Gå til innhold

Fornyer garderoben - diverse spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg har nå gitt vekk 90% av innholdet i klesskapet mitt til Fretex, og begynt med innkjøp av nye klær. I den forbindelse trenger jeg litt tips. Dette blir en ganske stor forvandling i stil, og jeg er derfor på ukjent farvann.

 

Jeg har begynt med 4 bukser, en helt plain jeans, og 3 chinos (tror jeg); en brun, en grå og en rødlig. Allerede her har jeg et spørsmål. Til sommersko ser disse ganske grei ut, men på grunn av den smale formen ser det merkelig ut med vintersko, særlig litt høye. Hva gjør man her? Buksene er for smal til å gå utenpå skoene, og ser det ikke merkelig ut om de "ligger" på skoene (som akkurat dekker ankelen)? Ellers har jeg fått med meg at en liten brett nede på buksen er tingen, men gjelder dette også for jeans?

 

Hvordan forholder man seg til belter? Jeg føler belte og sko bør matche. Brunt belte til brune sko, og svart belte til svarte, men her føler jeg det blir vanskelig siden det meste av ytterjakker jeg har er enten svart eller brunt. Kan man gå med svarte sko, svart belte og brun jakke, eller brune sko, brunt belte og brun jakke?

 

Jeg tar forresten gjerne i mot tips til jeansbelter, da jeg kun har smalere belter i skapet.

 

På overkroppen har jeg litt mer kontroll. Der hat jeg kjøpt inn en bunke hvite t-skjorter med finfin passform, i tillegg til 5 skjorter i forskjellige farger/mønster. Utenpå dette blir det stort sett diverse cardigans; her har jeg alt fra tjukke strikkede, til helt tynne og mer pyntede.

 

Nå som det blir kaldere trenger jeg også en vinterjakke, en lue og om jeg har penger til overs et par vintersko. Noen som har noen tips? Er det noe annet jeg burde tenke på?

 

Jeg er forresten i midten av 20-årene, og sikter på en stil som ser ordentlig og litt klassisk ut, men det må ikke gå for mye i retningen preppy.

 

Takker for svar...

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ProductColor_017244_Normal922763510.jpeg

Disse bruker jeg om vinteren. Jeg har verken buksa inni skoa, eller over skoa. Buksa mi ligger å "hviler" på toppen av skoene. De funker til det meste! De koster vel 1099,- på stress.

0055580000000.jpg

Dette er jo et eksempel på en jakke? En quilted jakke fra barbour, koster vel bortimot 1500 kroner.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Når det kommer til sko har jeg noen ganske tilsvarende allerede (ikke helt lik, og i svart). De er egentlig veldig grei, de jeg har, men jeg kunne tenke meg noen som ikke ble så kraftig. Jeg er liten og tynn, og da syns jeg det ser dumt ut med store breie sko. Nå kan det jo være bildet lyger, da...

 

Jakken må jeg tenke litt på, er litt usikker på om den er "meg", men samtidig så holder jeg jo på å skifte stil, da.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Når det kommer til sko har jeg noen ganske tilsvarende allerede (ikke helt lik, og i svart). De er egentlig veldig grei, de jeg har, men jeg kunne tenke meg noen som ikke ble så kraftig. Jeg er liten og tynn, og da syns jeg det ser dumt ut med store breie sko. Nå kan det jo være bildet lyger, da...

 

Jakken må jeg tenke litt på, er litt usikker på om den er "meg", men samtidig så holder jeg jo på å skifte stil, da.

Skoene blir overlveldene noen ganger, spørs hvor trange jeans du går i! Hvordan jakke kunne du tenkt deg? Parkas?

Lenke til kommentar

Quiltede jakker er ikke vinterjakker, men Barbour har mye annet fint som passer vinter om du ikke liker like godt som høst og vår. Ta en titt på Barbour Bedale og Beaufort. De koster litt (2-300 pund, pluss toll og moms, jeg vet ikke de norske prisene), men kommer alltid til å holde seg stilmessig, og de varer titalls år. Du får vester til de som du kan feste fast inni når det blir kaldt.

 

http://www.countryattire.com/mens/jackets/wax-jackets.html

Lenke til kommentar

Bedale er ganske romslig med en løs passform. Om du derimot vil ha en mer moderne passform kan du sjekke ut Ashby. De fleste voksjakkene fra Barbour er laget slik at man fester vesten, eller liner som det så fint heter på engelsk, med glidelås på innsiden. Med polarquiltliner er jakken sikkert varm nok ned til - 7-8°C. Om du vil ha en modell som er litt lenger kan jeg anbefale Bristol.

Det billigste er vel å bestille fra barbourbymail.com hvor de trekker fra den britiske momsen når du bestiller fra Norge.

 

Andre alternativer til vinterjakker er også losjakke eller duffle coat. Sjekk ut modellene til Barbour og Gloverall blant annet.

Endret av ΣΙΝΔΡΕ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...