Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å kjøpt ny pumpe og installert den der alt knall igjen, gikk like greit for MCP35X fra Techbay som har PWM-kontroll.

 

Tok et bilde av kretskortet på pumpa, den lukta litt svidd også...

post-221391-0-84455900-1349890906_thumb.jpg

 

Jeg ser også at jeg kunne loddet på en kabel for PWM-kontroll på den forrige pumpa, om man er misfornøyd med støynivået på sin Laing DDC (MCP350/355) og har denne kontakten ledig som på bildet er dette sterkt anbefalt, ved 20% hastighet kjører pumpa på en tredjedel av maks-hastighet og er dermed uhørbar.

Lenke til kommentar

Etter å kjøpt ny pumpe og installert den der alt knall igjen, gikk like greit for MCP35X fra Techbay som har PWM-kontroll.

 

Tok et bilde av kretskortet på pumpa, den lukta litt svidd også...

post-221391-0-84455900-1349890906_thumb.jpg

 

Jeg ser også at jeg kunne loddet på en kabel for PWM-kontroll på den forrige pumpa, om man er misfornøyd med støynivået på sin Laing DDC (MCP350/355) og har denne kontakten ledig som på bildet er dette sterkt anbefalt, ved 20% hastighet kjører pumpa på en tredjedel av maks-hastighet og er dermed uhørbar.

Det der kommer av enten fuktighet eller for mye motstand for pumpa, 35x tåler ikke for mye motstand da brenner de opp.

Lenke til kommentar

Ut i fra bildet så ser det ut som overoppheting og det kommer av liten eller ingen vanngjennomstrømning, er ikke sikker på om det holder med kun en Laing DDC til ditt oppsett. Om du også bruker tynnveggede slanger som lett knekker nå vannet blir oppvarmet i tillegg så får du fort problemere med flow.

Laing DDC pumpene er veldig avhengig av god flow for ikke å bli overopphetet.

 

Edit: Det er vel en grunn til at Swiftech selger egne kjøleribber til de pumpene.

 

Edit2: om du regulerer ned spenningen med 20% så spørs det om ikke pumpen stopper eller ikke klarer å starte.

Endret av MeaCanis
Lenke til kommentar

Ut i fra bildet så ser det ut som overoppheting og det kommer av liten eller ingen vanngjennomstrømning, er ikke sikker på om det holder med kun en Laing DDC til ditt oppsett. Om du også bruker tynnveggede slanger som lett knekker nå vannet blir oppvarmet i tillegg så får du fort problemere med flow.

Laing DDC pumpene er veldig avhengig av god flow for ikke å bli overopphetet.

 

Edit: Det er vel en grunn til at Swiftech selger egne kjøleribber til de pumpene.

 

Edit2: om du regulerer ned spenningen med 20% så spørs det om ikke pumpen stopper eller ikke klarer å starte.

Nei, pumpa har en "4-pin" viftekontroller som jeg kobler til hovedkortet som tillater PWM-kontroll, pumpa svarer mellom 20% og 60% på hovedkortet mitt, som betyr at pumpa kjører på 1/3 av max. ved idle og kjører opp til max hastighet når CPUen når 50°C. Når du sier at pumpa går varm ved høy motstand, tror du det er mulig å få varmeproblemer av å bruke PWM-kontroll?

 

Loopen har ingen knekker for øyeblikket, og jeg har vanskelig for å tro at det kan oppstå en knekk også, men skal sjekke innimellom og se. Toppen er som sagt et XSPC dual-bay res for Laing DDC, og etter denne testen burde det være mer enn nok trykk med tanke på at både EK Supreme HF og FC7970 er svært lite restriktive etter hva man finner av tester.

 

EDIT:

http://martinsliquidlab.org/2011/05/30/ddc3-2-pump-heat-scoping/

Ifølge denne testen blir pumpa varmere jo høyere vanngjennomstrømning.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...