Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Merkelig snorking?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg får starte med å si at jeg er 14 år. Jeg har i de siste dagene vært på klassetur, og jeg ligger da på samme rom med noen andre. Igår når jeg våknet sa han jeg lå på rommet med at jeg snorket noe ekstremt. Han sa snorkingen på en måte stoppet i fire sekunder, akkurat som jeg ikke fikk puste, før den begynte igjen. Jeg sov med en annen de tidligere dagene og han sovnet alltid før meg.

Jeg føler meg egentlig aldri skikkelig uthvilt når jeg våkner, men jeg er ikke trøtt om dagene. Sånn har det vært så lenge jeg kan huske.

Anonym poster: 9e4634f67ef3a67723411dfcd1db50f5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du det ha noe med at jeg var veldig sliten? Jeg trenger vel ikke å gå til lege? Anonym poster: 9e4634f67ef3a67723411dfcd1db50f5

Hei,

 

Søvnapné er en differensialdiagnose, som Ratleto påpeker. Et vanlig symptom på det er at du blir trøtt på dagtid. Har du relativt høy BMI, styrker det denne diagnosen. Dersom det er søvnapnésyndrom, øker dette risikoen for hjerte-/karsykdommer, og jeg vil derfor sterkt anbefale deg å ta dette opp med fastlegen din, som eventuelt kan henvise til spesialist.

Lenke til kommentar

Mamma sier hun nesten aldri hører meg snorke, bare noen få ganger. Jeg er lys våken på dagtid, men jeg føler meg bare ikke skikkelig uthvilt med en gang jeg står opp. Noen få ganger føler jeg meg uthvilt, og det er en temmelig annerledes følelse. Jeg er i god form, og BMI-en er nesten på grensen til undervektig.

Jeg vil helst unngå å gå til legen, siden jeg nylig har vært der noen ganger med kort intervall. "Bedre med en gang for mye enn en gang for lite," sier nok dere, noe jeg igjen mener er litt ukorrekt. Dersom jeg drar til legen ofte kan det hende at han begynner å ta deg mindre og mindre seriøst, noe som er uheldig om det virkelig skulle være alvorlig. Det vil jeg ikke skal skje Anonym poster: 9e4634f67ef3a67723411dfcd1db50f5

Lenke til kommentar

Mamma sier hun nesten aldri hører meg snorke, bare noen få ganger. Jeg er lys våken på dagtid, men jeg føler meg bare ikke skikkelig uthvilt med en gang jeg står opp. Noen få ganger føler jeg meg uthvilt, og det er en temmelig annerledes følelse. Jeg er i god form, og BMI-en er nesten på grensen til undervektig.

Jeg vil helst unngå å gå til legen, siden jeg nylig har vært der noen ganger med kort intervall. "Bedre med en gang for mye enn en gang for lite," sier nok dere, noe jeg igjen mener er litt ukorrekt. Dersom jeg drar til legen ofte kan det hende at han begynner å ta deg mindre og mindre seriøst, noe som er uheldig om det virkelig skulle være alvorlig. Det vil jeg ikke skal skje Anonym poster: 9e4634f67ef3a67723411dfcd1db50f5

Dette er uansett en problemstilling du burde ta opp med fastlegen din. Normal BMI utelukker ikke SAS, og jeg vet at jeg, om jeg hadde vært fastlegen din, hadde vært interessert i å utrede dette videre. Når det gjelder mindre troverdighet fordi en oppsøker legen ofte, burde ikke dette være et problem, med mindre du drar til legen annenhver uke uten å ha noe som bør kontrolleres, eventuelt noe kronisk. Det skal litt til før en lege tenker dette, rett og slett fordi fastleger som oftest har mange pasienter hver dag.
Lenke til kommentar

Du kan ha problemer med luftveiene om natta selv om du er undervektig. At du ikke føler deg uthvilt er et veldig typisk tegn på søvnapné. At du ikke føler deg trøtt på dagen, kan bare bety at du ikke er altfor hardt rammet, men du bør likevel få dette sjekket. I verste fall kan søvnapné gi deg hjerneskade pga surstoffmangel. Så - enten du liker det eller ikke - kom deg til lege.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...