Gå til innhold

FAQ: 2.2 - Anbefalte bøker for nybegynnere?


Anbefalte innlegg

[Til FAQ'en]

 

FAQ: 2.2 - Anbefalte bøker for nybegynnere?

 

..og ja, det første du må lære deg er engelsk! All programmering foregår på engelsk. Noen som har sett kode med tyske/franske/norske kommentarer og variabel/klasse/funksjonsnavn? Rimelig ubrukelig for andre å forstå.

Alle forklaringer og spørsmål du måtte ha kommer til å bruke engelske tekniske ord for at andre du kommuniserer med skal forstå deg.

Noen som vet hva ord som "platelager", "tangentbord", "verdensveven", "nettvandrer" betyr? :woot:

Det finnes selvfølgelig unntak, altså norske ord som er brukbare og som brukes av flere enn akkurat den ene norske forfatteren - men du må som regel lære deg engelsk til slutt uansett.

 

 

Angående Toll

http://nostdal.net/lars/forumstuff/toll.txt

 

For deg som er helt ny

Accelerated C++ (Andrew Koenig & Barbara Moo)

Denne har jeg hørt mye bra om, og jeg anbefaler den for nybegynnere. Jeg tror den har en litt annen "vri" på det å lære C++ enn det andre tradisjonelle C++ bøker har, og du kommer fort i gang, noe som er bra. Den er flere ganger blitt anbefalt under news:comp.lang.c++.*.

 

For deg som har programmert litt før (i andre språk f.eks.)

The C++ Programming Language, Special Edition (Bjarne Stroustrup)

Denne er kanskje(?) ikke for helt nybegynnere, men tok den med likevell. Denne er veldig komplett, og fungerer både som lærebok og oppslagsbok og gjør begge jobbene meget godt. Den inneholder veldig detaljerte forklaringer og er veldig "seriøs", noe som kan være en god ting hvis du kan litt programmering fra før av og vil lære C++.

 

C++ How to Program (4th Edition) (Harvey M. Deitel, Paul J. Deitel)

 

Object-oriented programming in C++, 4.utgave (Robert Lafore, Sams)

Dette er en bok som er et komplett oppslagsverk for C++ og objekt orientert programmering. Det er ikke uten grunn denne brukes i undervisning f.eks. ved Høgskolen i Gjøvik sine C++ relaterte fag. (takk til invictus)

 

For deg som vil lære C fremfor C++

The C Programming Language (Brian W. Kernighan, Dennis M. Ritchie)

For dere som vil lære C. Jeg anbefaller i et tidligere svar at det er lurere å lære C++ før C.

 

Flere bøker for nybegynnere

Er en del andre gode omtaler om bøker her, selv om noen av dem er av litt eldre dato kanskje:

http://www.accu.org/bookreviews/public/rev...inner_s_c__.htm

 

..og her er det en omtale om en norsk bok: C++ og objekt orientert programmering 2. utgave. (Andreas Quale og Johan Havnen)

 

Hvor kan man kjøpe bøkene?

Jeg pleier å bestille bøker fra www.amazon.co.uk (i england) og dette har gått veldig bra; det har faktisk blitt billigere enn mange av de norske bokhandlene. Jeg vet ikke om de sender fra england hvis du bestiller fra www.amazon.com (usa).

 

Norske bokhandlere som selger flere av disse bøkene:

http://gnist.no/

http://bokkilden.no

http://www.datajungelen.no (takk til Orjanp)

 

Det er i flere tilfeller lurt å søke på amazon.com først for å finne den nyeste revisjonen av boka for så å søke på dens ISBN-nummer i de norske bokhandlene. Grunnen til dette, etter det jeg opplevde sist jeg bestillte fra en norsk butikk i hvertfall, er at det på noen av de norske sidene er vanskelig å finne den nyeste revisjonen av boka.

 

Siden jeg ikke eier alle bøkene jeg har foreslått baserer jeg anbefalingene på rykter og andre omtaler. Dere må si i fra hvis dere har dårlig erfaring med noen av forslagene! :)

Endret av daysleper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
"Object-oriented programming in C++", 4.utgave, Robert Lafore, Sams

 

Dette er en bok som er et komplett oppslagsverk for C++ og objekt orientert programmering. Det er ikke uten grunn denne brukes i undervisning f.eks. ved høgskolen i gjøvik sine C++ relaterte fag.

 

Hvis du legger til Datastructures using C++ av Malik Davender så får du en veldig god innføring i bruk av standard libraries som er et must ved mer avansert programmering.

Lenke til kommentar

Ok, legger den til under "FAQ: 2.3 - Anbefalte bøker for ikke-så-nybegynnere?" siden den kanskje har mer med avansert programmering og implementering av egne algoritmer å gjøre. Tror ikke den er for nybegynnere som vil lære generell C++ hvis du ikke mener noe absolutt helt annet da .. :)

 

Har ikke boken selv, men fannt en innholdsfortegnelse på den:

1. Software Engineering Principles and C++ Classes

2. Object-Oriented Design (OOD) and C++

3. Pointers and Array-Based Lists

4. Standard Template Library (STL)

5. Linked Lists

6. Recursion

7. Stacks

8. Queues

9. Search Algorithms

10. Sorting Algorithms

11. Binary Trees

12. Graphs

13. Standard Template Library (STL) II

Appendix A Reserved Words

Appendix B Operator Precedence

Appendix C Character Sets

Appendix D Operator Overloading

Appendix E Header Files

Appendix F Additional C++Topics

Appendix G C++ for Java Programmers

Appendix H References

Appendix I Answers to Selected Exercises

 

..og det er derfor jeg tror den har mest med algoritmer og mer avanserte ting å gjøre uten at jeg har selve boken. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
Det er ganske håpløst å lære seg et programmeringsspråk på noe annet enn engelsk, siden det er engelsk all koden går i også... det gjelder vel egentlig det simpleste, som HTML og XML også... hvis du skal læreå programmere, så gjøre det på engelsk!

Ja, engelsk er jo helt klart overlegent på bøker om programmering. Men hvis du er ung og interesert i f.eks HTML så kan du ikke så mye engelsk så kan du vel starte med en norsk bok...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...