Gå til innhold

Hjelp til kjøp av battari for utendørsbruk


Anbefalte innlegg

Jeg har en liten prosjekt på gang der jeg ønsker å drifte et web-kamera Axis 211W sammen med TP-Link TL-MR3020 fra et eller annet batteri løsning som vil kunne drifte kamera og router i minst 1 mnd, men helst i 2 mnd. Skal også kunne tåle kulden.

 

Størrelsen er heller ingen begrensning.

 

Jeg har sett litt rundt om kring på bla fritids-batterier og UPS - men usikker om de vil kunne drifte denne her kamera i så lang tid?

 

Jeg vil også helst unngå å måtte kutte kabler/lodde osv. Med andre ord vil heller betale for noe som er plug-&-play

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo.

Ut fra databladene, så trekker disse 10w totalt.

hvis vi tar et bilbatteri som ligger på ca 13v fulladet, så blir det et strømtrekk på litt under 0.8A. Ganger dette med 30 dager og 24 timer, så får du i overkant av 550Ah. Dvs 10 bilbatterier i parallell med 55 Ah hver.

Hvor bra det er å koble batteriene i parallell uten noen beskyttelse, samt hvor bra det er å tappe de helt ned, det er en annen sak!

Løp og kjøp!

Lenke til kommentar

Det er dog aboslutt maks strømtrekk. (5W = er maks strømtrekk til adapteret til den trådløse routeren, mens 5W var maks på kameraet)

Sannsyneligvis så vil nok strømtrekket være en del lavere i gjennomsnitt. :)

Men akkurat hvor mye er umulig å si. Tipper det ligger på alt mellom 5-10W, så man bør jo ta å måle det. :)

 

Om batteriene skal stå kaldt, så vil kapasiteten være betraktelig lavere enn oppgitt, så jeg tipper du trenger nesten dobbelt opp i kapasitet om det er meningen å operere i norsk vintervær.

 

Uansett så er nok konklusjonen at det du ønsker ikke er mulig å få til. For du vil uansett måtte gjøre litt lodding og modding om dette skal fungere. Enten du velger å bruke over 10-15 tunge blybatterier, eller over 100 laptop-batterier, så blir det ekstremt kostbart og tar mye plass. Et alternativ ville da i såfall vært å brukt et lite aggregat, gjerne også i kombo med blybatteri og noe elektronikk som starter og stopper aggregatet når batteriet er fullt og snart tomt.

Men siden dette er overvåkning så bør det kanskje ikke bråke overhode?

 

Edit: F.eks en slik på 650W (se nederst på siden): http://moeco.mamutweb.com/Shop/Search?q=aggregat&page=1

 

Den kan du enten la det gå på laveste belastning i sikkert en 10-11 timer. (klarer 5,8 timer ved 3/4 belastning), og om du lager en løsning hvor du utvider tank-kapasiteten betraktelig (slange + en ekstern tank) så har du en nognenlunde grei løsning.

 

Men om du ønsker å få det mest økonomisk, så vil det være å kjøre den på middels belastning en gang i ny og ne for å lade et batteri. Men da trenger du enten å finne en elektrisk krets som lar deg gjøre dette, eller lage det selv. Da vil bensinforbruket mest sannsynelig gå kraftig ned.

Jo svakere aggregat, jo bedre. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg kommer også til at forbruket ditt kan være på rundt 600Ah hver måned.

 

Da det er fare for både frost og dyputladning så vil det være en fordel om du bruker fritidsbatterier istedenfor bilbatterier. Satser du på AGM batterier, så er dem best under slike forhold.

 

Batteribanken din bør være dobbelt så stort som behovet, altså 1200Ah. Dette er fryktelig mye og du bygger da en bank som er så stor at den blir farlig. Kortslutter du dette så vil du neppe overleve.

 

En bedre løsning er å sørge for lit lading underveis. På eBay så finner du to stk 100W solcellepanel for kr. 1.800,- med frakt, samt 20Ah ladekontroller med display for kr. 500,-. Så Sunwind finner du 12V 245Ah AGM batteri for 3.600,-. Denne kombinasjonen bør klare å håndtere lasten din uten at du trenger å bruke agregat for å etterlade banken.

 

Alternativet er 4-5 stk. slike batterier og et kraftig agregat og flere kraftige ladere, men det blir mer plunder, samt veldig farlig for ukyndige å holde på med. Nesten på grensen av hva som er mulig/forsvarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

 

mange takk for svaret - 77679857, Andrull og aop9020. Jeg må si at jeg er litt overrasket at et webcamera kan trekke så mye strøm og at noen så små enheter kan trekke så mye strøm.

 

Jeg tror det lureste her er å finne kamera som vil trekke mindre strøm... det er dog vanskeligere med 4G modem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...