Gå til innhold

NRK-rariteter; teksting og tv-mobil.


Kutler

Anbefalte innlegg

Dette vil være et klageinnlegg om NRK. To temaer jeg irriterer meg grønn over.

NRK har ikke et fungerende forum, eller et sted på Facebook man kan komme med tilbakemeldinger, så jeg lufter dette på off-topic-delen her. Kanskje noen deler min frustrasjon?

 

 

I. Elendig teksting via tekst-tv

Jeg har noen eldre slektninger, og de setter pris på å få tekstet norske programmer som går på tv, hovedsakelig NRK. Dvs. de hadde satt pris på det dersom tekstingen ikke hadde vært full av feil, slik det har vært i minst ti år (så lenge jeg kan huske). Dette handler ikke om teksten tvinges med et program, men tekst-tv-tekstingen.

 

Kort beskrivelse: Sett på 777-teksting. Teksten henger igjen, ikke dukker opp, som hakker, dukker opp i noen millisekunder for så å forsvinne, så man aldri rakk å lese det som står opp. Det siste er spesielt irriterende. Én av disse feilene gjentar seg kanskje for hver tiende tekstplakat, og det er veldig ødeleggende for opplevelsen. Prøv selv!

 

Jeg spurte om dette var grunnet en gammel teknologi, jeg kan ingenting om tekst-tv. Skulle det ikke komme en ny tekst-tv eller noe slikt? Det ble i hvert fall ikke berørt i eposten.

 

NRKs svar (utdrag):

Problemene med at noe av teksten kun er synlig i et kort øyeblikk før den forsvinner er det distribusjons problem som bruker må ta opp med selskapet som leverer signalet til den aktuelle husstanden.

 

Jeg har spurt Get om det samme, og de svarer at dette er ikke deres skyld, men NRKs. Jeg undrer meg over hvorfor akkurat de samme feilene er tilstede over hele landet, uansett leverandør, og hvorfor f.eks. TV2s teksting ikke er påvirket.

 

 

II. NRK-tv på mobil

NRK reklamerer mye for seg selv. Både på nett og tv den siste tiden har det gått i oppussingen av NRK nett-tv. Vel, i Android1 fungerer dette i beste fall marginalt. I Opera fungerer ikke løsningen i det hele tatt; det er ikke engang mulig å søke på programmer, langt mindre spille dem av. I den medfølgende nettleseren fungerer det til en viss grad å spille av tv-sendinger, men bildet er bildet hakkete og treigt, og avspilleren krasjer etter ca. 10-15 min.

 

Hvordan har de baller til å reklamere for seg selv så hemningsløst, når ingen av disse vanlige løsningene fungerer?

Jeg hadde ikke brydd meg dersom de ikke hadde reklamert så veldig, men de har skrytt så veldig av sin mobilsatsing. På betabloggen deres kommer det fram at de ikke engang hadde testet Opera for mobil på sin betablogg, noe jeg finner komisk. Regnes ikke Opera fortsatt for kongen blant mobile nettlesere?

 

Og hva menes med reklamen til NRK? Det er en gutt som holder en iPhone, og trykker noe ubestemmelig på den. Har NRK sin egen applikasjon? Hva er det meningen man skal bruke for å kunne se nett-tv på mobil?

 

Dessverre er det ganske umulig å få noen klare svar fra NRK angående dette. Man kan sende epost, og da får man et vagt svar fra en eller annen kundebehandler. Er det noe som er bra med Facebook og Twitter er det at det tvinger selskap til å svare, nogenlunde kjapt og tilfredsstillende, og folk kan se det som blir sagt i begge retninger. Jeg føler meg nesten kneblet når jeg må sende epost til slike selskap.

 

1: HTC Desire HD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...