Gå til innhold

Diskusjonstråd:Teleobjektiver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som har erfaring med Tamron 200-500mm f5-6.3?

 

Det ser jo veldig lovende ut her:

"In the 200-400mm range both the center as well as the borders reside on a very good quality level. At 500mm @ f/6.3 there's only a marginal decrease in center quality whereas the border resolution drops to good levels. At f/8 the resolution is very high across the image field."

 

Men har det stabilisator..?

 

http://www.photozone.de/Reviews/296-tamron-af-200-500mm-f5-63-di-ld-if-sp-lab-test-report--review?start=1

Lenke til kommentar

Tamron 200-500mm er et relativt gammelt design, og har vært på markedet i veldig mange år nå - den er vel på alder med første generasjon av Sigma's 150-500mm.

 

Den er uten stabilisator.

 

Testen som du linket til, flageborg, er gjort med gode gamle EOS 350D; og jeg er ikke sikkert på em dagens nye 16-24Mpx sensorer vil fare like pent med objektivet.

Lenke til kommentar

Jeg har det selv, men det blir ikke brukt så mye. Men de gangene jeg har brukt det, i godt lys på en D90 så har det sett bra ut.

Men som det blir nevnt her så mistenker jeg svakheter likevel.

Det er derfor jeg spør etter erfaringer, siden egen synsing (og kvalifikasjoner) ikke er godt nok :)

Lenke til kommentar

Problemet med teleobjektiver uten stabilisator og med moderate lysstyrker er at du må enten bruke stativ, eller så må du bruke høy iso i fullt dagslys for å få raske nok lukkertider. Dessuten er det dyrere enn Sigma sin 150-500 med stabilisator som også yter bedre optisk. Skal man ha en telezoom som går til 500mm skal man ha gode argumenter for å kjøpe noe annet enn sigmaen.

Lenke til kommentar

Problemet med teleobjektiver uten stabilisator og med moderate lysstyrker er at du må enten bruke stativ, eller så må du bruke høy iso i fullt dagslys for å få raske nok lukkertider. Dessuten er det dyrere enn Sigma sin 150-500 med stabilisator som også yter bedre optisk. Skal man ha en telezoom som går til 500mm skal man ha gode argumenter for å kjøpe noe annet enn sigmaen.

Skal ikke protestere på at den nye Sigmaen er et bedre kjøp. Men nå har jo ringperm allerede Tamronen, og spurte spesifikt om egenskapene til den.

 

Og er sigmaen såpass mye bedre at det er verdt å skifte?

Lenke til kommentar

Skal ikke protestere på at den nye Sigmaen er et bedre kjøp. Men nå har jo ringperm allerede Tamronen, og spurte spesifikt om egenskapene til den.

 

Og er sigmaen såpass mye bedre at det er verdt å skifte?

 

Det er straks et vanskeligere spørsmål. Med stativ er nok Tamronen absolutt et brukbart objektiv, dersom det er praktisk å ta stativet med seg dit man trenger denne brennvidden. Fra egen veranda er det jo ypperlig å knipse månen og andre fjerne objekter, og til fuglefotografering kan man stille seg opp på en standplass med stativ og vente på de gode bildene. Men for å ta med seg på fjelltur i tilfelle det dukker opp en hjort i horisonten og slikt så er det nesten ubrukelig, og man risikerer å komme hjem med bilder man ikke kan bruke til noe. I det siste tilfellet er en oppgradering absolutt å forsvare. Men nå er 500mm'ere veldig upraktiske å gå rundt med på grunn av vekten, så man må vurdere hvor mange kilo ekstra man ønsker å drasse med seg på tur. Med 1237 gram mot Sigmaens 1910 gram er det en betydelig forskjell. Men det jeg har sett av testbilder fra Sigmaen får man veldig mye 500mm-kvalitet for pengene. Så det faller ned på hva man ønsker å bruke rekkevidden til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kanskje det kunne vært på tide med en egen tråd med slike arrangementer som dette, så folk kan fylle denne engne tråden med tips til arrangementer man kan stikke på for å ta bilder. Her forsvinner det litt i mengden blandt teleobjektiv-praten.

En tråd i likhet med "Kupp på bruktmarkedet", "Luringer og rariteter på bruktmarkedet" og "Gode fototilbud i (nett)butikkene" der alt blir samlet på ett sted for en bedre oversikt.

 

Blir en slik tråd opprettet står hvertfall jeg klar for å følge den, og evt legge til når jeg kommer over noe :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for gode svar og analyser.

Kanskje jeg bør bruke det litt mer og se hva jeg får ut av det.

Vekten bekymrer meg lite. Det veier mindre enn nærmeste alternativ som er 70-200 f2.8 m tc2 iii. Og jeg innbiller meg at det leverer bedre bilder også (i godt lys)

Bruksområde er heller ikke fjellturer eller andre lengre ekskursjoner.

Får bytte det ut med Nikkor 80-400 når økonomien tillater det :)

Lenke til kommentar

Blir en slik tråd opprettet står hvertfall jeg klar for å følge den, og evt legge til når jeg kommer over noe :)

 

Støtter forslaget :)

 

Håper vi ikke behøver å vente lenge på en slik tråd...men for sikkerhets skyld deler jeg denne eposten med dere fotograferingsinteresserte her:

 

Hei!

 

Årets siste dragrace stevne Drag Finals 2013 skjer på Gardermoen raceway 31.8 – 1.9. Her skal det blant annet kjempes om 3 NM-titler på bil og 2 på motorsykkel.

Det er foreløpig påmeldt over 105 team. Det er gledelig å se hvor mange som nå strømmer til juniorklassene både på bil og sykkel. Fremtiden ser lys ut for dragrace sporten i Norge.

Dette takket være aktiv innsats mot barn og ungdom av klubben, Norges Bilsportforbund, Norges Motorsportforbund og mange andre i dragrace miljøet.

 

Nytt i år er klassen 11,5 Sportsman som nå har hele 22 deltagere påmeldt. Hvem som helst med vanlig førerkort, vognkort og gateregistrert bil kan stille opp.

Kreves ikke førerlisenskurs eller årskontroll på bilen. Rimelig påmelding er det også. Her kan man ikke kjøre fortere enn 11,5 sekunder på 402 meter.

Dette blir en morsom og også vanskelig klasse å vinne! Klassen tilsvarer street legal som kjøres mange steder i Norge på 201 meters bane, men nå er den altså godkjent for full dragrace bane.

 

Mer info på www.ndrg.no og på Facebook: Norsk Dragracing Gardermoen.

Ta kontakt med oss i pressebrakken ved ankomst. Hjertelig velkommen!

 

 

 

Vennlig hilsen

 

Tore Ravneberg

Pressesjef Norsk Dragrace Gardermoen (NDRG)

++ 90 24 84 15

[email protected]

www.ndrg.no

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

"Det veier mindre enn nærmeste alternativ som er 70-200 f2.8 m tc2 iii. Og jeg innbiller meg at det leverer bedre bilder også (i godt lys)
Bruksområde er heller ikke fjellturer eller andre lengre ekskursjoner."

Legger ved et par bilder tatt med D600 og 70-200 f2.8 m tc2 iii, håndholdt på ca. 1000mtr. avstand. Bildene ble tatt for moro skyld mens jeg jaktet på ei Rype i området. Det gir jo et visst inntrykk av muligheter/begrensninger. Bildene er eksportert direkte fra Lightroom til JPG.

Ellers foretrekker jeg Olympusen ved telefoto der jeg kan utnytte fordelen med 2xcrop fra brikka.

 

Båt: 1/750s, f/9,5 ISO200

Fjell: 1/500s, f/6,7 ISO200

post-291166-0-52012300-1377631179_thumb.jpg

post-291166-0-67249200-1377631189_thumb.jpg

post-291166-0-10958200-1377631347_thumb.jpg

post-291166-0-08002300-1377631358_thumb.jpg

Endret av Olympen
Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med Tamron 200-500mm f5-6.3?

 

Til eventuelle andre som er interessert i informasjon om dette objektivet, så ble det tilfeldigvis testet som et av flere teleobjektiver i siste nummer av N-Photo.

Det ser ut som det mer eller mindre støtter den analysen som bla Herr Aksland så treffende leverer i tråden

 

Jeg legger ved et utdrag til glede og nytte for andre lesere: :)

 

post-195587-0-64304200-1377971694_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...