Gå til innhold

Hvordan koble NAS server til TV for å spille av videofiler?


Nik

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg trenger å spille av video filer som ligger på Synology NAS server. Serveren er koblet til min ruter med kabel. Ruteren står like ved TV.

 

Er det mulig å koble sammen ruter og TV på noen måte? Enten med kabel eller trådløst?

 

En mulighet vet jeg er å bruke en laptop og koble den til TV med HDMI, men kan ruter og TV kobles sammen på noen måte? (Uten å bruke laptop og uten egen mediaserver boks, hadde før QNAP, men prøver slippe enda en boks)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer i første omgang ann på hva slags TV du har. De fleste TV'er nyere enn et par år har gjerne en inngang for kabel, og idag har flere og flere også mulighet for trådløs tilkobling.

 

Deretter må TV'en din har en mulighet for å spille av mediefiler, noe i hvert fall Samsung og LG har vært gode på (de to jeg har mest erfaring med).

Lenke til kommentar

Det kommer i første omgang ann på hva slags TV du har. De fleste TV'er nyere enn et par år har gjerne en inngang for kabel, og idag har flere og flere også mulighet for trådløs tilkobling.

 

Deretter må TV'en din har en mulighet for å spille av mediefiler, noe i hvert fall Samsung og LG har vært gode på (de to jeg har mest erfaring med).

 

Det er en noe eldre Panasonic TH-42PV60EH (Plasma). Den har HDMI og også PC (15 pin tror jeg) inngang, men ikke noe nettverkskabel eller trådlåst.

 

Da går det vel ikke?

 

Det jeg gjør er å bruke DLNA funksjonen på NAS og dermed finne den i listen over nettverkspillere på Bluray-spilleren min. Mulig TVen din har samme funksjon

 

Betyr det at Bluray spilleren er koblet til ruter med nettverkskabel, og så HDMI fra Bluray spiller til TV?

Endret av Nik
Lenke til kommentar

Det kommer i første omgang ann på hva slags TV du har. De fleste TV'er nyere enn et par år har gjerne en inngang for kabel, og idag har flere og flere også mulighet for trådløs tilkobling.

 

Deretter må TV'en din har en mulighet for å spille av mediefiler, noe i hvert fall Samsung og LG har vært gode på (de to jeg har mest erfaring med).

 

Det er en noe eldre Panasonic TH-42PV60EH (Plasma). Den har HDMI og også PC (15 pin tror jeg) inngang, men ikke noe nettverkskabel eller trådlåst.

 

Da går det vel ikke?

 

Det jeg gjør er å bruke DLNA funksjonen på NAS og dermed finne den i listen over nettverkspillere på Bluray-spilleren min. Mulig TVen din har samme funksjon

 

Betyr det at Bluray spilleren er koblet til ruter med nettverkskabel, og så HDMI fra Bluray spiller til TV?

Ja, riktig. Bruker LG sitt interface og NAS sin DLNA streaming funksjon. Her er en video. Fungerer ypperlig! Endret av Dassen
Lenke til kommentar

Det forutsetter jo også da at du har en bluray-spiller med slik funksjonalitet. Jeg har det på både TV'en og spiller'n, men det fungerer like greit på begge.

Det er klart. De fleste nye bluray-spillere og tvers fra Panasonic, Philips, Samsung og LG har ihvertfall gode løsninger på DLNA avspillinger.

 

Lenke til kommentar

Jeg surfet litt på DLNA og ser at det er vanlig med trøbbel ved avspilling av vanlige digitale hjemme-video filer (AVCHD). Har et Sony kamera og det er AVCHD filer jeg har på NAS server og skal spille av.

 

Har dere erfaring med at det fungerer ok også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...