Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] trenger CPU kjøler


Anbefalte innlegg

har hatt pcen min i dag ca i et og et halv år, og siden pcen bråker så mye tok jeg av CUP viften for å ta bort støvet, alt når helt perfekt intil jeg skal starte opp pcen, den starter i ca 4 sec og etter det restarter den seg bare om og om igjen!

 

 

EDIT:

CPU viften slår seg av etter 2-5 sec og etter hvert slår pcen seg av, antar derfor at CPU'en blir for varm slik at pcen slår seg av, og når den har slått seg av restarter den, slik forsetter det hele tiden. hjelp!??!?!!

Endret av igxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har eit problem med at CPU vert for varm og slår seg av, dersom eg ikkje tar heilt feil bør du vurdera å reingjera CPU (Finn ein guide på nett eller "spør ein vaksen" før du gjere detta, då da e mogleg å gjera mykje gale om du gjere da feil. Tru meg! )

 

Personleg nyttar eg aceton eller liknande til reingjering. Gjer same med vifta, påfør ny kjølepasta og sett saman igjen.

 

Ikkje stola blindt på da eg skriv, oppsøk andre si meining og.......

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

har rengjort pcen 100%

har fått søtte pc viften helt perfekt på problemet er :

 

Pcen viften går bare rundt i ca 5 sec og så slår den seg helt av (hva kan være feil her) ?

og kan det være at kjøleplasten som er helt uttørket gjør at den blir for varm?

 

 

Helt sikkert for varm eller så er det noe gale med temperaturmåleren, Reklamasjon/Graranti sak...

 

problemet er at jeg har byttet kabintett, endret ssd osv så får ikke igjen fra Komplett tror jeg (dette er ting som er gjort for lenge siden.

Lenke til kommentar

1) Sjekk om det er brudd i powerledningen til vifta eller om denne sitter godt i hovedkortet.

2) Cpukjøler er defekt, kjøp en ny.

 

1) den sitter helt perfekt i (er den standar vifte, og har hatt pcen kun i 1 år og noen mnd burde ikke den holde lengere)

2) hvordan vet jeg at en ny vil fungere? (har du noen tips? har Intel Core? i5 Quad Processor i5-2500)

 

Kjølepastaen er der for å skape god kontakt mellom blokka og cpu. Hvis pastaen er helt størknet vil jo det skape veldig dårlig kontakt med flatene, du er nesten nøtt til å fjerne den uttørkete pastaen og smøre på et nytt lag.

 

problemet er at jeg ikke finner noen butikker som har kjølepasta fortsett fra komplett, dustin osv som har lang leveringstid. vil helst få i gang pcen raskets mulig, for har en skoleoppgave som ligger der og trenger den også til en film redigeringsoppgave som jeg skal redigere til mandagen.

Lenke til kommentar

Det er tydelig noe feil med enten kjøleren og/eller vifta.

Ting kan fint virke og starte en stund men kutter ut enten den blir for varm eller det er andre elektriske problemer.

Har du muligheten til å prøve en annen kjøler og dette går bra har du elementert mange mange problemer :-)

 

Hallo, har dessverre ingen extra cpu kjølere liggende. og er skeptisk om jeg får skaffet noen uten å kjøpe en ny, men hvor stor sansynlighet er det for at kjøp av ny cpu vifte og kjølepasta vil fungere, og få pcen i gang? for som sagt trenger pcen raskets mulig :S

 

Det er tydelig noe feil med enten kjøleren og/eller vifta.

Ting kan fint virke og starte en stund men kutter ut enten den blir for varm eller det er andre elektriske problemer.

Har du muligheten til å prøve en annen kjøler og dette går bra har du elementert mange mange problemer :-)

 

Hallo, har dessverre ingen extra cpu kjølere liggende. og er skeptisk om jeg får skaffet noen uten å kjøpe en ny, men hvor stor sansynlighet er det for at kjøp av ny cpu vifte og kjølepasta vil fungere, og få pcen i gang? for som sagt trenger pcen raskets mulig :S hvis jeg ikke har nevnt det så er det standard kjøleren som står på.

Lenke til kommentar

Utifra det jeg leser så er jeg temmelig sikker på at det er kjøleren din som vandret til de evige jaktmarker, men som en siste mulighet prøve å koble den på et annet sted på hovedkortet ditt å se om dette hjelper.

Nå vet ikke jeg hva slags cpu og socket du har men ei ny vifte på feks. komplett koster ikke skjorta uansett.

Lenke til kommentar

Selve vifta på cpu kjøler kan være defekt uten at det skulle ha noe innvirkning på oppstart, det er selve blokka som er kritisk. Det vil selvfølgelig bli varmt etter en liten stundt uten vifte, men ikke 60 sekunder. Som nevnt er det veldig viktig at blokka sitter godt på, hvis ikke vil varmeutvikling bli så stor at maskinen skrur seg av etter en kort stund.

Du er nøtt til å ha kjølepasta som er såpass flytende at du kan dekke overflaten. I verste fall prøv å gni den gamle pastaen så mye du klarer utover for å få en gjevn overflate som mulig.

 

En annen ting; Det kan være mange andre årsaker enn varme som gjør at maskinen skrur seg av.

Jeg ville nok prøvd å resette BIOS i første omgang, hvis ikke det fungerer ville jeg mistenkt ramen. (prøv men en brikke, sjekk config av ram i hk manual). Etter det ville jeg prøvd elimineringsmetoden, prøve å starte kun med de nødvendige komponentene hovedkort, cpu, minne og skjermkort (droppet evt, disker, cd drev, lydkort etc..)

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar

Selv uten kjølepasta vil du kunne starte en PC i mer enn 5-6 sekund. Som et tøyseprosjekt for noen år siden, startet jeg opp en AMD K7 CPU uten kjøler og fikk startet windows uten at den slukka. Jeg tviller på nye CPUer blir så mye raskere varm enn dette. Uten kjølepasta med kjøler kjørte jeg stresstest (ikke overklokket CPU), og landet på rundt 80 grader på CPU.

 

Varmen vandrer fra CPU til kjøleren, og varmeoverføringen skjer mye raskere med korrekt påført kjølepasta. Uten pasta vil du fortsatt ha varmeoverføring, men den er langt mindre effektiv.

 

Jeg ville gjort følgende:

Reset bios.

Prøv å starte PC med kun CPU (og kjøler!) påmontert. Forhåpentligvis får du en beepcode som tilsier at rambrikker ikke er montert.

Også kobler du inn ledninger derfra.

Lenke til kommentar

Utifra det jeg leser så er jeg temmelig sikker på at det er kjøleren din som vandret til de evige jaktmarker, men som en siste mulighet prøve å koble den på et annet sted på hovedkortet ditt å se om dette hjelper.

Nå vet ikke jeg hva slags cpu og socket du har men ei ny vifte på feks. komplett koster ikke skjorta uansett.

Tenkte å koble til vifta en annet sted problemet er at den er 4-pins mens jeg kun ellers har 3-pins, så får ikke søtte den inn i andre plasser :S

 

har en

- MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155

- Intel Core? i5 Quad Processor i5-2500

- CM FULLTOWER STORM TROOPER XL-ATX

 

Selve vifta på cpu kjøler kan være defekt uten at det skulle ha noe innvirkning på oppstart, det er selve blokka som er kritisk. Det vil selvfølgelig bli varmt etter en liten stundt uten vifte, men ikke 60 sekunder. Som nevnt er det veldig viktig at blokka sitter godt på, hvis ikke vil varmeutvikling bli så stor at maskinen skrur seg av etter en kort stund.

Du er nøtt til å ha kjølepasta som er såpass flytende at du kan dekke overflaten. I verste fall prøv å gni den gamle pastaen så mye du klarer utover for å få en gjevn overflate som mulig.

 

En annen ting; Det kan være mange andre årsaker enn varme som gjør at maskinen skrur seg av.

Jeg ville nok prøvd å resette BIOS i første omgang, hvis ikke det fungerer ville jeg mistenkt ramen. (prøv men en brikke, sjekk config av ram i hk manual). Etter det ville jeg prøvd elimineringsmetoden, prøve å starte kun med de nødvendige komponentene hovedkort, cpu, minne og skjermkort (droppet evt, disker, cd drev, lydkort etc..)

 

hva mener du med?:

Som nevnt er det veldig viktig at blokka sitter godt på, hvis ikke vil varmeutvikling bli så stor at maskinen skrur seg av etter en kort stund.

Lenke til kommentar

Selv uten kjølepasta vil du kunne starte en PC i mer enn 5-6 sekund. Som et tøyseprosjekt for noen år siden, startet jeg opp en AMD K7 CPU uten kjøler og fikk startet windows uten at den slukka. Jeg tviller på nye CPUer blir så mye raskere varm enn dette. Uten kjølepasta med kjøler kjørte jeg stresstest (ikke overklokket CPU), og landet på rundt 80 grader på CPU.

 

Varmen vandrer fra CPU til kjøleren, og varmeoverføringen skjer mye raskere med korrekt påført kjølepasta. Uten pasta vil du fortsatt ha varmeoverføring, men den er langt mindre effektiv.

 

Jeg ville gjort følgende:

Reset bios.

Prøv å starte PC med kun CPU (og kjøler!) påmontert. Forhåpentligvis får du en beepcode som tilsier at rambrikker ikke er montert.

Også kobler du inn ledninger derfra.

Vil bare nevne at windows starter helt vanlig opp og hvis jeg er litt heldig og det er første gang jeg starter maskinen på en stund får jeg opp skrivebordet med alle ikonene osv. Og så lurer jeg på hvorfor andre ting skulle blitt påvirket av at jeg bare rengjører pcen? har kun brukt q-tips, støvsuger på lav styrke og en sånn kost som tar bort støv. eneste jeg har rørt ved er som sagt cpu kjølleren. Og da jeg søke litt omkring på nettet, stod det som oftes at "heat" var problemet, men vet ikke helt?

 

har vell grunn tenkt å prøve: (skal prøve det i morgen, så skal fortelle om det fungerer eller ikke)

 

1. Resette Biosen (ta inn og ut batteriet)

2. starte med kun skjermkort, RAM og CPU

 

hvis ingen av dem fungerer hva evt neste kan jeg gjøre?

 

 

Og til slutt så blir jeg veldig glad for at såpass mange svarer og gir meg raske tilbake melinger, og blir veldig takknemmelig for det! ;)

Lenke til kommentar

Utifra det jeg leser så er jeg temmelig sikker på at det er kjøleren din som vandret til de evige jaktmarker, men som en siste mulighet prøve å koble den på et annet sted på hovedkortet ditt å se om dette hjelper.

Nå vet ikke jeg hva slags cpu og socket du har men ei ny vifte på feks. komplett koster ikke skjorta uansett.

Tenkte å koble til vifta en annet sted problemet er at den er 4-pins mens jeg kun ellers har 3-pins, så får ikke søtte den inn i andre plasser :S

 

har en

- MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155

- Intel Core? i5 Quad Processor i5-2500

- CM FULLTOWER STORM TROOPER XL-ATX

 

Selve vifta på cpu kjøler kan være defekt uten at det skulle ha noe innvirkning på oppstart, det er selve blokka som er kritisk. Det vil selvfølgelig bli varmt etter en liten stundt uten vifte, men ikke 60 sekunder. Som nevnt er det veldig viktig at blokka sitter godt på, hvis ikke vil varmeutvikling bli så stor at maskinen skrur seg av etter en kort stund.

Du er nøtt til å ha kjølepasta som er såpass flytende at du kan dekke overflaten. I verste fall prøv å gni den gamle pastaen så mye du klarer utover for å få en gjevn overflate som mulig.

 

En annen ting; Det kan være mange andre årsaker enn varme som gjør at maskinen skrur seg av.

Jeg ville nok prøvd å resette BIOS i første omgang, hvis ikke det fungerer ville jeg mistenkt ramen. (prøv men en brikke, sjekk config av ram i hk manual). Etter det ville jeg prøvd elimineringsmetoden, prøve å starte kun med de nødvendige komponentene hovedkort, cpu, minne og skjermkort (droppet evt, disker, cd drev, lydkort etc..)

 

hva mener du med?:

Som nevnt er det veldig viktig at blokka sitter godt på, hvis ikke vil varmeutvikling bli så stor at maskinen skrur seg av etter en kort stund.

 

Det jeg mener er at det er viktig at CPU kjølern har god kontakt med CPU overflaten, som Sovehest nevner skjer dette best med korrekt påført kjølepasta. Kjølepastaens funksjon er å tette mikroskopiske ugjenvenheter i kontaktflaten og sørge for god varmeoverføring. (mulig jeg forklarer meg dårlig)

 

Du nevner også at når du starter første gang etter at maskinen har stått en stund, tar det lengre tid før maskinen skrur seg av. Det kan jo tyde på at CPU har fått tid til å kjøle seg ned litt og at du har et varmeproblem.

Lenke til kommentar

hva mener du med?:

Som nevnt er det veldig viktig at blokka sitter godt på, hvis ikke vil varmeutvikling bli så stor at maskinen skrur seg av etter en kort stund.

 

Om du bruker intel vifta, så har vel den push-connectors. Om disse er trykket gjennom (du hører et lite knepp, og kjøleren vil være HELT løs om de ikke er på. Her kan du nesten ikke trå feil).

 

Om du kommer helt til windows. Kjør bios og load fail safe.

Lenke til kommentar

har kun brukt q-tips, støvsuger på lav styrke og en sånn kost som tar bort støv

Støvsuger går fint så lenge du bare tar det som har falt ned i bunnen av kabinettet, og holder den unna alle komponenenter i PC'en, samme med kost, q-tips og annet som kan virke smart å stikke inn der. Eneste som kan garanteres er trykkluft på boks eller annet hvor fuktighet og urenheter i luften fjernes.

Med det sagt mtp. at du får boot, er ikke det problemet(enda hvertfall). Monter kjøler på nytt, og sørg for at alle skruer er dreid korrekt 90 grader(IIRC), mao. at alle sider er festet korrekt.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Utifra det jeg leser så er jeg temmelig sikker på at det er kjøleren din som vandret til de evige jaktmarker, men som en siste mulighet prøve å koble den på et annet sted på hovedkortet ditt å se om dette hjelper.

Nå vet ikke jeg hva slags cpu og socket du har men ei ny vifte på feks. komplett koster ikke skjorta uansett.

Tenkte å koble til vifta en annet sted problemet er at den er 4-pins mens jeg kun ellers har 3-pins, så får ikke søtte den inn i andre plasser :S

 

har en

- MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155

- Intel Core? i5 Quad Processor i5-2500

- CM FULLTOWER STORM TROOPER XL-ATX

 

Selve vifta på cpu kjøler kan være defekt uten at det skulle ha noe innvirkning på oppstart, det er selve blokka som er kritisk. Det vil selvfølgelig bli varmt etter en liten stundt uten vifte, men ikke 60 sekunder. Som nevnt er det veldig viktig at blokka sitter godt på, hvis ikke vil varmeutvikling bli så stor at maskinen skrur seg av etter en kort stund.

Du er nøtt til å ha kjølepasta som er såpass flytende at du kan dekke overflaten. I verste fall prøv å gni den gamle pastaen så mye du klarer utover for å få en gjevn overflate som mulig.

 

En annen ting; Det kan være mange andre årsaker enn varme som gjør at maskinen skrur seg av.

Jeg ville nok prøvd å resette BIOS i første omgang, hvis ikke det fungerer ville jeg mistenkt ramen. (prøv men en brikke, sjekk config av ram i hk manual). Etter det ville jeg prøvd elimineringsmetoden, prøve å starte kun med de nødvendige komponentene hovedkort, cpu, minne og skjermkort (droppet evt, disker, cd drev, lydkort etc..)

 

hva mener du med?:

Som nevnt er det veldig viktig at blokka sitter godt på, hvis ikke vil varmeutvikling bli så stor at maskinen skrur seg av etter en kort stund.

 

Det jeg mener er at det er viktig at CPU kjølern har god kontakt med CPU overflaten, som Sovehest nevner skjer dette best med korrekt påført kjølepasta. Kjølepastaens funksjon er å tette mikroskopiske ugjenvenheter i kontaktflaten og sørge for god varmeoverføring. (mulig jeg forklarer meg dårlig)

 

Du nevner også at når du starter første gang etter at maskinen har stått en stund, tar det lengre tid før maskinen skrur seg av. Det kan jo tyde på at CPU har fått tid til å kjøle seg ned litt og at du har et varmeproblem.

 

hadde et lite problemet med dette, men etter mye om og men fikk jeg den 100% på, men jeg skjønner ikke hva mellomrommet mellom cpu'en og cpu vifta har med at cpu vifta ikke starta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...