Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye vann går gjennom en radiator?


PROuser

Anbefalte innlegg

Har et prosjekt med en stor generator som går på diesel. (100kw)

 

Den har en cummins motor på ca 150-200 hk

Men jeg vil varme opp vann som går gjennom en hageslange, fordi om vinteren trenger vi litt varme i forbruksvannet som renner hele tiden. Gjerne 30 grader eller mere.

Tenkte å splitte slangen som går fra motoren til radiatoren og koble inn en varmeveksler imellom.

 

Men da må jeg vite hvilken vannmengde (flow) som går gjennom.. Noen som har noe ide om hvor mye som er normalt?

 

Hvor mange liter i minuttet?

Innerdimensjon på slangen er 45mm..

 

Må også vite temp i vannet.. men regner med det er mellom 60 og 90 grader normalt?

 

Hvis noen har ide om egnet varmeveksler, så hadde det og vært helt topp..

Endret av PROuser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et oppsett på en varmeveksler som ble anbefalt.. Men tydeligvis gjettning på gjennomstrømning..

 

Flow Type :

Counter-Current

 

DUTY REQUIREMENTS

 

Side 1 Side 2

Heat load kW 41,67

 

Inlet temperature °C 60,00 10,00

Outlet temperature °C 40,00 40,00

Flow rate l/min 30,26 20,00

Max. pressure drop kPa 5,00 20,0

Thermal length 0,81 1,22

 

 

PLATE HEAT EXCHANGER

 

Side 1 Side 2

Total heat transfer area m² 0,812

Heat flux kW/m² 51,3

Mean temperature difference K 24,66

O.H.T.C. (available/required) W/m²,°C 2820/2080

Pressure drop -total* kPa 1,72 0,923

- in ports kPa 0,164 0,0720

Port diameter mm 33,0 33,0

Number of channels 15MT+0MT 14MT+0MT

Number of plates 30

Oversurfacing % 35

Fouling factor m²,°C/kW 0,122

Reynolds number 1070 472

Port velocity m/s 0,590 0,390

 

Generatoren vil hovedsaklig kjøre på ca 50 kw last..

Kan man da regne ut gjennomstrømningen? og tempen?

Er det alltid samme gjennomstrømning i motoren, og så reguleres gjennomstrømningen i radiatoren bare med termostaten?

:hmm:

Lenke til kommentar

Skal prøve med den varmeveksleren.. men ca 6-7 ukers leveringstid på den.. Så går en stund før den kommer. Skal ta noen bilder og legge ut resultater etterhvert.

Regner med at jeg må sette den i en bypass slange med mulighet for å regulere gjennomstrømningen..

 

Har alltid tenkt på hvorfor de "aldri" utnytter kjølevannet til noe på mange typer motorer.. Det er mye energi som forsvinner! Bare noen småbåteiere varmer opp litt varmtvann med kjølevannet, og noen har litt oppvarming inne i båten med en gjennomstrømningsvarmer.. Men ikke mye mer blir utnyttet. Mye energi går rett i havet eller rett ut i luften.. Mens hjemme setter man opp varmepumpe for å hente ut varmen av utelufta igjen..

 

Hva med større bedrifter som har store anlegg som kjøler ned frysere, kjøler og lokalene til tider. Det står gjerne store vifter på taket og spyr ut all varmen.. Samt andre plasser varmer de opp varmtvann og lokaler med strøm eller varmepumpe.. Hvorfor ikke kombinere disse? La nedkjøling av kjøler og fryser varme opp varmtvann og lokaler! Det er fult mulig! Men har ikke sett noen er kommet med slike kombiprodukter ennå..

 

Varme kan og magasineres for annet bruk.

 

I Kristiansand legger de opp til mye fjernvarme.. Men de legger og opp kjølesløyfe til noen bedrifter.. Det kjøler de ned med sjøvann, mens oppvarmingen skjer med søppelbrenning.. Optimalt kunne disse kombineres og både kjøle og varme.. Uten å spy energien ut i sjøen.. Vet det er et hinder at det ikke finnes god nok teknologi, og det blir for dyrt å satse på ny teknologi som ikke er ferdig.. Men forskning og smarte ideer trengs!

Lenke til kommentar

Kjøleanlegg avgir varme med for lav temperatur. Da sier man at varmen og energien har lav kvalitet.

 

På Haukeland Sykeshus har de nylig bygget om kjøleanlegg med varmegjennvinnig og da bruker det nesten ikke varme fra fjernvarme. Så det går ann. Men det krever innsats og flinke ingeniører.

 

Forbrenningsmotorer avgir varme med høy temperatur og varmen brukes eksempelvis på skip. Til og med restvarme fra eksos benyttes for skip som går i kalde strøk og trenger mye varme. Varme brukes også til å forvarme drivstoff for å få det flytende.

 

Så for å benytte restvarme så må man ha varmen tilgjengelig samtidig som det er behov. Samtidig må varmen ha høy nok temperatur.

 

Varme kan også lagres i borehull. Typisk handlesenter har kjølebehov om sommer og varmebehov om vinter og her benytter de nettopp grunnvarme og borehull.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...