Gå til innhold

Styring av musikk grupper med LED


Anbefalte innlegg

ok, men er det ikke sånn at motstanden kun er der for å redusere spenningen da? Gitt at man bruker en LED som har spesifikasjonen 3.5V/20mA. Hvis jeg da bruker en batteripakke med 3 AA batterier i serie (3 * 1.2 volt/800mAh) - Da må jeg vel ha en motstand som senker spenningen fra 3.6V til 3.5V. Men hvis jeg bruker en LED som har spenning fra 3V til 5.5V så vil det vel ikke være behov for en mostand? Eller...?

 

Du har på en måte rett. Hvis du er sikker på at spenningen holder seg innenfor det leden tåler så vil det gå greit. I teorien kan du ikke redusere spenningen til en diode, en diode har et fast spenningsfall uavhengig av hvor mye strøm som går igjennom den. Dette er ikke 100% korrekt, men det er enklest å tenke seg det slik. I virkeligheten vil strømmen variere med spenningen noe sånn som denne grafen:

 

diode_graph.jpg

 

Som du ser vil det nesten ikke gå strøm igjennom dioden før du når 'knee voltage', så straks du overstiger denne vil strømmen øke voldsomt. Denne grafen vil også endre seg kraftig med temperatur, det er derfor det er vanskelig å temme en diode uten å begrense strømmen på et eller annet vis. Har du ingen formotstand vil du bevege deg på kanten av et stup hvor den fort kan ende med å ikke lyse i det hele tatt eller ta kvelden.

Endret av Olli12345
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...