Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

70mbit linje ca halvert når trådløs


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har akkurat oppgradert til en 70MBIT linje. Har testet linjen på diverse sider med TP-kabel, og da er den stabilt på 70MBIT på de fleste sider..

 

Men når jeg tester linjen trådløst, blir den ca halvvert (30-40MBIT). Det jeg lurer på da, er om det er vanlig å miste så mye hastighet ved trådløst nett? Bor i en blokk, så det er jo ganske mange andre nett som forstyrrer..

 

Dette er routeren jeg har:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331590&gclid=CL_ov_2uhrMCFfJ2cAod3GAAbw

Linjen var tidligere på 12MBIT, og da fikk jeg 12MBIT også trådløst, så derfor synes jeg det var litt rart..

 

Har forresten veldig godt signal, og det er ingen forskjell på å stå helt ved side n av routeren, eller i noen av rommene rundt..

 

Har forsøkt å google og se litt på forumet her, men ble ikke særlig mye klokere av det desverre..

 

Takker for alle tips! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk hvilken bruttohastighet du har på datamaskinen. Se på trådløsikonet på oppgavelinjen og se hvilken hastighet den indikerer. Er det f.eks 130Mbit, så er trolig båndbredden i routeren eller nettverkskortet 20MHz og ikke 40MHz som er det du behøver for 300Mbit brutto. Med 300Mbit vil du trolig oppnå ca 70Mbit netto.

 

Hei

 

Det virker som bruttohastigheten som du kaller det, på det trådløse nettverkskortet er på 130-144 Mbps (den hopper litt). Vil det si at det ikke takler mer? Jeg er skikkelig grønn på det her kjenner jeg.. Dette er hva som står i den stasjonære pc'n: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336044&gclid=CNOC2tK2hrMCFdB3cAodgVgAUw

Er dette noe skvip kanskje? :)

 

Men de bærbare pc'ne har også kun 30MBIT..

Lenke til kommentar

Lån en ruter med 5GHz bånd for å sjekke forskjellen. Antar om problemet er opptatte kanaler, vil det normalt sett være bedre med 5GHz bånd ruter. Grunnet folk flest kjører 2,4GHz.

 

Noe som den her for eksempel: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746279 ? Skal sjekke om noen jeg kjenner har 5ghz router...men ganske sikker på at de fleste har altibox eller en billig 2.4ghz..

Lenke til kommentar

Har Cisco 4200 sjølv, men det var lenge siden eg kjøpte, den du linket til er kongelig bra ut ifra mange tester. Men tenkte om du hadde noke ala lefdal/elkjøp i nærheten kunne du jo kjøpe en ruter og levere tilbake på den 30dager garantien. Så lenge du tar vare på alt som ligger i esken vel og merke.

 

Uansett vil eg no ha gått for noke meir krutt enn Dir655 om eg hadde hatt 70mbits(har sjølv 60/60). Om du får garantert bedre hastigheter er noke du bare må prøve ut, trådløst er so uforutsigbart på tette boliger. Bor nær flere sjølv, ca 10altibox kunder får eg opp. Og merker god forskjell på 5GHz bånd og 2,4GHz kun(kan velge ut fra min ruter å enable dei).

Lenke til kommentar

DWA-140 er god nok den. Logg inn på routeren din http://192.168.0.1 og endre trådløs båndbredde fra 20 til 40MHz evt auto.

 

Hei

 

Prøvde dette, og da fikk jeg bedre signal (fra 80% til 100%), men desverre ingen økning i hastighet.. Jeg ser at routeren min kjører på kanal 6. Det er to andre nettverk som også kjører 6 som jeg kan se. Det er også to nettverk på 5, to nettverk på 1 og to nettverk på 11.

 

Kan det være en idé å bytte kanal, eller har det ingen hensikt?

 

Fordelingen er altså:

Kanal 1: 2 nettverk

Kanal 5: 2 nettverk

Kanal 6: 3 nettvek (ink. mitt)

Kanal 11: 2 nettverk

Lenke til kommentar

Det hadde visst litt å si ja! :blush:

 

Prøvde ganske mange forskjellige og det var channel 2 og 13 som var de beste. 2ern klart 58mbit på sitt beste resultat, og kanal 13 klarte 63 mbit på det beste! :woot:

 

Bedre enn det får jeg nok ikke, og det sier jeg meg fornøyd med! Tusen takk for alle tips! Hadde ikke funnet ut av dette uten! Skal vurdere ny ruter som nevnt lenger opp her, om jeg merker at hastigheten synker igjen.. Tusen takk! :)

Lenke til kommentar

For å finne ut hva som er tekniske begrensninger og andre ting som signal/støy mm så lønner det seg å prøve en PC rett ved routeren. Når man har full hastighet der, så kan man flytte seg lengre unna for å se om det er signal/støy som er problemet.

 

Bytter man kanal, så påvirker det både støy og trolig signalstyrke. Signalstyrken endres med reflekser fra vegger og tak. Dette vil endre seg ved kanalbytte pga at bølgelengden påvirker om reflekser er i fase eller motfase. :dremel:

 

Når det gjelder 5GHz, så vil du trolig få svakere signal pga dempning i vegger, men også vesentlig redusert støy.

Lenke til kommentar

For å finne ut hva som er tekniske begrensninger og andre ting som signal/støy mm så lønner det seg å prøve en PC rett ved routeren. Når man har full hastighet der, så kan man flytte seg lengre unna for å se om det er signal/støy som er problemet.

 

Bytter man kanal, så påvirker det både støy og trolig signalstyrke. Signalstyrken endres med reflekser fra vegger og tak. Dette vil endre seg ved kanalbytte pga at bølgelengden påvirker om reflekser er i fase eller motfase. :dremel:

 

Når det gjelder 5GHz, så vil du trolig få svakere signal pga dempning i vegger, men også vesentlig redusert støy.

 

Hmm.. Takk skal du ha :) Skal fortsette å prøve når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...