Gå til innhold

Hjelp til komponentvalg i vifteløs stuepc


Anbefalte innlegg

Hei, har lurt på å bygge meg en vifteløs pc som vil bli brukt som stuepc, og trenger din hjelp til å velge komponenter.

 

Den bør kunne gjøre følgende

- Streame HD materiale fra ekstern disk

- Kjøre video fra youtube ol.

- Kjøre skype

- Browse med en ordentlig nettleser

- HDMI ut, med lyd

- Muligens blueray spiller.

- Bluetooth til keyboard og mus.

- Kablet nettverk inn.

- Kanskje jeg kommer til å sette den opp som filserver også. (gjerne med eksterne disker som jeg kan gjemme i et skap og dempe)

 

Vurderer å bygge selve kabinettet selv, har liggende ett på loftet jeg kan ta utgangspkt i og tenkte da å fjerne meste parten av det som er av vegger og sette opp netting isteden.

Det store poenget her er altså VIFTELØS eller i det minste så stille som overhodet mulig. Kan jeg få det til?

Ser jeg får 400W strømforsyninger som er vifteløse så det burde ikke være noe problem (ser også at jeg får noen på 120W er dette nok?), men hvilken prosessor og grafikk løsning, og får jeg passive kjøler som takler de overnevnte krav? Regner med det holder med et hovedkort med integrert grafikk, i så fall hvilke, eller bør jeg gå for et eksternt så jeg har bedre muligheter til passiv kjøling?

Totalpris bør ikke gå over 5000-6000kr men gjerne lavere, størrelse er ingen issue og det trenger ikke se pent ut.

Er det ferdigpakker/mer ferdigpakker som vil kunne gjøre det samme for meg? Bruker en kombinasjon av WDTV Live samt en liten notebook i dag, og for det aller meste så går faktisk ikke vifta på den så jeg kan høre det.

Tips og linker mottas med takk!

Endret av Dorg76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for en mini-ITX løsning med passiv kjøling. Her er et utgangspunkt : http://www.komplett....aspx?sku=651450

Du må selvsagt sjekke at dette kortet har kreftene du trenger.

 

Min erfaring med passive strømforsyninger er at strømforsyningen etterhvert ikke helt leverer det den er spesifisert til. Er den eks. 400W kan den begynne å knele ved 300W etter et års tid. Skal det fungere må over-spesifisering til, Den bør levere minst 25% mer enn du noen gang vil bruke...

 

Del gjerne listen du kommer frem til :)

Endret av morten_b
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Skal du ha det vifteløst koster det fort litt penger i et skikkelig kabinett. Tror du kan glemme å gjenbruke et gammelt kabinett.

 

En ferdigbygd løsning som virker ganske god er denne:

http://htpc.no/komplette-systemer/80-viftelos-nuc.html

 

Den er jo basert på NUC greiene til Intel, men i et bedre kabinett.

 

Jeg ville ikke basert meg på en tradisjonell psu til stuepc men heller en av de med "laptop" type tilkobling. Selv har jeg kanskje 110W og det er mer en nok til, i3, ssd, blu-ray drev. Trenger ikke noe mer enn det i en stuepc :)

 

regner med at kabinettene de har hos htpc.no er tilsalgs flere steder om du er skeptisk til butikken(men tror den har vært tilstede noen år)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...