Gå til innhold

Overtagelse av hagle - regler?


el_cash

Anbefalte innlegg

Hei, har fått mulighet til å overta en gammel hagle som er registrert, men usikker på hva som må til for at jeg kan registrere den på meg.

 

Var aktiv skytter (miniatyr) for noen år siden, og har våpenkort med et par rifler på. Har imidlertid ikke skutt på mange år nå, og vet at det har kommet ny våpenlov.

 

Hagla jeg kan overta er en halvautomat, Browning A-5, femskudds. Den er ikke "plombert" til to skudds, men får sikkert tak i plomberingen hvis det hjelper.

 

Hva skal til for at jeg skal ha sjanse for å få innvilget søknad på å overta denne? Må jeg begynne som aktiv skytter først? Eller er det bare å sende over søknad nå og regne med at den går igjennom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske sikker på at man må vise at man har et behov for skyttervåpenet for at det skal bli registrert på deg. Typ hvis du har jegerprøven eller er aktiv innenfor et skytterlag. Hvis det er et par år siden du var aktiv er jeg litt skeptisk på om søknaden vil gå igjennom. Det beste er nok å høre med ditt lokale politikontor :)

Lenke til kommentar

Det hjalp meg ikke så veldig. Det jeg var mest interessert i var mer personlige erfaringer enn henvisning til 59 sider i en pdf. :)

 

Holder det at jeg tar jegerprøven? Eller må jeg rett og slett bli aktiv skytter? Hvis det siste, må jeg da bli en aktiv leirdueskytter for å kunne få våpenkort med hagle, eller kan jeg skyte minatyr eller pistol?

Lenke til kommentar

Jeg henviste ikke til 59 siders rapport men en spesifikk plass som forklarer nøyaktig hva POD krever for å få registrert våpen på affeksjonsgrunnlag/arv.

Hvis du ikke kan får den på affeksjon/arv, må du erverve den på samme måte som hvilket som helst nytt våpen.

Dvs ha behov for det. Det blir da jakt eller konkurranse....

Leser du fra side 19 i samme rundskriv ser du hva POD legger til grunn for de bruksområdene.

Lenke til kommentar

Holder det at jeg tar jegerprøven? Eller må jeg rett og slett bli aktiv skytter? Hvis det siste, må jeg da bli en aktiv leirdueskytter for å kunne få våpenkort med hagle, eller kan jeg skyte minatyr eller pistol?

 

Du kan velge.

Tar du jegerprøven, kan du erverve den til Jakt.

Evt til konkurranse, men da må du melde deg inn i klubb og ha tilstrekkelig aktivitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...