Gå til innhold

Dramatiske priskutt fra RED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RED for meg er og vil være overpriset nerde-merket. Jeg vil aldri finne på å investere i ett system som kutter så kraftig for å holde seg i markedet.

 

Seriøse aktører har "investment protection" som f.eks. den fra Phase One: http://www.phaseone....protection.aspx

Dårlig argument/eksempel i denne sammenhengen.

 

Phase One / Schneider Kreuznach lens purchase is protected for 50% of original purchase price for 12 months*

Phase One camera body purchase is protected for 50% of original purchase price for 12 months*

Phase One digital back purchase is protected for 90% of original purchase price for 12 months*

 

The photographer must order the upgrade within 6 months of the date of the new digital back announcement by Phase One.

 

* Note:

New purchases must be made within 6 months of the official new product announcement to qualify. Original product purchase price is used to determine the new price and the original invoice will be used. The original product must be purchased new from an authorized Phase One partner. The iXA camera systems are not covered by the Phase One Investment Protection Program.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Dårlig argument/eksempel i denne sammenhengen.

 

Syns det er meget god argument, kjøper jeg iq180 idag for 200000,- kr, phase one lanserer -nytt-180 til 180000,- så får jeg nermest kostnadsfritt oppgradere til nytt bakstykke. Nøkkelord her er "for 90% of original purchase price for 12 months".

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Med den nye prisen på omtrent 23 000 kroner blir kameraet et godt alternativ til å bruke Canon EOS 5D Mark III som videokamera.

Er nok en fordel å sette seg inn i total kostnad for å ha ett red kamera som er klart til bruk. Når du kjøper ett dslr trengs kun en linse og minnekort og du er good to go for shaky håndholdt filming. Red, not so much....

 

Eksempelvis Red One:

 

ONE M-X - $4000

RED ONE NIKON MOUNT - $500

BOMB EVF [LCOS] - $2000

RED POWER PACK - $1450

RED ONE CF MODULE - $500

RED CF CARD 16GB - $300

RED QUICKPLATE - $500

DSMC BASE PRODUCTION PACK - $2850

DSMC RED ONE RISER PACK - $700

 

Sånn fort og gæli hva du trenger (sånn ca) for å gå fra Red One brain til ett skyteklart håndholdt Red One, uten linser. Billigste skyteklare Red kameraene koster altså fra rundt 13-14000 $ og oppover, altså noe mer enn ett billig Canon 5D Mark III...

 

Ett ideelt utstyrt Red med passende stativ ender på det mangedobbelte av ett basic skyteklart Red One. Men Red oppnår de ønsker, blest om produktene, selv om det i realiteten koster mye mer enn prisene man "annonserer".

Lenke til kommentar

Syns det er meget god argument, kjøper jeg iq180 idag for 200000,- kr, phase one lanserer -nytt-180 til 180000,- så får jeg nermest kostnadsfritt oppgradere til nytt bakstykke. Nøkkelord her er "for 90% of original purchase price for 12 months".

Forskjellige produsenter har forskjellige oppgraderings tilbud.

Synes fremdeles ikke Phase One systemet er et godt eksempel som et argument for å kritisere RED.

 

Hvis du kjøpte en Red One mellom 2007 og slutten av 2010 (hvis jeg husker tiden riktig) til $17500.- så kunne du returnere kamera til RED i 2011 og få 100% kredit på hele beløpet hvis du kjøpte en RED Epic-X, som da kostet $28000.-. Dermed kostet en ny deg Epic-x $10500.-.

 

Underveis så fikk alle Red One eiere tilbud om å oppgradere til nye MX sensoren for $4000(samme som sitter i Epic). Omtrent som å få nytt kamera.

 

Hvis du senere kjøpte en Epic-x etter at prisen gikk opp til $34.500 (prisstigningen var meldt 3 måneder i forveien) og inkluderte Accessories (basisk det du trengte for å bruke kamera) så den samlede summen ble $50000.- så vil du få gratis oppgradering til den nye Dragon sensoren, verdi $6000.-

 

Alle som eier Epic-x kan oppgradere til den nye Dragon sensoren for $6000, som blir omtrent som om man kjøper en ny Digital Back til Phase One.

 

Alle som kjøpte Epic-x eller Scarlet de siste 30 dagene vil få en kredit på $4000 for Epic og $1000 for Scarlet.

 

Alle nye Firmware oppgraderinger (skjer ofte) er gratis (Arri tar seg betalt) + at RAW converter/redigerings programmet RedCine-x er gratis.

 

Så jeg vil si at å bruke RED som et dårlig eksempel på kamera produsent som ikke tar vare på kundene sine er totalt bomskudd.

Det er vel ingen kamera produsenter som har gitt så mange oppgraderings muligheter som RED. Alle andre bare lanserer en ny modell med små forskjeller fra forrige modell (ref. DSLR og og pro video kameraer) som tvinger deg til å kjøpe et nytt kamera hvis du vil være oppdatert på det siste (tenker Pro fotografer) og din brukte modell faller raskt i pris.

 

Red har revolusjonert prisnivået i markedet for Digitale filmkameraer. Før RED kom med sine kameraer så kostet top modellene fra f.eks. Sony opp mot $250.000.-.

Det er overprising så det holder. Og det måtte folk leve med.

Hvis noen skal kritiseres her så er det de Japanske produsentene av dyre Pro kameraer som har melket markedet med sin pris og oppgraderings modell i flere tiår.

 

En Arri Alexa 2K kamera koster fremdeles $60000 og Sony's 4K kamera F65 koster fremdeles $80000.

Da kan man tenke seg hvor mye Arri og Sony tjener i overpris når Red Epic-x 5K kamera, som er mye mer avansert enn f.eks. Alexa, kan selges for $19000.- og fremdeles gi RED en fortjeneste.

Lenke til kommentar

Er nok en fordel å sette seg inn i total kostnad for å ha ett red kamera som er klart til bruk. Når du kjøper ett dslr trengs kun en linse og minnekort og du er good to go for shaky håndholdt filming. Red, not so much....

 

Eksempelvis Red One:

 

ONE M-X - $4000

RED ONE NIKON MOUNT - $500

BOMB EVF [LCOS] - $2000

RED POWER PACK - $1450

RED ONE CF MODULE - $500

RED CF CARD 16GB - $300

RED QUICKPLATE - $500

DSMC BASE PRODUCTION PACK - $2850

DSMC RED ONE RISER PACK - $700

 

Sånn fort og gæli hva du trenger (sånn ca) for å gå fra Red One brain til ett skyteklart håndholdt Red One, uten linser. Billigste skyteklare Red kameraene koster altså fra rundt 13-14000 $ og oppover, altså noe mer enn ett billig Canon 5D Mark III...

 

Ett ideelt utstyrt Red med passende stativ ender på det mangedobbelte av ett basic skyteklart Red One. Men Red oppnår de ønsker, blest om produktene, selv om det i realiteten koster mye mer enn prisene man "annonserer".

Det er riktig at det er dyrt å utstyre et Red Kamera. Men stort sett ingen av de komponentene du har listet er særlig brukbare for å utstyre en Red One.

Red One er mest egnet for dem som enten allerede har utstyr fra da de eier/eiet en Red One og har utstyr eller kjøpe brukt utstyr.

 

For å operere en Red One i minste konfigurasjon (kommer med SSD modul) så trenger man REDMAG 1.8" SSD, en RED TOUCH 5.0" LCD, og et et stort batteri (RED BRICK, Sony eller Anton bauer e.l m/lader),BACKPACK QUICKPLATE, AC POWER ADAPTOR og noen kabler + en RED STATION REDMAG 1.8" SSD leser.

Lenke til kommentar

,,,

 

Forskjell ligger i forutsigbarhet. Jeg kjøper Phase One bakstykke og jeg veit at jeg må ikke ut med mer enn 10% av kjøpesummen for et helt ny bakstykke (uten å måtte sende ting inn, vente osv) det neste året. På toppen kommer forutsigbare rabatter som det er lett å budsjettere med.

 

RED gjør mye bra for sine kunder, men det er "på-sparket" og alt kommer som lyn fra klar himmelen. Det er kult i Hollywood, men gir uforutsigbar drift som baserer seg på håp og tro om at RED vil være like hyggelig i fremtiden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...