt dem som mal. En med rutine ser hvilke metode og løsning som er best. Du kan også levere dørene tilbake, få en tilgodelapp og kjøpe dører med rett hengsling. :)

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Hvis/når du har fått montert en dør så den passer, klipp til et stykke papp eller solid papir som passer akkurat i forhold til framkant og topp bunn i skroget og merk av med huller i denne hvor skruehullene skal være. Så bruker du den som mal for å merke av hvor du skal bore hullene til henkslene i de andre skapene.

Lenke til kommentar

Når du har så lite peiling, kontakt en tømrer.

 

Når amatører skal skifte dørblad, enten det er skapdører, innerdør blad, o.l. bør dere sjekke ut hvilken fabrikant som leverer dørbda med samme hengsling. Da blir alt så mye enklere.

 

Ellers så må du jo bruke tommestokken, måle ut, sette merker, bore opp og om nødvendig tilpasse med stemhjern (hugghjern) e.l. Så nøyaktig merking og gjerne bruk av syl. En tømrer jobb.

 

Jeg tror det er et kjøkken som nærmer seg ti år, det er eier før tidligere eier som skiftet kjøkken. Jeg har vært rundt og fant ingen mål som stemte perfekt overens, så da gikk jeg for Ikea siden de var like ulik, men bedre på pris enn resten jeg undersøkte. Jeg får gjøre det på den måten du beskriver, bruke god tid og måle nøyaktig.

 

Et lite oppfølgingsspørsmål, hvordan mener du at jeg kan justere med stemjern?

 

Hvis/når du har fått montert en dør så den passer, klipp til et stykke papp eller solid papir som passer akkurat i forhold til framkant og topp bunn i skroget og merk av med huller i denne hvor skruehullene skal være. Så bruker du den som mal for å merke av hvor du skal bore hullene til henkslene i de andre skapene.

 

Dette har vært den måten jeg har tenkt å gjøre det på frem til nå, men jeg tenkte at det må jo finnes en enkel og grei måte å få den første døren til å sitte perfekt! :) Ser ut for at jeg bare må bruke god tid og be om hjelp til å holde mens jeg måler og merker.

Lenke til kommentar

Bruk av mal kan i enkelte tilfeller være fornuftig. Men papp er for dårlig, her må det jobbes innenfor tiendes millimeter, ikke x-antal millimeter. Oppmerking og lage hull i papp, fører normalt til for stor unøyaktighet. Syl sklir oftest litt til siden der pappen er svakest. Så skal du bruke mal. bør du finne en egnet tynn hard plate, som har jevn tetthet/konsistens.

 

Det har vært mange typer hengslinger på dørene, opp i gjennom årene (mange ti-talls) og på noen av dem, måtte en fjerne noe "treverk" på kanten og eller bak, på det nye dørbladet.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...