Gå til innhold

Sambandstjeneste – teletjeneste


Hveding

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser ut som det blir Sambandstjeneste i Bardufoss.. Men må si jeg vet meget lite om dette, å lurer på om noen kunne fortelle litt om det :)

 

Mye action ?

Nå er jeg ikke akkurat den person som ville passe best inn i sambandstjenesten, etter som at jeg trur jeg ville passet bedre inn i 2. bataljon (kamphæren).

Utifra valgene i sambandstjenesten, så går jeg nok for teletjenesten siden jeg har valget om det.

 

Mvh Patrick.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og hå.

Sitter for øyeblikket i Bardufoss og er lagfører på et telelag her i sambandsbataljonen.

I tele setter vi opp TADCOM-dekning mellom knutepunkt (lag som sitter alene på fjelltopper), kommandoplasser (Hovedkvarter, ish) og multinoder (lag som er med andre bataljoner for å gi dem samband). I tillegg gjør vi alt det radiotroppen gjør. Jeg er lagfører og beltevognsjåfør på et knutepunktslag. Vi kjører rundt i beltevogner, er en 3 mann per lag og er uten befal på øvelser. Det er veldig mye som kan skrives om sambandsbataljonen egentlig, og noe finner du på wikipedia.

Bare still spørsmål, så har jeg nok svarene ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Syn, kan du si litt mer om akkurat hva forskjellene mellom tele- og radiotjenesten er? På forsvarets nettside virka det på meg som om tele er litt "større", dvs. at de har et mer overordnet ansvar og sørger for å koble de individuelle lagene fra f.eks radiotjenesten sammen, pluss at de heller kjører beltevogner og store kjøretøy i større lag. Radiotjenesten er da den som sitter rundt omkring i terrenget i små lag, og ferdes med snøscooter og ATV. Men utifra beskrivelsen din så hørtes det ut som om tele er veldig likt radio, blant annet at den også har disse små lagene? Synes samband ser veldig interessant ut, men er litt usikker på hvilken tjeneste :)

Lenke til kommentar

Det er noen forskjeller, men ikke veldig mange.

I år fikk radiotroppen SIBO-opplæring (Strid i bebygde områder), det gjorde ikke vi,

men vi fikk mye flere runder på skytebanen. Den vanlige dagen i leir er ganske lik.

Radiotroppen i år hadde mer blodslit, men det var grunnet troppssjefen deres som

var glad i slikt. Det vi gjør i felt er en smule ulikt, da radio skal først ut og sille radiodekning

klart til alle andre skal ut. Når vi så ruller ut sitter vi på deres nett til vi kommer opp der hvor

vi skal være, og så setter vi opp radiodekningen vi og, samt denne teledekningen.

Teletroppen er litt større enn radio, tror vi er 15 flere mann her nå, etter mange dimmiteringer.

 

Det stemmer at radiotroppen bruker snøscooter og atv, men det er veldig lite. I år fikk de først

utdanningen på scooter og atv rett før siste øvelsen, og da hadde de ikke scootere nok, så det

var nok litt hat for dem. Ellers bruker også radio beltevogner, men de har ikke like mange som

tele. Vi kjører også mye rundt i terreng og på fjelltopper, så sånn sett er tjenesten veldig lik.

Vi støtter også radio-ko med samband, så de kan ringe opp hvem de vil når vi har satt opp klart.

Det skal også sies at tele vanligvis er 2 beltevogner sammen, dvs 2 lag på 3 mann hver, det er

ikke radio. Forrige øvelse var faktisk første gang laget mitt har blitt stående alene over en litt

lengre periode, og det var litt uvant, men gikk helt fint :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...