Gå til innhold

Diakoni (tjener)


Anbefalte innlegg

post-275142-0-06190800-1351011151.jpg

 

Malteserkorset har navn fra øya Malta i Middelhavet. Malteserridderne beskyttet pilegrimer på vei til Det hellige land. Korsarmene ligner spydspisser som er vendt innover. De åtte taggene forteller om ridderens åtte dyder: trofasthet, fromhet, gjestfrihet, tapperhet, ære, dødsforakt, hjelpsomhet mot fattige og syke, kjærlighet til kirken. De forteller også om de åtte saligprisningene, Matt 5,3-10. Paulus brakte evangeliet til Malta første gang, Apg 28,1-10.

 

Diakoni er kirkens arbeid for å bygge fellesskap mellom mennesker og vise omsorg. Det er spesielt rettet mot mennesker i nød. Stefanus blir sett på som kirkens første diakoni. Han var en av "de sju" som ble ordinert til tjeneste av apostlene. Ordet "diakoni" betyr "tjener".

 

Gud vil at vi skal ha omsorg for hverandre. Både i vårt eget land og over hele verden arbeider kristne for å lindre nød og gi mennesker et verdig liv. Slik forkynner vi Guds kjærlighet i handling.

 

Gud tillater ikke sult, nød og urettferdighet.

 

Er det noen du kjenner som trenger hjelp eller trøst? Hva ville du gjøre? Vil du bli med og støtte en nødhjelpsorganisasjon?

 

Som for eksempel det dør millioner av barn under fem år hver dag. Hvordan ville du ha hindret det? Det er flere ganger jeg har gråt for det der, og ønsker at det var jeg som skulle død og ikke dem! Har en drøm om å redde verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Gud tillater ikke sult, nød og urettferdighet."

 

Dvs. Gud har svært begrenset makt.

 

Det beste er å ikke bekymre seg for hva Guds rolle eller mening er i det hele tatt, og se på oss selv som ansvarlige for å ta vare på vår egen art, for hverandres velferd. Evt. om du bare vil være grådig; vi mennesker, og det inkluderer deg, klarer oss bedre jo mer vi samarbeider, jo mer vi legger til rette for hverandre. Og spesielt kommende generasjoner, slik at de kan bruke tiden på å lære, studere, produsere og utvikle nye ting, istedenfor å kjempe mot sulten hver dag. Det de lærer og lager, kan komme alle til gode, inkludert deg.

 

Men en ting til; vi blir ikke nødvendigvis bedre jo flere vi er. Hver av oss trenger en viss mengde ressurser, og planeten vår er egentlig ganske liten. Det er viktig å også fokusere på familieplanlegging og å unngå å lage mer liv enn vi har ressurser til.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

post-275142-0-06190800-1351011151.jpg

 

Malteserkorset har navn fra øya Malta i Middelhavet. Malteserridderne beskyttet pilegrimer på vei til Det hellige land. Korsarmene ligner spydspisser som er vendt innover. De åtte taggene forteller om ridderens åtte dyder: trofasthet, fromhet, gjestfrihet, tapperhet, ære, dødsforakt, hjelpsomhet mot fattige og syke, kjærlighet til kirken. De forteller også om de åtte saligprisningene, Matt 5,3-10. Paulus brakte evangeliet til Malta første gang, Apg 28,1-10.

 

Diakoni er kirkens arbeid for å bygge fellesskap mellom mennesker og vise omsorg. Det er spesielt rettet mot mennesker i nød. Stefanus blir sett på som kirkens første diakoni. Han var en av "de sju" som ble ordinert til tjeneste av apostlene. Ordet "diakoni" betyr "tjener".

 

Gud vil at vi skal ha omsorg for hverandre. Både i vårt eget land og over hele verden arbeider kristne for å lindre nød og gi mennesker et verdig liv. Slik forkynner vi Guds kjærlighet i handling.

 

Gud tillater ikke sult, nød og urettferdighet.

 

Er det noen du kjenner som trenger hjelp eller trøst? Hva ville du gjøre? Vil du bli med og støtte en nødhjelpsorganisasjon?

 

Som for eksempel det dør millioner av barn under fem år hver dag. Hvordan ville du ha hindret det? Det er flere ganger jeg har gråt for det der, og ønsker at det var jeg som skulle død og ikke dem! Har en drøm om å redde verden.

 

Dersom det hadde eksistert en allmektig og god Gud, så ville det ikke dødd millioner av barn under fem år hver dag. Siden det ikke finnes noen Gud, så er vi nødt til å bidra selv, og hjelpe hverandre ut av nød...

Lenke til kommentar

Ser man på historien så startet ikke kirken med å gi hjelp til fattige, tvert i mot vil jeg vel si... Dette var noe de startet opp med på et senere tidspunkt, da de fant ut at de faktisk tjener på det.... For ser man enda grundigere på den hjelpen kirken har gitt oppover ser det mer ut til at de bruker hjelpen som et direkte pressmiddel for å høste sjeler til guden sin, en slags "tro og få medisin/mat eller dø!" taktikk der fremmelsen av dette jødeliket på korset har vært den største årsaken til hjelpen... Noen vil til og med gå så langt som å si at så lenge religiøse får holde på med sin hjelp til fattige så vil fattigdommen vare... For det er helt KLART at den velferden vi har her i landet får mange vekk fra religiøse overbevisninger. Religion trives og vokser best i dårlige kår, aller best i kår der folk ikke øyner noe håp i dette livet og satser derfor på det neste "livet" i tro på at lovnadene om evig liv som kirken så rundhåndet lover ut i øst og vest uten garantier har noe for seg...

 

Og kan ikke kirken tilby så er de ikke sene om å påby heller, hvis de har makt til det.

 

Problemet i verden er ikke tyftet på tro alene, men også på andre ofte like ødeleggende ideologier som religion. Politikk er en av dem. politikkere støtter seg like mye på påstander og synsing og føleri som religiøse gjør der de tar avgjørelser de aldri vil stilles til ansvar for, noe blandt annet dagens politikk her i landet er et grelt ekskremsel på. Det eneste de er opptatt av er økonomisk vekst ser det ut til, selv om det er på høy tid å både spare og ta grep for å sikre nødvendige forsyninger når ting ikke går så br lenger, men så kortsiktig er alle politikkere.

 

Så har du modellen, som igjen styres av økonomi... I dag sender vi råvarer fra norge til kina og tilbake igjen for at vi skal kunne kjøpe varen i prosessert tilstand til en billigere penge enn om vi produserte den selv. Vel og bra det, for det sikrer oss billige varer vi ikke må betale så mye for, men hva vil skje den dagen kineserne ikke vil produsere den varen så billig lenger? Hva gjør vi når krakket kommer, for det kommer og politikkerne VET det. (politikkere er blitt så kortsiktige at de tenker mer på tabureetten de skal sitte på i stortinget de neste fire årene enn landets ve og vel i det lange løp.... Noe ALL politikk her i landet minner om...)

 

Det er mange ting vi må kvitte oss med i fremtiden om vi skal klare oss, religion er en av tingene, politikk en annen, men aller mest ødeleggende er økonomien vi i dag bruker som modell, for den er så hjerterå og kynisk at vi gladelig lar 1 milliard sulte ihjel for at vi skal leve billig og i sus og dus... Det er dessverre prisen for at vi i I land kan leve slik vi gjør... Så kynisk er den økonomiske modellen verden følger i dag, der vi ALDRI ser oss berget, vi får ALDRI nok utbetalt i lønn og vi sløser SINNSYKT med ressurser vi aldri mer kommer til å ha...

 

En del religiøse tror gudetro er løsninger her, bare vi alle henfaller tilå tro på håpløse påstander om div guder så vil alt rette seg, for jesus kommer jo snart igjen og dill og dall... Men hva løser det egentlig å henfalle til slikt bullshit? Vi har jo vært der, der så og si alle i europa henfalt til servil gudedyrkelse og hva hjelp det? (Bortsett fra kirken da, som hadde uinnskrenket makt på den tiden..) Det er bare å innse at dødskulter som kristendom og islam IKKE kan hjelpe oss her. Tvert i mot blir det helt feil å tro at folk som ser på døden som det eneste saliggjørende og som tror enden er nært forestående er villige til å satse på fremtiden, slike folk trenger vi ikke!!! Det vi trenger er folk som ønsker at vi skal overleve som art og at flest mulig, ikke bare i industri land, skal ha det best mulig. Og hva er best mulig? er det å tjene milliarder og sløse dem vekk på en eller annen grunn sak eller er det noe som faktisk tjener til folkets beste?

 

Her mener jeg såklart ikke kommunisme, (for de som trodde det...), for den styrings formen har BEVIST at den ikke virker, det jeg mener er at folk innser at de ikke trenger den nyeste I-paden, den nyeste LED TV'n, den nyeste BMW'en, det neste lønnshoppet på 45 000 eller staus jaget enkelte setter seg under. Har vi så vi klarer oss så klarer vi oss, ikke sant?

 

Tenk deg en modell der alle får til livets opphold, altså hus, klær, mat etc. Ikke noe luksus, men så du klarer deg. For å ta noe personlig tenke jeg og min kone å flytte til et større og finere hus da jeg byttet jobb og gikk kraftig opp i lønn for noen år siden. Så tenke vi begge, trenger vi det? Vi har altså innredet HELE kjelleren med rom (som er på drøye 90 kvadrat meter), ikke store rommene, men hvert familiemedlem har sitt eget rom samt at vi har et fellesrom vi kaller biblioteket. (Å gå ned i kjelleren er nesten som å komme inn i en bi kube, for alle rommene har minst to dører pga brann og det er lett å gå seg bort... ...). Oppe har vi et kjøkken, et leke rom, et lite kott, et lite datarom for kona og meg, samt en liten stue på knappe femti kvadrat. That's it! Trenger vi mer? Nei, vi gjør ikke det. Så isteden for å sitte med million gjeld har vi knappe 600k igjen i lån og siden kona også har skiftet jobb tjener vi godt og vel 1,2 million i året, noe som er MER enn nok til å betjene det lille lånet vi har igjen samt leve godt, men hva gjør vi? Vi har tre eldre biler, en som er tyve år, en som er seksten år og den nyeste på fem år... Jeg har råd til å kjøpe en kliss ny Chevrolet Tahoe eller importere en Ford Econoline, men hvorfor skal jeg det når de bilene jeg har virker? (Og jeg kan fikse dem om de går i stykker...) Jeg har ikke behov for å betale for å misunne naboen eller noe slikt og der er ALT for mange i dag. De kjøper biler ikke fordi de trenger dem men fordi de ønsker å imponere folk med å signalisere at de kan sløse med ressursene og DER ligger feilen.

 

For i vår natur kommer ALT ned til sex, vi ønsker å forplante oss. Og for å forstå hvordan vi kan fø alle i verden må vi ikke bare lære oss hvordan den menneskelige naturen virker, vi må også forsto hvordan vi kan gjøre noe med den naturen. For vi er ALLE sløsere, for som jeg sa, så bunner ALT vi gjør ut i sex og for menn så betyr det at vi må ha noe å tilby de damene vi har lyst til å forplante oss med og da sløser vi gjerne litt for liksom å signalisere at "Se på meg, jeg har så mye ressurser at jeg kan sløse med det jeg har, så du kan trygt velge meg!" mens det for damene betyr at det må se etter en mann som er villig til å dele ressursene, og ikke minst tiden, med henne og hennes avkom og klart hun også faller for en som har mye ressurser å avse... Verden er FULL av kvinner som tenker nettopp slik, som løper etter såkalt vellykkede menn med masse penger og gjør de pengene dem noe lykkeligere? Tvert i mot vil jeg vel si...

 

Kort fortalt må vi forstå at vi har nok når vi klarer oss og ikke trenger å henfalle til all verdens sløseri, men hvordan vi skal få til det er jeg enda ikke sikker på, så innspill mottas med takk!! Og hvis du er ute etter å redde verden er det dette du, trådstarter, bør tenke på. Ikke hvordan du best kan lure folk til å tro på den guden du tilfeldigvis tror på i dag, for det vil ikke hjelpe noen på veien mot overlevelse... Tvert i mot vil jeg si, da denne ørken religionen du bekjenner deg til er destruktivav natur, for hva er vitsen med å satse langsiktig på fremtiden når jesus kommer snart?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...