Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal prøve å rense sensor selv for første gang. Har bestilt kit fra Japan Photo. Noen som har råd eller erfaringer utover å kun stryke over sensor en gang og en vei pr swab ?

 

Har bestilt følgende som ligger klart til henting på veien hjem fra jobb :

* Eclipse Renseveske for standard CCD, optikk, speil og filtre

* Sensor Swab Type III, 24mm pute

 

Renser dere speil og matteskive ? Har prøvd blåsebelg men jeg flytter bare støvet rundt og noen på sensor sitter permanent.

 

Burde sendt inn kamerahuset for proff rens,men det passe liksom sjelden å sitte en uke uten 5D'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Proff rens" betyr mest for sjelefreden... I praksis er det en mann som sitter bøyd over kamera ditt og swaber sensoren, tar testbilder, swaber igjen, til han er fornøyd :huh:

 

Det klarer jeg fint selv. Du også.

 

Det er en myte at man ikke skal våtrense selv. Det går utrolig kort tid fra kamera er nytt, til det sitter støvpartikler som det er umulig å blåse bort med blåsebelg.

 

Da er det bare én ting som nytter: Swab det bort med godt med rensevæske. Jeg får som regel ikke de gjenstridige prikkene vekk ved å bare dra én gang over i hver retning.

Jeg må gni frem og tilbake mange ganger med den første våte swaben for å få ting til å løsne.Ikke hardt, men mange rolige ganger for å gi det tid til å løsne. (Husk, det er ikke sensoren du berører, men en plastfilmen som er lowpassfilteret.)

Så tar jeg en ny ren swab, med litt mindre væske på, og drar over "korrekt" en gang hver vei. Dette fjerner de løsnede prikkene og evt. løse tråder fra første swaben.

Skulle du se noe på testbildene etter det, så kan det ofte blåses bort :)

I værste fall må du gjenta dette noen ganger.

Denne prosedyren har jeg utført på mine DSLR iallefall hundre ganger uten noe merker i "sensoren"

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding ozone. :)

 

Var selvfølgelig null problem. Skjønner ikke hvorfor jeg har latt andre ta det før. Måtte tre swab'er til men da tør jeg påstå kamera er som nytt, Testet på f8-f22 mot hvit pc skjerm og lang lukketid. Ikke antydning til den minste flekk lenger. Det så helt for j****g ut før rens.

 

Tror det var pollen i våres når jeg kjøpte 35mm som satt seg. Byttet mye glass ute og inne den uka. Men jeg har funnet ut hvor spot removal er i Lightroom nå hvertfall...

Nå kan jeg endelig ta landskapsbilder m 35mm, stativ og f8-f16 igjen uten å måtte bruke en time med opprydding i photoshop/LR for å fjerne flekker.

Lenke til kommentar

Tror det var pollen i våres når jeg kjøpte 35mm som satt seg. Byttet mye glass ute og inne den uka.

Pollen er noe herk, virker som om de er besatt med et klebestoff. Får man pollen på sensoren nytter det ikke med å blåse - våtvask er eneste medisinen som fjerner pollen.

 

Jeg tabbet meg ut en gang i pollensesongen og resultatet ble en fullt dekket sensor. Det var pollen + vind, og da bør man slettes ikke skifte objektiv ute. Etter den tabben er jeg nøye og forsiktig, blåser først av objektivet (den delen som skal på kameraet), setter det kjapt på hodet og snur kameraet med trynet ned og foretar byttet på 2 sekunder. Helst gjør jeg det inni bilen hvis den er i nærheten, eller lavt i terrenget med ryggen mot vindretningen. Etter at jeg begynte med den teknikken så har jeg ikke renset sensoren(e) en eneste gang.

 

Men jeg ser at andre har "uvaner" når de skal skifte objektiv som er å be om støv enten det er pollen eller ikke, ute eller inne. Nytter ikke å først ta av objektivet for så å begynne å lete etter det nye som skal på, man må være klar og la skiftet skje kjappest mulig og aldri uten å først blåse av bakdelen på det objektivet som skal på og aldri skifte uten at trynet på kameraet peker nedover.

 

Ellers er det like greit å lære seg å vaske sensoren selv straks man får problemer, det er ikke særlig vanskelig. Forøvrig blåser jeg nesten aldri inn i sensorhuset heller, gjorde det en gang med det resultatet at alt støv som hadde stabilisert seg og lå andre steder i huset forflyttet seg til sensoren. Men forstår at andre kan ha motsatte erfaringer, kanskje blir det annerledes dersom man blåser ofte inn i sensorhuset - dog med rett teknikk for å skifte objektiv burde det ikke være nødvendig ville jeg tro.

 

Tor

Lenke til kommentar

Også veldig viktig å holde kamera så sensoren er vertikal hver gang man slår på og av kamera. Ellers fungerer ikke den automatiske sensor rensen og man bare sirkulerer eventuelt støv inne i kamera.

Det er en "klistre list under sensor som skal holde på støvet som blir ristet av sensoren. Ekstra runde med den vibrerende sensor rensen når man har skiftet objektiv i støvete omgivelser er også lurt.

Her tror jeg mange "synder".

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...