Gå til innhold

Ny stasjonær PC? Bygge selv eller ferdigbygg? Les denne


Anbefalte innlegg

Er vanvittig mange tråder av typen "Ny gaming pc 10k" ute og går. Til dere som er usikker på om dere vill bygge selv eller kjøpe ferdigbygd, les denne guiden så håper jeg at det blir lettere for dere.

 

Sure, ferdigbygde maskiner har sine fordeler. Den største fordelen, ligger i ordet. Du slipper og stresse med å plukke ut deler og å sette deg inn i hvordan du setter den sammen.

 

Men bygge selv har flere fordeler. Det er billigere, du får skikkelige deler og ikke drittkabinett og dårlige PSUer som det ofte er på OEM PCer (HP, Dell, Acer, etc), du blir mer fornøyd med maskina fordi du får tilpasset PCen så den er best til ditt bruk, du får en bedre innsikt i hvordan dataen fungerer, og du lærer hvordan man oppgradere maskinen i fremtiden istedenfor og kjøpe ny.

 

Det som skremmer de flste fra og bygge selv, er at de er redd for og gjøre en feil og sitte der med en maskin som ikke fungerer.

Men så lenge du gjør skikkelig research på forhånd bør ikke dette være et problem. Jeg var 13 år første gang jeg bygde PC. Kan en 13 år gammel meg bygge PC kan hvem som helst det. Det finnes utallige guider på youtube og ellers om hvordan du plukker ut deler og setter maskina sammen, og er det noe du ikke finner ut av kan du spørre her på forumet om hjelp.

 

Har i det siste sett folk anbefale Thor PCer eller andre ferdigbygde maskiner istedenfor selvbygg, fordi du "ikke sparer penger på og bygge selv". Min reaksjon til dette er; bullshit. Du sparer ALLTID penger på og bygge selv, med mindre maskina du kjøper er til nedsatt pris.

 

La meg demonstrere:

 

Thor maskina fra cdon:

post-261518-0-49107200-1350749612_thumb.jpg

 

Opsette mitt fra dustin:

post-261518-0-88770700-1350749681_thumb.jpg

 

Joda, Thor maskina er grei nok den. Definitivt bedre en OEM maskiner.

Men opsettet mitt fra dustin har bedre og mer stabil SSD, hakket bedre hovedkort og prossesor, en fabrikkoverclocket GPU, en modulær strømforsyning og den koster 1300 mindre.

 

For disse 1300 kronene kunne du oppgradert til en i7 stedenfor i5, eller byttet ut 670en med en 680, eller kjøpt en 3 TB hardisk og 240 GB SSD, etc.

 

Dersom du på død og liv endå vil kjøpe en ferdigbygd maskin, gå for Thor PCen eller konfigurer en på komplett. Bare ikke kjøp OEM.

 

Det var det, takk for meg. Håper det ble leselig og ikke for rotete, samt at de hjelper en del av dere og bestemme seg. Kanskje jeg senere kan skrive en guide med hvilke komponenter du bør kjøpe i forskjellige prisklasser.

 

Edit: Ser nå at jeg glemte og ta med kabinett i dustin opsettet mitt. Liten glipp. Men et Fractal design core 1000 koster ikke mer en 280 KR på komplett, og et Fractal design arc mini koster bare 620. Så du sparer fortsatt 1060/720 i tilleg til at du får en bedre maskin.

Endret av oddsmurf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest PingPangbv

Super guide. Ser mange som ikke innser hvor mye billigere og bedre PC man kan ende opp med hvis man bygger selv bare fordi de ikke tør å sette sammen delene selv.

 

Supert eksempel og greit forklart. +1

 

syntes egentlig denne tråden burde bli klistret under "Hjelp til kjøp og salg av PC" slik at flere ser denne tråden og ender opp med en bedre PC.

Endret av PingPangbv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...