Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ta smertestillende før koloskopiundersøkelse?


Tørrdal

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest et utall skrekkberetninger på nettet er jeg fristet til å tygge etpar Paralgin Forte på vei til undersøkelsen.

Vil legen kunne oppdage dette?

Klar over at man kan få bedøvelse, men vil om mulig unngå dette da det betyr at man ikke kan kjøre bil før neste dag. Og det frister ikke å ta bussen etter den undersøkelsen.... :huh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan ta Paralgin Forte eller Pinex Forte før undersøkelsen. Husk å forholde deg til normaldosering, slik av du ikke overskrider maksdoseringen pr. døgn.

 

Du kan også be legen om noe beroligende før undersøkelsen.

 

Uhm...Tror ikke du burde kjøre bil etter ett par paralagin heller du...

 

Det varierer fra person til person om de kan kjøre bil på Paralgin Forte/Pinex Forte eller ikke. For min del er bilkjøring på Pinex Forte helt greit, fordi det er et preparat jeg tar såpass ofte at jeg ikke får "rus" eller nedsatt oppmerksomhet av det.

Lenke til kommentar

Ja, du kan ta Paralgin Forte eller Pinex Forte før undersøkelsen. Husk å forholde deg til normaldosering, slik av du ikke overskrider maksdoseringen pr. døgn.

 

Du kan også be legen om noe beroligende før undersøkelsen.

 

Uhm...Tror ikke du burde kjøre bil etter ett par paralagin heller du...

 

Det varierer fra person til person om de kan kjøre bil på Paralgin Forte/Pinex Forte eller ikke. For min del er bilkjøring på Pinex Forte helt greit, fordi det er et preparat jeg tar såpass ofte at jeg ikke får "rus" eller nedsatt oppmerksomhet av det.

Som technicality nevner, hensikten med å ta Paralgin Forte faller litt bort, dersom denne er å kunne kjøre etterpå. Dessuten er smertestillende ikke nødvendigvis substitutt for bedøvelse.
Lenke til kommentar

Hvis man istedenfor å lese løgner og overdrivelser ringer nummeret til avd. som gjennomfører undersøkelsen så ville du fått bedre råd.

Er du veldig nervøs i

og anspent så smeller legen bare en beroliggende sprøyte sprøyte i deg.Er det vondt får du smertestillende,eller man

avbryter.

De fleste skrekkhistorier om slikt på nett er skrevet av idioter.

Det går nok helt greit skal du se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke anbefalt å føre motorvogn etter inntak av kodein-/morfinpreparater som Paralgin Forte og Pinex Forte - dette pga. sederende effekt(er). Derfor er slike preparater merket med en trekant på forpakningen. Det blir for lettvindt å si at dette varierer fra person til person.

 

"Forsiktighet bør utvises ved betjening av maskiner, motorkjøretøy o.l."

 

Les også mer her.

 

Sannheten er at effekten varierer fra person til person - jeg har venninner som blir høye av to Pinex Forte, og ikke kan gå på en rett linje for å redde eget liv, og jeg har venninner som kan kjøre bil på to Pinex Forte uten problemer.

 

Edit: Sakset fra pakningsvedlegget:

"Bilkjøring og bruk av maskiner

Legemidlet kan gi døsighet og kan nedsette reaksjonsevnen. Dette bør en tenke på i tilfelle hvor det kreves skjerpet oppmerksomhet, f.eks. ved bilkjøring eller presisjonsbetont arbeid."

Endret av kattungen
Lenke til kommentar

Takk for konstruktive svar. Har lang erfaring med 'Forte' i andre sammenhenger og vet at det, for meg, ikke vil medføre noe fare å kjøre bil etter ca 3 timer som det vil være snakk om her.

Tok det som en selvfølge at dette lå implisitt i det jeg skrev...

 

Min usikkerhet ligger i om det vil kunne få konsekvenser for selve behandlingen, altså at legen registrerer inntaket og derfor avbryter...

Har, forgjeves, trålet nettet for å finne ut noe om dette da jeg ville trodde det var en aktuell problemstilling.

Veiledningen som fulgte innkallingen sier heller ikke noe om det.

Endret av 26000
Lenke til kommentar

Takk for konstruktive svar. Har lang erfaring med 'Forte' i andre sammenhenger og vet at det, for meg, ikke vil medføre noe fare å kjøre bil etter ca 3 timer som det vil være snakk om her.

Tok det som en selvfølge at dette lå implisitt i det jeg skrev...

 

Min usikkerhet ligger i om det vil kunne få konsekvenser for selve behandlingen, altså at legen registrerer inntaket og derfor avbryter...

Har, forgjeves, trålet nettet for å finne ut noe om dette da jeg ville trodde det var en aktuell problemstilling.

Veiledningen som fulgte innkallingen sier heller ikke noe om det.

 

Som helsepersonell kan jeg svare at nei, legen vil med 99% sannsynlighet ikke avbryte fordi du har tatt smertestillende før undersøkelsen.

Lenke til kommentar

I NEL (norsk elektronisk legehåndbok) finner en følgende informasjon vedrørende koloskopi:

 

Ved behov for sedasjon, alternativer:

- Midazolam (Dormicum) 2,5-5 mg i.v.

Gir god amnesi og har kortere halveringstid

Kan være gunstig hos engstelige pasienter eller der undersøkelsen oppfattes som særlig besværlig

 

- Diazepam (Stesolid) 2,5-10 mg i.v. er et alternativ

 

- Petidin 25-75 mg i.v. gis etter behov dersom smertestillende trengs under undersøkelsen

Dosen bør reduseres hos eldre, ved redusert allmenntilstand, lav vekt, leversvikt, lungesvikt, hjertelidelse og hos alkoholikere

Spesiell forsiktighet utvises ved pågående blødning, lungelidelser og truende leverencefalopati

 

- Phenergan 25-50 mg i.v. ved tidligere uheldig reaksjon på benzodiazepiner

 

I regelen skal man være fastende i minst 8 timer før en slik undersøkelse - dvs. ikke ha inntak av verken tørt eller vått. Dette har du sikkert fått skriftlig informasjon om.

Lenke til kommentar

Takk for konstruktive svar. Har lang erfaring med 'Forte' i andre sammenhenger og vet at det, for meg, ikke vil medføre noe fare å kjøre bil etter ca 3 timer som det vil være snakk om her.

Tok det som en selvfølge at dette lå implisitt i det jeg skrev...

 

Min usikkerhet ligger i om det vil kunne få konsekvenser for selve behandlingen, altså at legen registrerer inntaket og derfor avbryter...

Har, forgjeves, trålet nettet for å finne ut noe om dette da jeg ville trodde det var en aktuell problemstilling.

Veiledningen som fulgte innkallingen sier heller ikke noe om det.

 

Som helsepersonell kan jeg svare at nei, legen vil med 99% sannsynlighet ikke avbryte fordi du har tatt smertestillende før undersøkelsen.

Dersom du anbefaler trådstarter å ta dette, burde du som helsepersonell også ha nevnt at det uansett er lurt å informere legen om inntaket, ettersom kodein i Paralgin Forte interagerer med benzodiazepinderivater, slike som Midazolam som ofte benyttes ved koloskopi. Dette kan bli særlig uttalt dersom pasienten i tillegg får andre opioider, slike som Petidin, og kan gi økt CNS-depresjon dersom dosene ikke justeres tilsvarende.
Lenke til kommentar

Takk for konstruktive svar. Har lang erfaring med 'Forte' i andre sammenhenger og vet at det, for meg, ikke vil medføre noe fare å kjøre bil etter ca 3 timer som det vil være snakk om her.

Tok det som en selvfølge at dette lå implisitt i det jeg skrev...

 

Min usikkerhet ligger i om det vil kunne få konsekvenser for selve behandlingen, altså at legen registrerer inntaket og derfor avbryter...

Har, forgjeves, trålet nettet for å finne ut noe om dette da jeg ville trodde det var en aktuell problemstilling.

Veiledningen som fulgte innkallingen sier heller ikke noe om det.

 

Som helsepersonell kan jeg svare at nei, legen vil med 99% sannsynlighet ikke avbryte fordi du har tatt smertestillende før undersøkelsen.

Dersom du anbefaler trådstarter å ta dette, burde du som helsepersonell også ha nevnt at det uansett er lurt å informere legen om inntaket, ettersom kodein i Paralgin Forte interagerer med benzodiazepinderivater, slike som Midazolam som ofte benyttes ved koloskopi. Dette kan bli særlig uttalt dersom pasienten i tillegg får andre opioider, slike som Petidin, og kan gi økt CNS-depresjon dersom dosene ikke justeres tilsvarende.

 

Jeg har aldri sagt at trådstarter ikke skal informere legen - men jeg ser heller ingen grunn til å skulle lide seg gjennom en koloskopi. Det finnes mange tilfeller der helsepersonellet ved undersøkelsen har gitt uttrykk for at "dette ikke tar så lang tid, det er ikke så ille, det gjør ikke så vondt, bare en kneik til så er vi ferdige" uten at dette er sannheten. Jeg har heller ikke anbefalt å ta det, kun sagt at inntaket ikke vil skade resultatet eller gjennomføringen av undersøkelsen, og at det kan tas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for konstruktive svar. Har lang erfaring med 'Forte' i andre sammenhenger og vet at det, for meg, ikke vil medføre noe fare å kjøre bil etter ca 3 timer som det vil være snakk om her.

Tok det som en selvfølge at dette lå implisitt i det jeg skrev...

 

Min usikkerhet ligger i om det vil kunne få konsekvenser for selve behandlingen, altså at legen registrerer inntaket og derfor avbryter...

Har, forgjeves, trålet nettet for å finne ut noe om dette da jeg ville trodde det var en aktuell problemstilling.

Veiledningen som fulgte innkallingen sier heller ikke noe om det.

 

Som helsepersonell kan jeg svare at nei, legen vil med 99% sannsynlighet ikke avbryte fordi du har tatt smertestillende før undersøkelsen.

Dersom du anbefaler trådstarter å ta dette, burde du som helsepersonell også ha nevnt at det uansett er lurt å informere legen om inntaket, ettersom kodein i Paralgin Forte interagerer med benzodiazepinderivater, slike som Midazolam som ofte benyttes ved koloskopi. Dette kan bli særlig uttalt dersom pasienten i tillegg får andre opioider, slike som Petidin, og kan gi økt CNS-depresjon dersom dosene ikke justeres tilsvarende.

 

Jeg har aldri sagt at trådstarter ikke skal informere legen - men jeg ser heller ingen grunn til å skulle lide seg gjennom en koloskopi. Det finnes mange tilfeller der helsepersonellet ved undersøkelsen har gitt uttrykk for at "dette ikke tar så lang tid, det er ikke så ille, det gjør ikke så vondt, bare en kneik til så er vi ferdige" uten at dette er sannheten. Jeg har heller ikke anbefalt å ta det, kun sagt at inntaket ikke vil skade resultatet eller gjennomføringen av undersøkelsen, og at det kan tas.

Trådstarter skriver at usikkerheten ligger i om det vil kunne få konsekvenser for behandling i form av at "legen registrerer inntaket og derfor avbryter". Du svarer at denne sannsynligvis ikke vil avbryte undersøkelsen, men sier ingenting om at trådstarter burde informere legen om inntaket, hvilket burde være naturlig, når en del av frykten er basert på at legen kanskje finner ut av dette. Se også første post, der trådstarter skriver "Vil legen kunne oppdage dette?". At trådstarter ikke ønsker at legen skal vite dette, ligger i dagen. Endret av Pixma
Lenke til kommentar

 

Trådstarter skriver at usikkerheten ligger i om det vil kunne få konsekvenser for behandling i form av at "legen registrerer inntaket og derfor avbryter". Du svarer at denne sannsynligvis ikke vil avbryte undersøkelsen, men sier ingenting om at trådstarter burde informere legen om inntaket, hvilket burde være naturlig, når en del av frykten er basert på at legen kanskje finner ut av dette. Se også første post, der trådstarter skriver "Vil legen kunne oppdage dette?". At trådstarter ikke ønsker at legen skal vite dette, ligger i dagen.

 

Nei, at trådstarter ønsker at undersøkelsen ikke skal avbrytes fordi han har tatt smertestillende ligger i dagen. At legen får vite det, oppfatter ikke jeg som et sentralt problem, såfremt den planlagte undersøkelsen opprettholdes. Jeg oppfatter det ikke som at trådstarter ikke ønsker å informere legen om inntaket, så da er du og jeg av forskjellige oppfatninger. For å være på den sikre siden kan jeg godt gjenta det du allerede har uttrykt.

 

Til trådstarter: Som nevnt over her er det viktig at du informerer legen om at du har tatt smertestillende, på grunn av mulige interaksjoner mellom medikamenter de kan ønske å gi deg under behandlingen og de du allerede har tatt. Hvis det er en dag eller to til du skal på undersøkelse kan du jo ringe dit du skal ha undersøkelsen for å få svar på om klinikken syns det er greit at du tar smertestillende før du kommer dit.

Lenke til kommentar

Nei, at trådstarter ønsker at undersøkelsen ikke skal avbrytes fordi han har tatt smertestillende ligger i dagen. At legen får vite det, oppfatter ikke jeg som et sentralt problem, såfremt den planlagte undersøkelsen opprettholdes. Jeg oppfatter det ikke som at trådstarter ikke ønsker å informere legen om inntaket, så da er du og jeg av forskjellige oppfatninger. For å være på den sikre siden kan jeg godt gjenta det du allerede har uttrykt.

 

Til trådstarter: Som nevnt over her er det viktig at du informerer legen om at du har tatt smertestillende, på grunn av mulige interaksjoner mellom medikamenter de kan ønske å gi deg under behandlingen og de du allerede har tatt. Hvis det er en dag eller to til du skal på undersøkelse kan du jo ringe dit du skal ha undersøkelsen for å få svar på om klinikken syns det er greit at du tar smertestillende før du kommer dit.

Jeg er helt enig i at det sentrale problemet er at undersøkelsen avbrytes, men dette på bakgrunn av at legen får vite om inntaket. Når du da skriver at undersøkelsen sannsynligvis ikke vil avbrytes, uten å skrive noe mer, kan det høres ut som at dette følger av at legen ikke kommer til å finne ut om inntaket, rett og slett grunnet hvordan spørsmålet er formulert. Å opplyse trådstarter om at det er viktig å informere legen om inntaket, anses dermed for å være viktig ut ifra konteksten.
Lenke til kommentar

Nei, at trådstarter ønsker at undersøkelsen ikke skal avbrytes fordi han har tatt smertestillende ligger i dagen. At legen får vite det, oppfatter ikke jeg som et sentralt problem, såfremt den planlagte undersøkelsen opprettholdes. Jeg oppfatter det ikke som at trådstarter ikke ønsker å informere legen om inntaket, så da er du og jeg av forskjellige oppfatninger. For å være på den sikre siden kan jeg godt gjenta det du allerede har uttrykt.

 

Til trådstarter: Som nevnt over her er det viktig at du informerer legen om at du har tatt smertestillende, på grunn av mulige interaksjoner mellom medikamenter de kan ønske å gi deg under behandlingen og de du allerede har tatt. Hvis det er en dag eller to til du skal på undersøkelse kan du jo ringe dit du skal ha undersøkelsen for å få svar på om klinikken syns det er greit at du tar smertestillende før du kommer dit.

Jeg er helt enig i at det sentrale problemet er at undersøkelsen avbrytes, men dette på bakgrunn av at legen får vite om inntaket. Når du da skriver at undersøkelsen sannsynligvis ikke vil avbrytes, uten å skrive noe mer, kan det høres ut som at dette følger av at legen ikke kommer til å finne ut om inntaket, rett og slett grunnet hvordan spørsmålet er formulert. Å opplyse trådstarter om at det er viktig å informere legen om inntaket, anses dermed for å være viktig ut ifra konteksten.

 

Jeg oppfattet det ikke sånn, men nå som du har påpekt det er jeg enig i at det kan tolkes på den måten.

Lenke til kommentar

La meg si at jeg kjenner godt til koloskopi siden jeg har Morbus chrons,og det er sjelden noe å grue seg til,og de som har smerter er stort sett folk med betennelser fra før,eller de som er så nervøse at de knyter seg.

 

Og legen må få vite hva man går på ,eller har tatt av medikamenter på forhånd.

 

Er man skikkelig nervøs er det bare å si at man er nervøs og be om beroligende ,for det hjelper som fy.

Jeg får ved hver undersøkelse både beroligende og smertestillende ,siden det gjør veldig vondt for meg,og at jeg da knyter meg mye.

 

Merket ikke forrige undersøkelse i det hele tatt,men hadde også en del smertestillende i kroppen fra før siden jeg var innlagt på sykehus... Anonym poster: 4fe71254a8a15eabb006f71b52eaedea

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar. Skjønner at jeg har vært uklar, men skal jeg først ta smertestillende på forhånd kan jeg ikke si noe til legen. Risikere å få beskjed om å komme tilbake om 6 uker....

Det var derfor jeg spurte om legen har mulighet til å registrere at jeg har tatt Paralgin.

Spørre klinikken på forhånd ser jeg ingen hensikt i, vil garantert få nei.

 

Må tenke over dette, ender nok på, om nødvendig, å ta bedøvelse så får jeg heller overnatte på hotell og kjøre hjem dagen etter.

 

Uansett synes jeg det er rart at det ikke står noe om dette i veiledningen for undersøkelsen, mange vil vel vurdere å ta smertestillende og/eller beroligende på forhånd...

Det eneste som er nevnt er blodfortynnende medisiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...